VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Básně ze sedmi pergamenových dvojlistů

Brno - Divadlo Husa na provázku v sobotu uvedlo premiéru Rukopisu královédvorského. Dílo, jehož ideologie stojí na fikci a falzu.

17.3.2008
SDÍLEJ:

Výpravu pojala Jana Zbořilová jednoduše, zato výstižně. Na dobu středověku odkazuje meči, kopími a kyrysy.Foto: Roman Franc

Rukopis královédvorský a Rukopis zelenohorský – dva skvosty české středověké literatury, o jejichž pravost se vedly spory už od okamžiku jejich objevení. Jedno však jejich padělatelům Václavu Hankovi a Josefu Lindovi upřít nelze: jejich rukopisy posílily český národ v těžké a složité době a dodaly mu novou ideologii. A to i přesto, že se rukopisy opíraly o fikci a falzum.

Historie těchto literárních děl zaujala také režisérku Evu Tálskou. „I když je to podvrh, obhajují rukopisy existenci českého národa. Nejdůležitější je najít jejich vnitřní téma,“ tvrdí Tálská. A o tom, že do nitra rukopisů opravdu nahlédla, přesvědčí diváky ve své nové inscenaci nazvané Rukopis královédvorský. Pod ní je podepsána nejen jako režisérka, ale i jako scénáristka a dramaturgyně. Rukopis královédvorský divákům poprvé představilo v sobotu večer divadlo Husa na provázku.

Dobrovskému na potvoru

V inscenaci se Eva Tálská zaměřila jen na některé z básní Rukopisu královédvorského. Ten byl v podobě sedmi pergamenových dvojlistů objeven v roce 1817 Václavem Hankou v kostele svatého Jana Křitele ve Dvoře Králové. Rukopis zelenohorský ponechává režisérka Tálská zcela stranou.

„Rukopis zelenohorský vlastně zřejmě jen vyjadřuje radost padělatelů nad úspěchem jejich prvního a zdařilého literárního díla,“ upřesnil autor hudby nového představení Miloš Štědroň.

Největším osobnostem české kultury byl přitom rukopis hned od začátku podezřelý. „Traduje se, že Josef Dobrovský měl po jeho prostudování za krátký čas prohlásit tato slova: I s tím krásným bohemismem, to udělal buď Hanka, nebo Jungmann. Mně na potvoru…,“ dodal Štědroň.

Rukopis Královédvorský, tato podvržená básnická památka, se vlastně zasloužila o národní obrození. A celá kompozice nového představení Evy Tálské má stejný záměr – vymknout se z ničení jiným národem. „To je důvod, proč rukopis doceňujeme jako politický počin i jako literární dílo velké hodnoty. Odmítnutí Masarykem a jeho skupinou v osmdesátých letech je pak legitimní a lidsky nutné, ale to již proběhl hlavní proces inovace českého národa. A pokud takto Václav Hanka s Josefem Lindou uvažovali, tak uvažovali velmi prozíravě,“ vysvětlil Štědroň.

Rukopis královédvorský začala Eva Tálská na Provázku zkoušet v lednu tohoto roku, a to u příležitosti čtyřicátého výročí divadla, kterému divadelníci zasvětili ucelený cyklus Divadlo v pohybu. „Doporučení jsem dostala před necelými dvěma lety od Bořivoje Srby. Obrátil se na mě s návrhem, abych Rukopis královédvorský režírovala. A já ho zase požádala, zda by neudělal dramaturgii. To však nakonec odmítl,“ vysvětlila Tálská. Dramaturgii si tedy nakonec vytvořila sama.

Ženský element hry zastupuje pět starých žen, které diváka inscenací provázejí, vyprávějí a také zpívají. Jejich role ztvární herečky Alena Ambrová, Andrea Buršová, Ivana Hloužková, Gabriela Štefanová a Eva Vrbková. „V Rukopisu královédvorském se střetávají dva mýty: pohanský a křesťanský. Do nich jsou jakoby vloženy básně a báje. Je to náročné na pochopení smyslu jednotlivých scén, protože hra nemá klasický scénář. Text je nepravidelný, je to vlastně taková scénická báseň,“ uvedl herec Vladimír Hauser. Ten se divákům představí jako zlý Kruvoj, ale také jako zlý Tatar ve stěžejní a nejznámější básni o vítězství Jaroslava ze Šternberka.

Stěžejní boj: střet kultur

Hru Rukopis královédvorský rozdělila režisérka Tálská do několika částí. První z nich obsahuje básně Kytice, Opuštěná, Růže, Záboj a kramářsky pojaté Jahody, Jelen a Kruvoj. Část druhou pak tvoří oddechová Ludiše a Jaroslav, který je stěžejní událostí celé inscenace a zachycuje střet západní, tedy křesťanské, a východní kultury. „Jako hudebník tohoto představení jsem se pokusil jít cestou starých hlasových technik. Uplatňuji zde veškerou expresivitu, jaké jsem ještě schopen a rozpomínám se na neoexpresionismus Provázku na konci šedesátých let, jehož jsem se také účastnil,“ uvedl na závěr Štědroň.

Autor: Markéta Stulírová

17.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Show Nebe v plamenech české společnosti Theatrum Pyroboli odstartovala dvacátý ročník festivalu Ignis Brunensis.
20

Nebe v plamenech. Show nad Špilberkem zahájila dvacátý ročník Ignis Brunensis

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Nehoda šesti aut u Tvarožné částečně blokovala dálnici D1. Tři hodiny

OBRAZEM: Defilé policistů na koních. V Brně zahájili mezinárodní mistrovství

Brno – Už po dvacáté si Brňané mohou prohlédnout mezinárodní policejní mistrovství v jezdectví. Kolemjdoucí na brněnském náměstí Svobody překvapili jezdci na koních už v pátek, kdy policisté soutěž oficiálně zahájili přehlídkou i koncertem hradní stráže a policistů.

Oslavy dětského dne: zásah hasičů na letišti nebo cyklistická exhibice u biotopu

Brno - Uvidí hasičský zásah zblízka, cyklistická esa v akci nebo se vrátí se do minulosti. Jelikož Mezinárodní den dětí oslaví již příští čtvrtek, tento, i příští víkend jsou v Brně nabité několika akcemi pro nejmenší.

AKTUALIZOVÁNO

Rušné dopoledne hasičů: zachráněný rorýs, pes i hořící auto na Staré dálnici

Brno – Škodu v hodnotě čtyřiceti tisíc korun způsobil požár na osobním autě, které za jízdy vzplanulo na Staré dálnici. „Požár uhasila jednotka hasičů ze stanici při Brněnské přehradě asi za čtvrt hodiny. Plameny auto zcela zničily," informoval mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška. Podle něj stála za vzplanutím technická závada.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies