VYBERTE SI REGION

Komediantská opera upoutává hlavně zrak

Brno - Ondřej Havelka zahltil dvojoperu množstvím jevištních akcí a upozadil tak hudbu. Přesto si zaslouží pochvalu.

28.4.2008
SDÍLEJ:

Jiří Sulženko v roli Tonia a Taddea.Foto: archiv Národního divadla v Brně

Dvě krátké opery z období italského verismu nabízí od letošního 18. dubna brněnské Národní divadlo. Režisér Ondřej Havelka, který nadchl publikum Janáčkova divadla před dvěma lety bravurním živým pojetím Prodané nevěsty, se na brněnskou scénu vrátil s operní fúzí Komediantů Rugerra Leoncavalla a hříčky Gianni Schicchi Giacoma Pucciniho. Novinku diriguje Jaroslav Kyzlink.

Přestože se Komedianti častěji uvádějí s Mascagniovým Sedlákem kavalírem, jejich spojení s Giannim Schicchim také není na evropské operní scéně novinkou. Vzniklo tak divadlo o divadle na divadle, komedie (spíš fraška) a tragédie v jednom, rozdělená přestávkou, v kulisách Commedie dell’ Arte.

Režisér Havelka se, stejně jako u Prodané nevěsty, nebál do díla zasáhnout. V případě rodinného stříbra české opery pobouřil konzervativní diváky přesunutím děje z času poutě do předjarního masopustu, u současného souopeří zase zpřeházel pořadí čísel. Prvnímu kusu Pucciniho Schicchimu, předchází Prolog z Leoncavallových Komediantů. Přechod je proveden mistrně, neznalé ucho ani nepostřehne, že se jedná o díla dvou skladatelů a děje dvou oper.
Přitom se jedná o díla rozdílná jak dějem, tak obdobím jejich vzniku. Leoncavallo napsal Komedianty jako jednu ze svých prvních oper, respektive první realizovanou, premiéru měli v roce 1892 v milánském Teatro dal Verme. Skladatele inspiroval příběh, jehož se stal svědkem, a ten se mu vryl pod kůži tak silně, že si k němu sám napsal i libreto. Příběh žárlivosti v kočovné společnosti končí dvojnásobnou katastrofou a stal se jedním ze základních kamenů verismu v italské opeře.

Naproti tomu Gianni Schicchi je jednou z posledních Pucciniho oper, jejíž premiéra se konala v roce 1918 v newyorské Metropolitní opeře. Za základ děje posloužila libretistovi Giovacchinu Forzanovi zmínka o Schicchim v Alighieriho Božské komedii, konkrétně v třicátém zpěvu Pekla. Mazaný chasník Schicchi se rozhodne pomoci hamižným příbuzným zemřelého boháče Buosa, předstírat před notářem, že je umírající Buoso a změnit tak závěť, ve které vše odkázal místnímu klášteru. Nakonec se ale ukáže, že víc než pozůstalým pomohl sám sobě.

Havelka s oběma kusy pracuje jako s jedním celistvým dílem a opět prokázal, že je průvanem v málokdy větrané budově české opery. Kočovná divadelní společnost v jeho podání nehraje jednu, ale dvě hry, herci tak musejí ztvárnit tři úlohy: kočovného komedianta a jeho dvě role. V první části zvou herci publikum na představení o lstivém Giannim Schicchim a pouze úvodní prolog naznačuje, že se vztahy mezi aktéry ve druhé části zkomplikují. I když – už zde na chvíli „vypadává z role“ principál Canio, aby zamezil projevům obdivu vůči své Neddě poté, co v roli Lauretty dozpívala árii O mio babbino caro. Vývoj druhého dějství je tak předznamenán a po přestávce vypukne naplno.

Herci si asi již zvykli, že v Havelkově režii se pořádně zapotí. Žádné patetické postávání, důraz je kladen na akci, na jevišti se pořád něco děje – z mnoha až miniaturních pohybů se skládá výsledný obraz důkladně oživené inscenace. Nejnáročnější party připadly Pavle Vykopalové (Nedda, Lauretta, Kolombína) a Jiřímu Sulženkovi (Tonnio, Gianni Schicchi, Taddeo). Principála Cania hraje a zpívá Michal Lehotský, Beppeho (Harlekýna, Rinuccia) Raul Iriarte nebo Petr Levíček. Vzhledem k tomu, jak pohybově náročné hraní operní pěvci předvádějí, je třeba jejich výkony ocenit nejvyšší známkou.

Nová inscenace v Národním divadle je pestrá. Až moc pestrá. Režisér, přes proklamované heslo Primo la musica, poi il parole (v první řadě hudba, potom slova) množstvím jevištních akcí a vtípků donutil diváka těkat očima po celé scéně a soustředit se plně na vizuální složku, čímž dokonale upozadil skvělou Pucciniho a Leoncavallovu hudbu. Což si mohl dovolit u notoricky známé Smetanovy „Prodanky“, z Gianniho Schicchiho a Komediantů to přes výborný dramaturgický a realizační nápad udělalo groteskní slepenec gagů, ze kterého se jen semo tamo vyklube árie. I to je ale pro přežití opery jako žánru rozhodně lepší než konzervativní inscenace velkých pláten, pročež si všichni zúčastnění zaslouží pochvalné bravo.

Karel Hašek

Autor je publicista

28.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslovi v minizoo v brněnských Horních Heršpicích museli v úterý na pomoc přispěchat strážníci. Zvíře totiž propadlo tenkou vrstvou ledu a zůstalo stát po krk v ledové vodě.

Osel z minizoo se propadl po krk do ledové vody. Na břeh se nakonec vyšplhal sám

Řidiči si zvykají na obrácení jednosměrného provozu v brněnské ulici Za Divadlem.
3 10

Směr se změnil, čáry zůstaly. Parkoviště u Mahenova divadla je špatně označené

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Brno – Matematika nebo fyzika nejsou jen pro muže, upozorňuje nová kampaň Vysokého učení technického v Brně s názvem Sem patřím. Univerzita se díky ní snaží vyvrátit stereotypy, které odrazují uchazečky od studia technických oborů. Odvahu jim dodává motivační videoklip i internetové stránky.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Příbram na Moravě – Nestartuje auto? Pokud se to stane řidiči, který spěchá do práce, je to nepříjemná záležitost. Hodně naštvaný pak musel být zatím neznámý zloděj, jenž marně startoval dodávku, do níž si předtím nanosil lup. O kuriózním případu z Příbrami na Moravě na Brněnsku informovali policisté v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Bruslaři v okolí přehrady špatně parkují. Zatím bez pokut

Brno – Nový bruslařský ovál nalákal na Brněnskou přehradu stovky lidí. Zatímco si užívali sportovních radostí, Bystrčanovi Petru Malému zkomplikovali život. Kvůli dlouhým kolonám a zaplněným parkovacím místům v okolí přehrady nemohl vyrazit na víkendový nákup do supermarketu v Přístavní ulici. Místním vadí také auta odstavená v místech, kde blokují cestu. „Kdyby zde parkoval můj manžel, dostal by už pokutu. Tady ale někteří stojí pomalu v křižovatce," kritizovala Alena Fišerová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies