VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Komediantská opera upoutává hlavně zrak

Brno - Ondřej Havelka zahltil dvojoperu množstvím jevištních akcí a upozadil tak hudbu. Přesto si zaslouží pochvalu.

28.4.2008
SDÍLEJ:

Jiří Sulženko v roli Tonia a Taddea.Foto: archiv Národního divadla v Brně

Dvě krátké opery z období italského verismu nabízí od letošního 18. dubna brněnské Národní divadlo. Režisér Ondřej Havelka, který nadchl publikum Janáčkova divadla před dvěma lety bravurním živým pojetím Prodané nevěsty, se na brněnskou scénu vrátil s operní fúzí Komediantů Rugerra Leoncavalla a hříčky Gianni Schicchi Giacoma Pucciniho. Novinku diriguje Jaroslav Kyzlink.

Přestože se Komedianti častěji uvádějí s Mascagniovým Sedlákem kavalírem, jejich spojení s Giannim Schicchim také není na evropské operní scéně novinkou. Vzniklo tak divadlo o divadle na divadle, komedie (spíš fraška) a tragédie v jednom, rozdělená přestávkou, v kulisách Commedie dell’ Arte.

Režisér Havelka se, stejně jako u Prodané nevěsty, nebál do díla zasáhnout. V případě rodinného stříbra české opery pobouřil konzervativní diváky přesunutím děje z času poutě do předjarního masopustu, u současného souopeří zase zpřeházel pořadí čísel. Prvnímu kusu Pucciniho Schicchimu, předchází Prolog z Leoncavallových Komediantů. Přechod je proveden mistrně, neznalé ucho ani nepostřehne, že se jedná o díla dvou skladatelů a děje dvou oper.
Přitom se jedná o díla rozdílná jak dějem, tak obdobím jejich vzniku. Leoncavallo napsal Komedianty jako jednu ze svých prvních oper, respektive první realizovanou, premiéru měli v roce 1892 v milánském Teatro dal Verme. Skladatele inspiroval příběh, jehož se stal svědkem, a ten se mu vryl pod kůži tak silně, že si k němu sám napsal i libreto. Příběh žárlivosti v kočovné společnosti končí dvojnásobnou katastrofou a stal se jedním ze základních kamenů verismu v italské opeře.

Naproti tomu Gianni Schicchi je jednou z posledních Pucciniho oper, jejíž premiéra se konala v roce 1918 v newyorské Metropolitní opeře. Za základ děje posloužila libretistovi Giovacchinu Forzanovi zmínka o Schicchim v Alighieriho Božské komedii, konkrétně v třicátém zpěvu Pekla. Mazaný chasník Schicchi se rozhodne pomoci hamižným příbuzným zemřelého boháče Buosa, předstírat před notářem, že je umírající Buoso a změnit tak závěť, ve které vše odkázal místnímu klášteru. Nakonec se ale ukáže, že víc než pozůstalým pomohl sám sobě.

Havelka s oběma kusy pracuje jako s jedním celistvým dílem a opět prokázal, že je průvanem v málokdy větrané budově české opery. Kočovná divadelní společnost v jeho podání nehraje jednu, ale dvě hry, herci tak musejí ztvárnit tři úlohy: kočovného komedianta a jeho dvě role. V první části zvou herci publikum na představení o lstivém Giannim Schicchim a pouze úvodní prolog naznačuje, že se vztahy mezi aktéry ve druhé části zkomplikují. I když – už zde na chvíli „vypadává z role“ principál Canio, aby zamezil projevům obdivu vůči své Neddě poté, co v roli Lauretty dozpívala árii O mio babbino caro. Vývoj druhého dějství je tak předznamenán a po přestávce vypukne naplno.

Herci si asi již zvykli, že v Havelkově režii se pořádně zapotí. Žádné patetické postávání, důraz je kladen na akci, na jevišti se pořád něco děje – z mnoha až miniaturních pohybů se skládá výsledný obraz důkladně oživené inscenace. Nejnáročnější party připadly Pavle Vykopalové (Nedda, Lauretta, Kolombína) a Jiřímu Sulženkovi (Tonnio, Gianni Schicchi, Taddeo). Principála Cania hraje a zpívá Michal Lehotský, Beppeho (Harlekýna, Rinuccia) Raul Iriarte nebo Petr Levíček. Vzhledem k tomu, jak pohybově náročné hraní operní pěvci předvádějí, je třeba jejich výkony ocenit nejvyšší známkou.

Nová inscenace v Národním divadle je pestrá. Až moc pestrá. Režisér, přes proklamované heslo Primo la musica, poi il parole (v první řadě hudba, potom slova) množstvím jevištních akcí a vtípků donutil diváka těkat očima po celé scéně a soustředit se plně na vizuální složku, čímž dokonale upozadil skvělou Pucciniho a Leoncavallovu hudbu. Což si mohl dovolit u notoricky známé Smetanovy „Prodanky“, z Gianniho Schicchiho a Komediantů to přes výborný dramaturgický a realizační nápad udělalo groteskní slepenec gagů, ze kterého se jen semo tamo vyklube árie. I to je ale pro přežití opery jako žánru rozhodně lepší než konzervativní inscenace velkých pláten, pročež si všichni zúčastnění zaslouží pochvalné bravo.

Karel Hašek

Autor je publicista

28.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies