VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak ostře sledovat Bohumila Hrabala

V historických sálech Staré radnice v Brně se koná rozsáhlá výstava Ostře sledovaný Hrabal. Brněnský rodák je návštěvníkům přiblížen na černobílých snímcích v průběhu celého svého barvitého života.

21.1.2008 1
SDÍLEJ:

LIDÉ, ČTĚTE. Hrabal je vám otevřen.Foto: Magda Kucharičová

Výstava ale neodkrývá všechny aspekty Hrabalovy osobnosti a představuje spisovatele v mezích notoricky známých prvoplánových klišé. Hrabalův život přitom svými paradoxy inspiruje k mnohoznačnému sdělení.

Hrabal se narodil v roce 1914 v Brně-Židenicích Marii Kiliánové, jeho otec zůstal neznámý. Matka se brzy provdala za Františka Hrabala a rodina se odstěhovala do Polné, kde František pracoval jako účetní v pivovaru, a později do Nymburka, kde působil jako pivovarský správce. Postavy matky Maryšky a otce Francina se objevují společně se strýcem Pepinem ve vzpomínkové próze Postřižiny (1970).

Po studiu na gymnáziu nastoupil Hrabal na právnickou fakultu Karlovy univerzity v Praze. Po válce se stal pojišťovacím agentem a později obchodním cestujícím. Říkával, že si tato povolání vybral, aby překonal svůj vrozený ostych. V roce 1949 nastoupil jako brigádník v kladenských ocelárnách. Po těžkém úrazu musel tuto práci opustit a další etapa jeho života se odehrála ve Sběrných surovinách, kde balil starý papír. Odtud se přesunul v roce 1959 do divadla S. K. Neumanna v Praze-Libni (dnešní divadlo Pod Palmovkou) a ještě než se v roce 1963 stal spisovatelem z povolání, působil zde jako kulisák a statista.

Psát začal Bohumil Hrabal za studií na vysoké škole. V roce 1956 vychází díky Jiřímu Kolářovi strojopisný almanach Život je všude, obsahující pět Hrabalových povídek. Teprve v roce 1959 mu má vyjít kniha povídek Skřivánek na niti, která je ale nakonec režimem zakázána. V roce 1956 se žení s Eliškou Plevovou, známou z jeho povídek jako Pipsi.

Potom, co se stal Hrabal spisovatelem z povolání, vychází mu první knihy – sbírka povídek Perlička na dně (1963) a Pábitelé (1964). Ovšem povolení publikovat s sebou nese i určitá omezení. Nikdy nevzniklo tolik autorských variant a oprav textů, jako právě v těchto „svobodných“ obdobích. I přesto působí jeho realistické pojetí textu s autentickými dialogy a syrovostí vyprávění jako senzace, a materiálu se ihned ujmou mladí čeští režiséři (Věra Chytilová, Juraj Herz, Jiří Menzel) tvořící na těchto podkladech filmy české „nové vlny“ šedesátých let.

V šedesátých letech vychází povídková sbírka Automat svět (1966), Morytáty a legendy (1968) a hlavně Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet (1965), kde se autor otevřeně vyjadřuje ke stalinskému kultu a represivním praktikám režimu.

Po okupaci se pozice uznávaného českého spisovatele zcela změnila, a připravované knihy Poupata a Domácí úkoly byly v nakladatelství Mladá fronta vytištěny, zabaleny a skartovány ve Sběrných surovinách. Každý z takto postižených spisovatelů na situaci zareagoval po svém. Kundera emigroval, Škvorecký v Kanadě založil vydavatelství českých autorů a Vaculík zase samizdatovou Petlici. Hrabal se zavřel na chatě v Kersku a psal do šuplíku: Obsluhoval jsem anglického krále, Městečko, kde se zastavil čas, Něžný barbar.

To, jak vypadá stoprocentní Hrabalova literatura, psaná často hned napoprvé a bez oprav (Obsluhoval jsem anglického krále – tři týdny na chatě v Kersku), se můžeme přesvědčit až díky vydání jeho devatenáctisvazkových Souborných spisů v roce 1991. V druhé polovině sedmdesátých let vzniká i autobiografická Příliš hlučná samota a Slavnosti sněženek, obě knihy cenzurními zásahy značně pozměněny. Na konci osmdesátých let vyšel Hrabalovi v samizdatových nakladatelstvích a ve Škvoreckého Sixty-Eight Publishers autobiografický román Proluky, což mělo za následek vlnu výslechů a nočních návštěv agentů Státní bezpečnosti. Stárnoucí spisovatel tuto dobu, spojenou se smrtí manželky Elišky, nesl těžce, nakonec se od samizdatových vydání distancoval.

V knize Kdo jsem z roku 1986 napsal: „Nikdy mi ani ve snu nenapadlo, že bych si přál anebo chtěl změnit politické události, ve kterých jsem žil. Odtud se považuju vždycky za svědka, nikoli za špatné svědomí doby, na to jsem nikdy neměl, protože už od dětství jsem byl naplněn obdivem ke skutečnosti, kterou jsem nevytvořil, která byla dřív, než jsem byl já, ten, který si nepřál nic víc, než ji zrcadlit, tolik krásy měly pro mne i ty nejhroznější události“.

V lednu 1989 rozehnala policie demonstraci u příležitosti dvacátého výročí upálení Jana Palacha. Hrabal na tuto událost reagoval jeho nejznámějším esejem Kouzelná flétna, který se v zahraničí stal symbolem sametové revoluce. I přesto pro něj po revoluci nastaly těžké roky, když musel čelit různým pomluvám souvisejícím s jeho postoji za bývalého režimu. Situace se postupně uklidnila, v roce 1993 spisovatel získal cenu Jaroslava Seiferta. Bohumil Hrabal se ale přestal aktivně účastnit kulturního života a uchýlil se na chatu do Kersku. Bohumil Hrabal zemřel 3. února 1997 po pádu z okna nemocnice Na Bulovce, údajně když se příliš vykláněl při krmení holubů.

Brněnskou verzi výstavy Ostře sledovaný Hrabal připravila Hana Hamplová, která spisovatele osobně znala a je autorkou mnoha vystavených fotografií. Mezi další autory patří Taras Kuščynskyj, Václav Chochola či Michal Tůma. Nepříliš pečlivě připravené popisky společně s neodborně působící instalací ale kazí výsledný dojem. Chybí také průvodní texty o Hrabalově životě, které by návštěvníkovi pomohly překonat rovinu známých, lidově laskavých představ o spisovateli. Několik použitých Hrabalových citátů na výstavních panelech k tomu rozhodně nestačí.

Autorka je kunsthistorička

 

 

21.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava brněnského technického muzea lákala na přehlídku historických hasičských vozů, vojenských aut i starých autobusů.
22

OBRAZEM: Vrátili se v čase. Na palubě historických autobusů

Ilustrační foto.

Bojují o fotbalové hřiště. Jeho odpůrci sepsali petici

VÍME PRVNÍ

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

Brno – Titul mistra světa a k tomu dvě bronzové medaile. Tuto povedenou sbírku v hokejové reprezentaci letos Ondřej Němec nerozšíří. Obránce mistra extraligy Komety měl velkou touhu posílit národní tým pro květnové mistrovství světa ve Francii a Německu, ale zdraví je proti.

AKTUALIZOVÁNO

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Brno /VIDEO, FOTOGALERIE/ – „Brno, miluji tě!" volal na plném Zelném trhu v centru města kouč a majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Měl k tomu dobrý důvod, protože bez ohledu na déšť přišlo na sobotní oslavu titulu dvanáct tisíc fanoušků a na náměstí vládla euforická atmosféra připomínající zlaté okamžiky českého hokeje po výhře v Naganu. Fanoušci obsadili i nedalekou věž Staré radnice.

Akce Kulak, pak samota. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, vypráví

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/– Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies