VYBERTE SI REGION

Volek: Duel Klaus versus Švejnar vyhrála média

Komentář - Úterní duel prezidentských kandidátů před sociálně demokratickými poslanci sledovalo na televizních obrazovkách zhruba šest set tisíc lidí.

4.2.2008
SDÍLEJ:

Jaromít Volek.Foto: Magda Kucharičová

Další ráno o něm informovaly všechny deníky a přinesly několikastránkový popis diskuze. Klause i Švejnara hodnotili vizážisté, psychologové i politologové. Podle mediálního odborníka Jaromíra Volka z brněnské Fakulty sociálních studií to ale byla diskuze – nediskuze, která jen pomohla Václavu Klausovi dostat se z mediálního kouta.

 



Jaký smysl mělo uspořádat diskuzi prezidentských kandidátů ?
To, co se v úterý odehrálo v zeleném salónku Kolovratského paláce, byla diskuze bez moderátora, dialogu a momentu překvapení. Bylo to absurdní pseudodrama, jehož jediným důvodem se zdá být potřeba přeleštit Václavu Klausovi poněkud zašlý štít hrdiny bez bázně a hany. A to v situaci, kdy veřejná přízeň Janu Švejnarovi nečekaně stoupla. Kdybych chtěl být cynický, řekl bych, že už podruhé někteří volitelé ČSSD pomohli konkurentovi svého kandidáta. Situace je ale prostší. Sociálně demokratičtí senátoři nic netuší o mediální logice, a tak to vlastně jenom mysleli dobře. Pomohli tím prezidentovi dostat se z mediálního kouta, kam se sám vmanévroval odmítnutím standardní televizní diskuze.

Co tedy měla diskuze ukázat?
Myslím, že šlo primárně o to ukazování. Tady a teď, jak by řekla nová ředitelka Radiožurnálu. Skutečným vítězem úterního neduelu byla média. A ta jsou nejsilnějším nástrojem zachování statu quo.

Ihned po diskuzi kandidátů na ni reagovali vizážisté, psychologové či politologové. Podle většiny z nich byl Václav Klaus efektnější, ostřejší a dělal větší show. Znamená to, že kdyby prezidenta volili lidé, vyhrál by právě Klaus?
Americké nebo německé odhady přímého vlivu televizních debat na volební preference hovoří maximálně o třech procentech, které může vítězný kandidát získat. Jejich význam spočívá především v tom, že spustí mediální mašinerii, která pak dlouhodoběji a ve většině médií nastoluje agendu vítěze a poraženého. Ve středu ráno to bylo dobře viditelné na titulních stranách většiny deníků. Jinými slovy, ne samotná debata, ale její mediální reflexe může ovlivnit nerozhodnuté voliče naskakující v poslední chvíli do vlaku jednoho či druhého kandidáta. Ale v tomhle případě je to irelevantní. Václav Klaus pouze v senátu deklaroval větší vůli k moci. A profesor Švejnar se na něj chvílemi více či méně shovívavě díval, jako by si říkal, tak dobře, když tak chceš, já ti tu zkoušku dám. Tím samozřejmě nepřekvapil.

Jak hodnotíte jeho vystupování v diskuzi?
Ani on, ani jeho tým nedokázali odhadnout mediální logiku. Stačilo načasovat si rozhodnutí o zřeknutí se amerického občanství v případě zvolení či vyhlášení toho, že by současnou reformu jako prezident nepodepsal, právě na tu diskuzi – nediskuzi. A dostavil by se multiplikační efekt, respektive média by měla o čem psát. Moment překvapení byl šancí profesora Švejnara, kterou nevyužil.

A Václav Klaus? Odborníci ho hodnotili jako dobrého rétora.
Mě obzvlášť pobavily pseudopolitologické soudy z oblasti politického marketingu na téma prezidentovy mimiky. Václav Klaus dlouhodobě ztrácí body u veřejnosti právě svou nonverbální komunikací, a užíváním takzvané zjemnělé agrese, ironie a sarkasmu.

Čeho všeho si diváci všímají při takové debatě, byť nevědomě? Co rozhoduje?
V pojetí politické kampaně jako marketingu či jako nikdy nekončící mýdlové opery hraje samozřejmě důležitou roli obal. Obal jak politických idejí tak i jejich nosičů, tedy přesněji nositelů.

Je tedy pro získání sympatií voličů, v našem případě volitelů, důležitá ta zmiňovaná Švejnarova kravata a lá Ferda Mravenec?
Sama kravata volby neprohrává ani nevyhrává. Klíčový význam má celek a především schopnost naplnit očekávání. Jak hodnotová a programová, tak estetická. Tato očekávání zásadním způsobem utvářejí média a trestají ty, kteří tyto jejich typizace a rozdělení rolí nerespektují. Důležitá je tedy schopnost zapadnout do představ médií. A tedy voličů, kteří přijímají tento mediální casting jako základní referenční rámec. Zároveň ale platí, že mediální publikum už dávno není homogenní a nikdy nebylo. Jeho očekávání a vkus v nejširším slova smyslu je tak fragmentovaný, že se jakákoliv prvoplánová manipulace obrátí proti svému tvůrci. Vzpomeňme jen na jednoho českého premiéra, který to tak dlouho myslel upřímně, alespoň billboardech, až musel svůj úřad opustit. V tomto smyslu je česká populace obzvlášť senzitivní a miluje rozkladné strategie zvláště ve vztahu k mocným. To je moc nás bezmocných.

Jan Švejnar donesl moderátorce Gajdůškové květiny, čehož si noviny všimly. Čtou to lidé jako plus pro Švejnara?
To jsou nepodstatné detaily.

Noviny ale popsaly Gajdůškovou jako ženu s komunistickou minulostí. Komu tohle nahraje?
Absurdita celé situace je přece postavena na tom, že emigrant za svobodou Jan Švejnar se dnes neobejde bez podpory těch, před kterými jeho rodiče utíkali. Komunistická minulost paní senátorky je pro českou společnost asi tak důležitá jako stejná minulost Vlastimila Tlustého. Jinými slovy, hraje to zhruba stejnou roli jakou měla paní Gajdůšková při dané diskuzi.

Kdo tedy v diskuzi vyhrál?
Jen se potvrdilo to, co jsem říkal v televizní diskuzi před začátkem diskuze. O tom, kdo bude vítězem, rozhodnou média. Stojí myslím za pozornost, že zatímco maistreamová média byla před diskuzí mírně nakloněna Janu Švejnarovi či přesněji, byla na něj logicky více zvědavá. Ve středu ráno jsme tak de facto zažili malý mediální obrat. Kromě Práva, které je, zdá se, spolehlivější než někteří volitelé ČSSD, se ostatní tištěná média přiklonila na stranu Václava Klause.

Autor: Klára Kubíčková

4.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies