VYBERTE SI REGION

Načeva: Matčin mesiášský komplex

Ve středu vystoupila na Flédě neúnavná hledačka nových cest Monika Načeva spolu s Michalem Pavlíčkem.

28.2.2008
SDÍLEJ:

Monika Načeva.Foto: Martin Kyral

Po více než roce bude mít Fléda tu čest hostit jednu z nejoriginálnějších a nejméně odhadnutelných českých zpěvaček – bývalá herečka Divadla Sklep nebo Ha-Divadla, hudebnice vyklíčená z rockových kořenů a neúnavná hledačka nových cest zavítá na brněnskou půdu ve středu 27. února. A co víc, propagovat aktuální desku Mami přijede s více než zajímavými spoluhráči.Kdyby se Monika Načeva narodila o pár desítek let dříve a Miloš Forman by zůstal ve své rodné zemi, možná by po motivu zpěvačky – neřízené střely ignorující trendy, s radostí sáhl. Načeva coby veskrze solitérská osobnost přesně zapadá do jeho konceptu figurek, které i přes nepřízeň okolí, případně za cenu jistého uvrtání se do alternativy, dál tepaly přesně podle svého gusta. Milovnice sci-fi románů a nadšená uživatelka portálu My Space, která svým debutem z roku 1994 zahájila spolupráci s mluvčím „poslední undergroundové generace“ Jáchymem Topolem, přes album Nebe je rudý se přenesla k decentní elektronice a dokráčela do psychedelického prostoru desky Mimoid, se rozhodně nevyžívá v opakování schémat. Na Fontanele (2001) se poprvé uvedla i coby textařka a pro aktuální počin Mami sestavila novou, poněkud bizarní „kapelu“. Její záliba ve vinylových deskách se odrazila v angažování turntablisty DJ Five Michala Pavlíčka, který spoluprodukoval už její debut, zavlekla do projektu coby kytaristu a o texty se postaral její dvorní básník Topol, tentokrát ještě ve spojení s novinářkou Markétou Pilátovou. Sestava rozhodně pozoruhodná, výsledek neméně.

Bylo by ovšem poněkud zbytečné tvářit se, že Načeva se svým dvojčlenným hudebním týmem nějak zásadním způsobem promlouvá do tváře současné hudby. Té české jistě, připnout ke svému, dříve čistě rockovému hudebnímu vyjádření tandem gramofon a kytara, je u nás přece jenom poněkud neobvyklé. Sonda do historie hudby, která obracela svět ke konci devadesátých let ale prozradí, že o nic tak původního ani nejde. Přestože Načeva svoji hudbu nálepkuje jako „active chillout“, standardní scratchování vinylových desek a pomalé elektronické rytmy nemůžou nepřipomenout trip-hopovou vlnu, reprezentovanou projekty jako Massive Attack nebo Portishead. Vlastně se to stává často – trend, který na světovém kolbišti už jenom dobublává, je u nás pořád senzací. V případě Načevy by ale bylo tohle zařazení do kartotéky žánru, jehož sinusoida už je nějakou dobu ve spodní části grafu, příliš jednoduché. „Nikdy jsem se nezaobírala tím, kam patřím. Důležité jsou pro mě jednotlivé skladby, aby mě to bralo, abych mohla s tím před lidi a ne jaký, který, čí styl.“

Těžiště je položeno v osobním vyznání, které rezonuje už v názvu desky – ten získává pevný význam, pokud si člověk uvědomí, jakým životním obdobím právě Monika prochází. Je to samozřejmě role matky od dětí. Ale hlavně – nejkontroverzněji působí právě účast Michala Pavlíčka, což je, jemně řečeno, hudebník, který za svou kariéru několikrát přešlápl. Těžko přemýšlet nad tím, proč se právě tenhle kovaný „bigbíťák“ uvrtal do projektu, který by v jeho očích měl být nebývale „jiný“. A právě Pavlíčkova transformace z klasického rockového kytaristy generace, která více než cokoliv jiného akcentuje schopnost zahrát cokoliv na výborné technické úrovni, do muzikanta, který ustupuje do pozadí a pouze dotváří atmosféru, je na celém albu to nejzajímavější. Načeva, která sama přiznává, že neovládá žádný hudební nástroj, ale přesto hudbu „slyší“ a svoje spolupracovníky vlastně jenom nutí zahrát to, co jí duní v hlavě, stojí na opačné straně hudebního spektra. Načeva je „nová“, Pavlíček ze staré školy a právě průnik těchto dvou osobností zaručuje nezvyklý zážitek.

Zjednodušeně řečeno, je aktuální Načeva jenom „kompilací“ svých starších podob – není pak divu, že na koncertech zaznívají i skladby z dřívějších alb, nechybí „Udržuj svou ledničku plnou“ ani jiné, dnes už kultovní hity. Právě zmíněná lednička je ovšem doprovázena záznamen akustické kytary pouštěným z laptopu, což je více než symbolické. Načeva spojuje. „Mám vždycky radost, když nějaký rocker řekne, že poprvé přijmul DJ-e do muziky a naopak nějaký náctiletý si poslechne, jak někdo umí válet na kytaru…“. Mesiášský komplex Moniky Načevy? Ale ona si to může dovolit.

Jiří M. Špičák

28.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Budova na brněnském náměstí Svobody, ve kterém je v přízemí prodejna McDonald´s. Ilustrační foto.
3

Nový nájemce po McDonald's? Zatím bez zájmu. Město sleví z požadavku na záchody

Oslovi v minizoo v brněnských Horních Heršpicích museli v úterý na pomoc přispěchat strážníci. Zvíře totiž propadlo tenkou vrstvou ledu a zůstalo stát po krk v ledové vodě.

Osel z minizoo se propadl po krk do ledové vody. Na břeh se nakonec vyšplhal sám

Směr se změnil, čáry zůstaly. Parkoviště u Mahenova divadla je špatně označené

Brno – Lidé váhavě obcházejí zaparkovaná auta v brněnské ulici Za Divadlem. Na obrácení jednosměrného provozu, o kterém Brněnský deník Rovnost informoval již minulý týden, si řidiči již zvykají, stále si však nejsou jistí, jak mají v ulici parkovat.

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Brno – Matematika nebo fyzika nejsou jen pro muže, upozorňuje nová kampaň Vysokého učení technického v Brně s názvem Sem patřím. Univerzita se díky ní snaží vyvrátit stereotypy, které odrazují uchazečky od studia technických oborů. Odvahu jim dodává motivační videoklip i internetové stránky.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Příbram na Moravě – Nestartuje auto? Pokud se to stane řidiči, který spěchá do práce, je to nepříjemná záležitost. Hodně naštvaný pak musel být zatím neznámý zloděj, jenž marně startoval dodávku, do níž si předtím nanosil lup. O kuriózním případu z Příbrami na Moravě na Brněnsku informovali policisté v úterý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies