VYBERTE SI REGION

Načeva: Matčin mesiášský komplex

Ve středu vystoupila na Flédě neúnavná hledačka nových cest Monika Načeva spolu s Michalem Pavlíčkem.

28.2.2008
SDÍLEJ:

Monika Načeva.Foto: Martin Kyral

Po více než roce bude mít Fléda tu čest hostit jednu z nejoriginálnějších a nejméně odhadnutelných českých zpěvaček – bývalá herečka Divadla Sklep nebo Ha-Divadla, hudebnice vyklíčená z rockových kořenů a neúnavná hledačka nových cest zavítá na brněnskou půdu ve středu 27. února. A co víc, propagovat aktuální desku Mami přijede s více než zajímavými spoluhráči.Kdyby se Monika Načeva narodila o pár desítek let dříve a Miloš Forman by zůstal ve své rodné zemi, možná by po motivu zpěvačky – neřízené střely ignorující trendy, s radostí sáhl. Načeva coby veskrze solitérská osobnost přesně zapadá do jeho konceptu figurek, které i přes nepřízeň okolí, případně za cenu jistého uvrtání se do alternativy, dál tepaly přesně podle svého gusta. Milovnice sci-fi románů a nadšená uživatelka portálu My Space, která svým debutem z roku 1994 zahájila spolupráci s mluvčím „poslední undergroundové generace“ Jáchymem Topolem, přes album Nebe je rudý se přenesla k decentní elektronice a dokráčela do psychedelického prostoru desky Mimoid, se rozhodně nevyžívá v opakování schémat. Na Fontanele (2001) se poprvé uvedla i coby textařka a pro aktuální počin Mami sestavila novou, poněkud bizarní „kapelu“. Její záliba ve vinylových deskách se odrazila v angažování turntablisty DJ Five Michala Pavlíčka, který spoluprodukoval už její debut, zavlekla do projektu coby kytaristu a o texty se postaral její dvorní básník Topol, tentokrát ještě ve spojení s novinářkou Markétou Pilátovou. Sestava rozhodně pozoruhodná, výsledek neméně.

Bylo by ovšem poněkud zbytečné tvářit se, že Načeva se svým dvojčlenným hudebním týmem nějak zásadním způsobem promlouvá do tváře současné hudby. Té české jistě, připnout ke svému, dříve čistě rockovému hudebnímu vyjádření tandem gramofon a kytara, je u nás přece jenom poněkud neobvyklé. Sonda do historie hudby, která obracela svět ke konci devadesátých let ale prozradí, že o nic tak původního ani nejde. Přestože Načeva svoji hudbu nálepkuje jako „active chillout“, standardní scratchování vinylových desek a pomalé elektronické rytmy nemůžou nepřipomenout trip-hopovou vlnu, reprezentovanou projekty jako Massive Attack nebo Portishead. Vlastně se to stává často – trend, který na světovém kolbišti už jenom dobublává, je u nás pořád senzací. V případě Načevy by ale bylo tohle zařazení do kartotéky žánru, jehož sinusoida už je nějakou dobu ve spodní části grafu, příliš jednoduché. „Nikdy jsem se nezaobírala tím, kam patřím. Důležité jsou pro mě jednotlivé skladby, aby mě to bralo, abych mohla s tím před lidi a ne jaký, který, čí styl.“

Těžiště je položeno v osobním vyznání, které rezonuje už v názvu desky – ten získává pevný význam, pokud si člověk uvědomí, jakým životním obdobím právě Monika prochází. Je to samozřejmě role matky od dětí. Ale hlavně – nejkontroverzněji působí právě účast Michala Pavlíčka, což je, jemně řečeno, hudebník, který za svou kariéru několikrát přešlápl. Těžko přemýšlet nad tím, proč se právě tenhle kovaný „bigbíťák“ uvrtal do projektu, který by v jeho očích měl být nebývale „jiný“. A právě Pavlíčkova transformace z klasického rockového kytaristy generace, která více než cokoliv jiného akcentuje schopnost zahrát cokoliv na výborné technické úrovni, do muzikanta, který ustupuje do pozadí a pouze dotváří atmosféru, je na celém albu to nejzajímavější. Načeva, která sama přiznává, že neovládá žádný hudební nástroj, ale přesto hudbu „slyší“ a svoje spolupracovníky vlastně jenom nutí zahrát to, co jí duní v hlavě, stojí na opačné straně hudebního spektra. Načeva je „nová“, Pavlíček ze staré školy a právě průnik těchto dvou osobností zaručuje nezvyklý zážitek.

Zjednodušeně řečeno, je aktuální Načeva jenom „kompilací“ svých starších podob – není pak divu, že na koncertech zaznívají i skladby z dřívějších alb, nechybí „Udržuj svou ledničku plnou“ ani jiné, dnes už kultovní hity. Právě zmíněná lednička je ovšem doprovázena záznamen akustické kytary pouštěným z laptopu, což je více než symbolické. Načeva spojuje. „Mám vždycky radost, když nějaký rocker řekne, že poprvé přijmul DJ-e do muziky a naopak nějaký náctiletý si poslechne, jak někdo umí válet na kytaru…“. Mesiášský komplex Moniky Načevy? Ale ona si to může dovolit.

Jiří M. Špičák

28.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies