VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vary mají film, Brno grafický design

Porota vybrala třiačtyřicet autorů z šestadvaceti zemí, kteří budou vystavovat na letošním bienále grafického designu.

12.3.2008
SDÍLEJ:

I do.Foto: archiv

Bienále Brno 2008 bude sice zahájeno až v polovině června, již dnes ale víme, koho tato přehlídka současného grafického designu letos představí publiku. Zasedla totiž výběrová porota, která z množství přihlášených prací vybrala šest set exponátů od třiačtyřiceti autorů s celkem dvaceti šesti zemí.Tématem letošní přehlídky bude grafický design, ilustrace a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

Brněnské bienále je nejstarší přehlídkou grafického designu na světě. Bylo založeno roku 1963 z iniciativy Jana Reilicha staršího – akademického malíře zabývajícího se grafickým designem – a tehdejšího ředitele Moravské galerie v Brně, Jiřího Hlušičky. Pod názvem Bienále užité grafiky v Brně se ve dvouletých intervalech začala organizovat přehlídka různých oblastí grafického designu.

V uvolňující se atmosféře první poloviny šedesátých let se tedy díky zesilujícímu hlasu umělecké inteligence a požadavku umělecké svobody podařilo uskutečnit tuto dříve nevídanou záležitost. Původně se počítalo se třemi tématy, která se budou po dvou letech střídat, v roce 1968 však bylo zrušeno téma problematiky výstavnické tvorby a dodnes se tak udržely dva základní náměty: propagační grafika a plakát na jedné straně, a knižní a časopisecká grafika na straně druhé.

První výstava v roce 1964 byla věnována československé grafické produkci, která se v té době vyvíjela směrem k modernímu pojetí a nechávala za sebou svoji angažovanou minulost. Hlavním proudem se u nás stal filmový plakát, který brzy dosáhl mezinárodní úrovně. Další přehlídky se již konaly za bohaté účasti zahraničních umělců, což díky národní politice boje za mír a přátelství mezi národy kupodivu zůstalo nezměněno.

S určitými obtížemi se za bývalého režimu ale Moravská galerie potýkat musela. Největší těžkosti nastaly za normalizace, když roku 1972 podle rozhodnutí mezinárodní poroty obdržel Velkou cenu slovenský grafik Albín Brunkovský za ilustrační cyklus Bella Italia, o kterém ve straně usoudili, že jde o problematický surrealismus – od té doby bylo bienále pečlivěji sledováno. Zrušit jej se ale díky mezinárodnímu renomé nikdo neodvážil. I přesto se často ředitel Jiří Hlušička strachoval, jestli nebude připravovaný ročník kvůli nějakému nevyhovujícímu exponátu zrušen, jestli jim bude přidělena s napětím očekávaná dotace ministerstva kultury či jestli nebude napadeno složení organizačního výboru. Přehlídka se ale v programu Moravské galerie udržela, a to i přes její značný konfrontační význam. Na plakátech a knižních ilustracích byly zřetelně vidět rozdíly životních podmínek lidí z rozdělených částí Evropy.

Letošní očekávané třiadvacáté bienále svědčí o tom, že se tradici podařilo udržet a ohlas přehlídky ve světě je podle počtu účastníků velmi výrazný. Nejvíce zájemců se hlásí již tradičně z České republiky, Německa a Japonska, bienále se účastní i návrhy z Mexika, Íránu, Nizozemska, Itálie či Švýcarska.

Z přihlášených prací vybírala v lednu porota grafické návrhy určené pro přehlídku. Předseda poroty Karel Aubrecht uvedl, že při výběru byl důraz kladen nejen na originalitu a nový přínos grafických prací, ale i na umění kvalitního klasického pojetí. Účastníci se mohli přihlásit do kategorií knihy a výstavní katalogy, obaly nosičů digitálních a audiovizuálních médií, časopisy a noviny, tvorba písma a digitální média. Podle Marty Sylvestrové, členky poroty a kurátorky sbírky grafického designu, se tato nová média ještě nestala rovnocenným soutěžním partnerem těm tištěným – do této kategorie se přihlásilo šedesát sedm prací, z nichž porota vybrala pouze sedm.

Ze všech prací určí dva dny před zahájením bienále mezinárodní porota vítěze, který obdrží Velkou cenu. Dále budou uděleny Hlavní ceny za vítězství v různých kategoriích a řada dalších ocenění.

Bienále ovšem není tvořeno pouze soutěžní přehlídkou. Druhou důležitou částí je odborné sympozium, jenž tento rok nese název Grafický design příště. Na sympoziu vystoupí se svými příspěvky odborníci na grafický design z celého světa. Další částí programu je také profilová výstava, kterou letos připraví Abott Miller, významný grafický designér a teoretik, partner newyorského designérského studia Pentagram a editor časopisu 2wice.

Z chystaných doprovodných akcí jmenujme výstavy z cyklu Práce z…, kde se letos představí slovinský grafický design či cyklus výstav osobností oboru, kde budeme moci spatřit práci Jiřího Rathouského či vítěze Bienále Brno 2004 Fumia Tachibany. Tak jako každý rok se po skončení bienále vystavené práce stanou součástí sbírek grafického designu Moravské galerie v Brně. Bienále Brno je největší tuzemskou grafickou soutěží – podobně, jako mají Karlovy Vary filmový festival, má Brno svoje bienále.

Autorka je kunsthistorička

Petra Hlaváčková

12.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obchodní dům Bauhaus v Brně-Ivanovicích. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
4

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky sousedních pozemků

Hana Tomáš Briešťanská

Petrolejové lampy pomohly Briešťanské k Ceně Thálie. S Janžurovou se nesrovnává

Agresivní zloděj serval z důchodkyně šperky za dvanáct tisíc. Hledá jej policie

Ivančice - Chytil ji za hlavu a povalil na zem. Pak z ní serval šperky. Policisté pátrají po násilníkovi, který na ulici v Ivančicích na Brněnsku přepadl důchodkyni. Vyšetřovatelé sestavili podobiznu pachatele a prosí lidi o pomoc při hledání.

AKTUALIZOVÁNO

Děti přišly o rodiče. Rozsáhlá pátrací akce s vrtulníkem po matce byla neúspěšná

Kyjovsko – Po matce dvou dětí, které v neděli zahynul manžel, stále pátrají policisté nejen z Hodonínska. „Naposledy byla viděna v pátek 24. března v místě svého bydliště v malé obci na Kyjovsku. Doma nechala své dvě děti, a bez jakýchkoliv náznaků nebo indicií o svém odchodu zmizela," informoval hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Osmnáctiletý Nečas: Jsem mladý, ale to neznamená, že budu jen odhazovat puky

Hradec Králové – Potvrzuje, že je velký příslib nejen pro brněnský, ale i český hokej. Osmnáctiletý útočník Komety Martin Nečas přispěl v prvním duelu semifinále play-off extraligy na ledě Hradce Králové k výhře 2:0. Jeho trefa ze třetí třetiny, kdy puk neúmyslně nasměroval do branky bruslí, byla vítězná.

Kvůli kotlíkové dotaci si vzal dovolenou. Žádost odeslal hned první den

Brno - Co nejrychleji vyplnit formulář a doufat, že to stihl dřív než ostatní. Když žádal o kotlíkovou dotaci, soutěžil o ni Jaroslav Mikoška se stovkami dalších zájemců. „Vše jsem si dopředu připravil. Abych žádost odeslal přesně v den, kdy se systém otevřel, vzal jsem si na něj dovolenou," říká muž, který pracuje jako mluvčí jihomoravských hasičů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies