VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vary mají film, Brno grafický design

Porota vybrala třiačtyřicet autorů z šestadvaceti zemí, kteří budou vystavovat na letošním bienále grafického designu.

12.3.2008
SDÍLEJ:

I do.Foto: archiv

Bienále Brno 2008 bude sice zahájeno až v polovině června, již dnes ale víme, koho tato přehlídka současného grafického designu letos představí publiku. Zasedla totiž výběrová porota, která z množství přihlášených prací vybrala šest set exponátů od třiačtyřiceti autorů s celkem dvaceti šesti zemí.Tématem letošní přehlídky bude grafický design, ilustrace a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

Brněnské bienále je nejstarší přehlídkou grafického designu na světě. Bylo založeno roku 1963 z iniciativy Jana Reilicha staršího – akademického malíře zabývajícího se grafickým designem – a tehdejšího ředitele Moravské galerie v Brně, Jiřího Hlušičky. Pod názvem Bienále užité grafiky v Brně se ve dvouletých intervalech začala organizovat přehlídka různých oblastí grafického designu.

V uvolňující se atmosféře první poloviny šedesátých let se tedy díky zesilujícímu hlasu umělecké inteligence a požadavku umělecké svobody podařilo uskutečnit tuto dříve nevídanou záležitost. Původně se počítalo se třemi tématy, která se budou po dvou letech střídat, v roce 1968 však bylo zrušeno téma problematiky výstavnické tvorby a dodnes se tak udržely dva základní náměty: propagační grafika a plakát na jedné straně, a knižní a časopisecká grafika na straně druhé.

První výstava v roce 1964 byla věnována československé grafické produkci, která se v té době vyvíjela směrem k modernímu pojetí a nechávala za sebou svoji angažovanou minulost. Hlavním proudem se u nás stal filmový plakát, který brzy dosáhl mezinárodní úrovně. Další přehlídky se již konaly za bohaté účasti zahraničních umělců, což díky národní politice boje za mír a přátelství mezi národy kupodivu zůstalo nezměněno.

S určitými obtížemi se za bývalého režimu ale Moravská galerie potýkat musela. Největší těžkosti nastaly za normalizace, když roku 1972 podle rozhodnutí mezinárodní poroty obdržel Velkou cenu slovenský grafik Albín Brunkovský za ilustrační cyklus Bella Italia, o kterém ve straně usoudili, že jde o problematický surrealismus – od té doby bylo bienále pečlivěji sledováno. Zrušit jej se ale díky mezinárodnímu renomé nikdo neodvážil. I přesto se často ředitel Jiří Hlušička strachoval, jestli nebude připravovaný ročník kvůli nějakému nevyhovujícímu exponátu zrušen, jestli jim bude přidělena s napětím očekávaná dotace ministerstva kultury či jestli nebude napadeno složení organizačního výboru. Přehlídka se ale v programu Moravské galerie udržela, a to i přes její značný konfrontační význam. Na plakátech a knižních ilustracích byly zřetelně vidět rozdíly životních podmínek lidí z rozdělených částí Evropy.

Letošní očekávané třiadvacáté bienále svědčí o tom, že se tradici podařilo udržet a ohlas přehlídky ve světě je podle počtu účastníků velmi výrazný. Nejvíce zájemců se hlásí již tradičně z České republiky, Německa a Japonska, bienále se účastní i návrhy z Mexika, Íránu, Nizozemska, Itálie či Švýcarska.

Z přihlášených prací vybírala v lednu porota grafické návrhy určené pro přehlídku. Předseda poroty Karel Aubrecht uvedl, že při výběru byl důraz kladen nejen na originalitu a nový přínos grafických prací, ale i na umění kvalitního klasického pojetí. Účastníci se mohli přihlásit do kategorií knihy a výstavní katalogy, obaly nosičů digitálních a audiovizuálních médií, časopisy a noviny, tvorba písma a digitální média. Podle Marty Sylvestrové, členky poroty a kurátorky sbírky grafického designu, se tato nová média ještě nestala rovnocenným soutěžním partnerem těm tištěným – do této kategorie se přihlásilo šedesát sedm prací, z nichž porota vybrala pouze sedm.

Ze všech prací určí dva dny před zahájením bienále mezinárodní porota vítěze, který obdrží Velkou cenu. Dále budou uděleny Hlavní ceny za vítězství v různých kategoriích a řada dalších ocenění.

Bienále ovšem není tvořeno pouze soutěžní přehlídkou. Druhou důležitou částí je odborné sympozium, jenž tento rok nese název Grafický design příště. Na sympoziu vystoupí se svými příspěvky odborníci na grafický design z celého světa. Další částí programu je také profilová výstava, kterou letos připraví Abott Miller, významný grafický designér a teoretik, partner newyorského designérského studia Pentagram a editor časopisu 2wice.

Z chystaných doprovodných akcí jmenujme výstavy z cyklu Práce z…, kde se letos představí slovinský grafický design či cyklus výstav osobností oboru, kde budeme moci spatřit práci Jiřího Rathouského či vítěze Bienále Brno 2004 Fumia Tachibany. Tak jako každý rok se po skončení bienále vystavené práce stanou součástí sbírek grafického designu Moravské galerie v Brně. Bienále Brno je největší tuzemskou grafickou soutěží – podobně, jako mají Karlovy Vary filmový festival, má Brno svoje bienále.

Autorka je kunsthistorička

Petra Hlaváčková

12.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka prohrála na domácím trávníku s Libercem 1:2.

Hladký poprvé chytal proti Brnu. Liberecký kouč vsadil na jeho zvýšenou motivaci

Evropský týden mobility na Moravském náměstí pod sochou Jošta představil i červené sportovní auto.
2 8

Týden mobilty představí elektromobily i nový autobus pro handicapované

Státní zástupce uznal chybu. Obviněný z krádeže bitcoinů přesto zůstane ve vazbě

Brno – Nové důkazy předložili v úterý znalec i státní zástupce. U Krajského soudu v Brně pokračovalo řízení s Tomášem Jiříkovským. Původně podle obžaloby získal provize přes pět milionů korun v bitcoinech za obchod s drogami. V této virtuální měně měl dalších šestnáct milionů ukrást. Obžaloba ho viní také z nelegálního držení zbraní.

O titul Park roku 2017 soutěží i brněnský park. Rozkládá se nedaleko Ronda

Brno /ANKETA/ – Park ve vnitrobloku mezi Křídlovickou a Zahradnickou ulicí soutěží o titul Park roku 2017. „Park je zcela nový a jeho stavba jsme konzultovali s místními obyvateli, což je jistě součástí jeho úspěchu,“ řekla za radnici Brna-střed Kateřina Dobešová.

Co vadí Jihomoravanům? Silnice i cena vody

Jižní Morava - Exkluzivní průzkum deníku Rovnost zjistil, co v kraji nejvíce trápí Jihomoravany. Nejčastěji zmiňovali špatný stav silnic, sucho a ceny vodného a stočného. Naopak ocenili veřejnou dopravu.

AKTUALIZOVÁNO

Ve vyškovských kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Vyškov – Jeden mrtvý voják a další zraněný. Na místě vrtulník. Panika. Evakuace. Tak to v úterý krátce před devátou hodinou ráno vypadalo podle očitých svědků poblíž hlavní budovy v areálu Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově. V místě údajně vybuchly granáty. „Všechny nás evakuovali. Jeden voják neměl šanci přežít,“ informovala Vyškovský deník Rovnost jedna z příslušnic dědické vojenské posádky

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení