VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hasící přístroj v autě: nutnost či přepych?

JIŽNÍ MORAVA - Přestože řidiči osobních aut hasičáky vozit nemusí, dělají chybu. Investice za pár stokorun může zabránit velkým škodám.

30.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/René Kekely

Je to červené, visí to na zdech veřejných budov a když se s tím praští o zem, stříká z toho voda nebo pěna. Hasící přístroj může uhasit lačné plameny už v počátcích požáru. Ne jinak je tomu i v autech. Řidiči však s sebou hasičáky vozit nemusí. Podle odborníků dělají chybu. Na jihu Moravy totiž ročně shoří desítky aut. Zbytečně.

„Hasící přístroje nepatří mezi povinnou výbavu běžných osobních aut, přesto je vždy lepší přenosný hasicí přístroj mít. Povinnost ze zákona mají jen autobusy, trolejbusy, tramvaje, vozy taxislužby, sanitky a podobně,“ uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček. Podle něj se investice do přístroje vyplatí. „Lze s ním efektivně zlikvidovat požár už v počáteční fázi a tím zabránit i těžkému poškození auta,“ vysvětlil Kopáček.

Jakmile auto zachvátí požár, postupují plameny velice rychle – automobil může být kompletně zničen během dvou minut. A tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči. Mnohokrát již takto hasicí přístroj pomohl, naopak v mnoha případech zbytečně chyběl. „Když vidím skoro každý den ve zprávách tolik neštěstí, pořídil jsem si ho. Jistota je jistota. Navíc jezdím často na výlety s dětmi a o jejich život mi jde nejvíc,“ zdůvodnil koupi přístroje Karel Urbánek z Brna.

Kam s ním?


Hasicí přístroj by měl být pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použit. Pokud vozí šoféři hasičáky na dně kufru, jsou mu málo platné. Za nejvhodnější se proto pokládá místo spolujezdce. Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo nebo na sloupek pod přístrojovou deskou. Některá auta umožňují dát hasící přístroj do poličky u spolujezdce.

Prodejci hasící přístrojů si sice na nedostatek zákazníků neztěžují, ale i tak nad některými zájemci o bezpečnost kroutí hlavou. „Práškový hasících přístroj stojí zhruba tisíc korun, sněhový je o pětistovku dražší. Přestože je to zlomek ceny auta, některým majitelům se zdá cena příliš vysoká,“ řekl Michal Hill z brněnské společnosti Hill service.

Největšími „skrblíky“ jsou podle Hilla ti, kteří mají luxusní limuzíny. „Do prodejny přijde například majitel auta za půl milionu korun. Když se dozví, že hasící přístroj stojí tisícikorunu, začne se ošívat,“ uvedl Hill. Podle něj je největší zájem o přístroje u služebních aut.

Noční můra


Hořící auta po dopravních nehodách bývají pro hasiče noční můrou. Hlavně na dálnicích D1 a D2, které protínají jih Moravy. Ne proto, že by plameny nezvládli uhasit, ale kvůli vodě. Pro tu totiž musejí v mnoha případech jezdit až několik kilometrů daleko od místa havárie. Poblíž dálnice obvykle není ani kapka vody.
„Pendlovat na dálnici sem a tam není možné. Už kvůli kličkování mezi stojícími auty. Proto k požárům na dálnic jezdí stále nové a nové cisterny s vodou,“ vysvětlil ředitel Integrovaného záchranného systému jihomoravských hasičů Jaroslav Bohanes. Dálnice na jihu Moravy mají však hasiči rozdělené do menších úseků tak, aby při jakémkoliv neštěstí byli na místě brzy. „Ke každé nehodě přijedou minimálně tři auta. Operační důstojník pak v případě potřeby velitele zásahu další cisterny,“ doplnil Bohanes

Autor: Pavel Mokrý

30.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost Dagmar Šlagorová se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Fanoušci Komety na Moravském náměstí. Ilustrační foto.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Brno - Nevšední obrázek mohli minulý pátek zahlédnout Brňané v Lidické ulici. Skupina lidí popíjela pivo a zároveň šlapala do pedálů v pojízdné cyklohospodě. Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek. „Zatím řešíme detaily, abychom splnili všechna pravidla ve vyhlášce. Počítám s tím, že už v dubnu spustíme první jízdy pro zájemce," uvedl Fišer.

Věžáky v Šumavské ulici se změní. Přibude nákupní galerie i parkoviště pod zemí

Brno – Budovy bývalého Cheposu v brněnské Šumavské ulici čeká další přestavba. Po obnově pláště budovy C se změní i budovy A a B.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies