VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hasící přístroj v autě: nutnost či přepych?

JIŽNÍ MORAVA - Přestože řidiči osobních aut hasičáky vozit nemusí, dělají chybu. Investice za pár stokorun může zabránit velkým škodám.

30.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/René Kekely

Je to červené, visí to na zdech veřejných budov a když se s tím praští o zem, stříká z toho voda nebo pěna. Hasící přístroj může uhasit lačné plameny už v počátcích požáru. Ne jinak je tomu i v autech. Řidiči však s sebou hasičáky vozit nemusí. Podle odborníků dělají chybu. Na jihu Moravy totiž ročně shoří desítky aut. Zbytečně.

„Hasící přístroje nepatří mezi povinnou výbavu běžných osobních aut, přesto je vždy lepší přenosný hasicí přístroj mít. Povinnost ze zákona mají jen autobusy, trolejbusy, tramvaje, vozy taxislužby, sanitky a podobně,“ uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček. Podle něj se investice do přístroje vyplatí. „Lze s ním efektivně zlikvidovat požár už v počáteční fázi a tím zabránit i těžkému poškození auta,“ vysvětlil Kopáček.

Jakmile auto zachvátí požár, postupují plameny velice rychle – automobil může být kompletně zničen během dvou minut. A tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči. Mnohokrát již takto hasicí přístroj pomohl, naopak v mnoha případech zbytečně chyběl. „Když vidím skoro každý den ve zprávách tolik neštěstí, pořídil jsem si ho. Jistota je jistota. Navíc jezdím často na výlety s dětmi a o jejich život mi jde nejvíc,“ zdůvodnil koupi přístroje Karel Urbánek z Brna.

Kam s ním?


Hasicí přístroj by měl být pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použit. Pokud vozí šoféři hasičáky na dně kufru, jsou mu málo platné. Za nejvhodnější se proto pokládá místo spolujezdce. Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo nebo na sloupek pod přístrojovou deskou. Některá auta umožňují dát hasící přístroj do poličky u spolujezdce.

Prodejci hasící přístrojů si sice na nedostatek zákazníků neztěžují, ale i tak nad některými zájemci o bezpečnost kroutí hlavou. „Práškový hasících přístroj stojí zhruba tisíc korun, sněhový je o pětistovku dražší. Přestože je to zlomek ceny auta, některým majitelům se zdá cena příliš vysoká,“ řekl Michal Hill z brněnské společnosti Hill service.

Největšími „skrblíky“ jsou podle Hilla ti, kteří mají luxusní limuzíny. „Do prodejny přijde například majitel auta za půl milionu korun. Když se dozví, že hasící přístroj stojí tisícikorunu, začne se ošívat,“ uvedl Hill. Podle něj je největší zájem o přístroje u služebních aut.

Noční můra


Hořící auta po dopravních nehodách bývají pro hasiče noční můrou. Hlavně na dálnicích D1 a D2, které protínají jih Moravy. Ne proto, že by plameny nezvládli uhasit, ale kvůli vodě. Pro tu totiž musejí v mnoha případech jezdit až několik kilometrů daleko od místa havárie. Poblíž dálnice obvykle není ani kapka vody.
„Pendlovat na dálnici sem a tam není možné. Už kvůli kličkování mezi stojícími auty. Proto k požárům na dálnic jezdí stále nové a nové cisterny s vodou,“ vysvětlil ředitel Integrovaného záchranného systému jihomoravských hasičů Jaroslav Bohanes. Dálnice na jihu Moravy mají však hasiči rozdělené do menších úseků tak, aby při jakémkoliv neštěstí byli na místě brzy. „Ke každé nehodě přijedou minimálně tři auta. Operační důstojník pak v případě potřeby velitele zásahu další cisterny,“ doplnil Bohanes

Autor: Pavel Mokrý

30.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráz Brněnské přehrady drží vodu, kterou využívají lidé ke koupání a energetici k výrobě elektřiny.
AKTUALIZOVÁNO
65

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Miloš Kratochvíl.
1

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Podolí – Úsek dálnice, který v pátek odpoledne zablokovala hromadná nehoda čtyř osobních aut se dvěma nákladními auty a jednou dodávkou, je opět průjezdný. Nehoda se stala kolem třetí hodiny odpoledne na 205. kilometru dálnice D1 u Podolí na Brněnsku ve směru na Vyškov.

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení