VYBERTE SI REGION

Po Brně a okolí jezdí auta. Jejich věk je puberta

Brno – Průměrný věk aut v Brně je téměř třináct let, na Brněnsku jezdí auta o rok starší.

25.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Klatka Grzegorz

Pokud by se mohl srovnat průměrný věk auta, které brázdí silnice v Brně a okolí, s člověkem, pak by to byla puberta. Tedy věk, kdy mladí lidé začínají zlobit. S auty je to stejně. Majitele zlobí kvůli častým opravám, odborníky zase trápí věk aut kvůli bezpečnosti. Sednout si totiž do „pubertálního“ auta, je téměř životu nebezpečné.

„Stáří aut sice klesá, ale stále je ve srovnání s jinými zeměmi Evropské unie příliš vysoký. Průměrný věk aut v Brně je téměř třináct let. V okrese Brno-venkov je pak stáří automobilů ještě skoro o rok vyšší,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Lidé dávají přednost ojetinám před novými auty. Díky rekordnímu prodeji ojetých osobních aut si majitelé loni zaregistrovali bezmála čtvrt miliardy ojetin. „Tragédie je v tom, že ten nárůst je převážně u přestárlých vozidel,“ upozornil tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Téměř třetina registrovaných ojetin je podle něj starší deseti let.

Stáří v aut v Brně a jeho okolí kolísá. Zatímco před patnácti lety jezdila po silnících auta téměř patnáct let stará, po vyřazení starších aut z registru kvůli zákonu o povinně smluvním pojištění se jejich průměrné stáří v roce 2000 snížilo na třináct let. Poté začal věk aut kvůli dovozu ojetých aut opět růst.

Dovoz starých ojetin ze zahraničí se vyplatí. „Koruna rekordně posílila a koupit auto například v autobazaru v nedalekém Rakousku stojí za to. Ve srovnání s brněnským bazarem jsem ušetřil skoro polovinu ceny,“ vypočítal Michal Horváth z Brna. Volkswagen Polo, který před časem koupil v bazaru na okraji Vídně, je starý deset let. Dal za něj necelých třicet tisíc. „Když jsem se šel podívat do bazaru v Brně, zjistil jsem, že polo ze stejného roku stojí v Česku skoro šedesát tisíc,“ dodal Horváth.

Podle Václava Špičky z Autoklubu České republiky se Česko stává vrakovištěm Evropy. „Jestliže má auto ze zahraničí technickou kontrolu, může zájemce přivézt absolutně všechno. Na stáří auta nezáleží. Lidé si ale neuvědomují, že novější auta jsou bezpečnější a ekologičtější,“ poznamenal Špička.

 

Kolik je kde aut

Auta registrují města a obecní úřady pověřených obcí.
Na Brněnsku je takových úřadů šest, v Brně-městě jeden.

Brno-město 136 249
Ivančicko 2 061
Kuřimsko 2 030
Rosicko 2 036
Tišnovsko 2 529
Šlapanicko 6 931
Židlochovicko 2 911

 

Autor: Pavel Mokrý

25.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Ples jako Brno 2016.
1

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Havlát proti Zlínu? Ještě ne, zní z hokejové Komety

Brno – Eso zůstává stále v rukávu, ale v blízké době se nejspíš mohou příznivci hokejové Komety dočkat příjemného překvapení. Útočník Martin Havlát se intenzivně připravuje s týmem, a to i před pátečním domácím duelem čtyřicátého kola extraligy se Zlínem, který startuje v šest hodin večer. Ze strany Komety ale zatím nepřichází potvrzení Havlátova startu. „K zápasu se Zlínem určitě nebude k dispozici, ani na celý víkend. Má čas od majitele a šéftrenéra Libora Zábranskéhoa záleží na jejich domluvě," tvrdil asistent kouče Komety Kamil Pokorný.

Češi berou neférově nízké platy. Proč nedostávají víc?

Místo hotových výrobků děláme jen polotovary. A za směnu toho zvládneme vyrobit méně než Němci.

AKTUALIZOVÁNO

Meteorologové vyhlásili v Brně smogovou situaci

Brno - Meteorologové vyhlásili pro Brno smogovou situaci. Platí od noci na pátek do odvolání. Důvodem je vysoká koncentrace polétavého prachu v ovzduší. Smogová situace bývá vyhlašována, pokud alespoň na polovině stanic překročil dvanáctihodinový průměr hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin není předpokládán jeho pokles.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies