VYBERTE SI REGION

Drogy před jízdou? Vzrušení i nebezpečí

Jižní Morava - Účinky drog na řidiče jsou zrádné. Mnozí narkomani jsou agresivnější a před policisty, kteří je odhalí, se snaží rychle ujet

17.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archív

Opilé řidiče na jihu Moravy střídá za volantem nový fenomén. Lidé, kteří mají rozšířené zorničky z toho, jak se před jízdou posilnili drogou.

Řidiči, kteří se před jízdou „sjedou“ omamnou látkou, reagují různě. Někteří přiznávají, že se jím lépe řídí. „Kouřím marihuanu a jízda je pak taková volnější. Rozhodně nevidím okolo silnic bílé králíky nebo jiné bludy,“ tvrdí osmadvacetiletý Jaroslav z Brna.

Užití drog před jízdou není na rozdíl od alkoholu tak snadné poznat. „Policisté prošli školením na rozpoznání omamných látek, takže už člověka za volantem pod vlivem drog odhalí snáz,“ říká brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek. Někteří policisté mají podle něj i tu výhodu, že znají svůj terén. „S některými měli narkomani tu čest v jiných situacích. Takže pokud nachytají řidiče pod vlivem drog, okamžitě přivolají dopravní policisty. Ti mají na odhalování narkotik testovací přístroj,“ doplňuje Malášek.

Leckdy se stane, že nachytaný narkoman zareaguje na policii podrážděně. Jako například při kontrole auta v brněnské Charbulově ulici na konci letošního listopadu. Místo toho, aby řidič Renaultu Clio zastavil, sešlápl plyn až k podlaze a začal ujíždět.

Policisté přitom v takových případech nemohou hned vytasit zbraň a začít střílet. „Pokaždé musejí vyhodnotit situaci. Nejprve ujíždějící auto sledují. Zbraň použijí až ve chvíli, kdy si jsou jistí, že při střelbě nezraní sledovaného, ani jiného člověka,“ říká vedoucí policejního pořádkového odboru Karel Bohdálek.

Problém s narkomany za volantem je i jinde na jižní Moravě. „Z řidičů, kteří jsou pod vlivem nějaké návykové látky, připadá přibližně jedna čtvrtina na jiné drogy než je alkohol,“ potvrzuje blanenský policista Michal Filouš.

Dopravní psycholog z brněnského Centra dopravního výzkumu Jan Weinberger je pro častější kontroly a říká: Narkoman za volantem je neřízená střela

Drogy za volantem jsou prý stejně nebezpečné jako alkohol. Tvrdí to psycholog Jan Weinberger z brněnské pobočky Centra dopravního výzkumu. „Ohrožují život nejenom svůj, ale zejména zdraví a životy jiných lidí. Jsou jako neřízené střely,“ říká Weinberger.

Co říkáte na to, že policie má možnost, aby odebírala vzorky řidičům, kteří mohou být pod vlivem drog?
Je to dobře. Ve světě již podobný model funguje. Policisté odebírají tyčinkami vzorky slin a přídavné zařízení pak do několika minut rozezná až osm základních drog.

Policie České republiky ale začala testovat později než jiné země.
Česko trochu pokulhávalo. Přístroj, který má policie k dispozici, měří obvykle pět základních druhů drog. Vyšetření je ale poměrně drahé, stojí přes osm set korun. Je tedy dražší než vyšetření moči. V Holandsku například mají dopravní policisté přívěs, v němž je WC a malá laboratoř a výsledky odebraných vzorků mají tamní policisté hned.

Policie možnost testování moc nevyužívá.
Je to proto, že veškeré náklady na orientační vyšetření i na dopravu zdrogovaného řidiče do nemocnice a laboratorní vyšetření hradí policie. Tedy všichni daňoví poplatníci. Zde je prostor pro poslance, aby navrhli zákon, podle nějž by náklady spojené s vyšetřením byl povinen uhradit zdrogovaný řidič.

Existují nějaké statistiky o řidičích, kteří jezdí pod vlivem drog?
Přesná čísla neexistují, protože počty takových řidičů nebylo léta možné identifikovat tak jako přítomnost alkoholu. Tyto skutečnosti se zjišťovaly pouze rozborem krve v nemocnicích, při vážných poraněních nebo důvodném podezření na přítomnost drogy, případně v rámci pitvy zemřelého. Výsledky získané orientačním vyšetřením slin jsou však spolehlivé.

Kdo jezdí s drogou za volantem častěji? Ženy či spíše muži?
Muži mnohem víc riskují a jsou agresivnější. Proto bývají viníky dopravních nehod až trojnásobně častěji než ženy. Ty jsou totiž opatrnější a před jízdou raději zváží, zda do auta jako řidičky pod vlivem drogy nebo alkoholu vůbec usednou. V porovnání s alkoholem však rozdíl není tak výrazný.

Autor: Pavel Mokrý

17.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies