VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mladí muži bourají častěji. Nemají praxi

BRNO – Dopravci shánějí řidiče, kteří jsou nedostatkové zboží. Zaměstnávají proto i mladíky bez zkušeností s řízením kamionu.

3.11.2007 2
SDÍLEJ:

„Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě šoféřina bavila první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi.Foto: DENÍK/Ondřej Surý

V řidičském průkaze jim sotva oschla tiskařská barva. Za volant kamionů se hrnou hlava nehlava. Dopravci na jihu Moravy je berou všemi deseti. Řeč je o dvacetiletých mladících. Zaměstnavatelé přitom zapomínají, že nezkušený řidič je za volantem auta, které táhne desítky tun nákladu, neřízenou střelou.

„Statistiky jsou neúprosné. Řidiči ve věku mezi dvaceti až pětadvaceti lety zavinili na silnicích jihu Moravy více než čtyři a půl tisíce nehod,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Mnoho šoférů řídilo nákladní auto nebo kamion s mnohatunovým návěsem. „Mladí řidiči nemají zkušenost. Sotva složí zkoušku v autoškole, dopravce je často posadí do nákladního auta, aniž by předtím zjistil, zda má mladý zaměstnanec praxi,“ zdůvodnil Tržil jeden z důvodů vážných a někdy i tragických nehod.

Čítankovým příkladem je tragická nehoda na nejfrekventovanější dopravní tepně – dálnici D1. Dvaadvacetiletý mladík jel před více než půl rokem s návěsem ve směru na Prahu. Byla to jeho první jízda. Těsně u hranic Jihomoravského kraje – u Velké Bíteše – náhle přestal ovládat kamion a narazil do mostního pilíře. Kabina začala hořet a mladý muž našel v plamenech smrt.

Řidičů z povolání je akutní nedostatek. Podle údajů Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia jich v Česku chybí téměř dvacet tisíc. Dopravci proto berou vše, co má ruce a nohy. „Řidič, který nemá jedenadvacet let, nesmí do zahraničí. Zákony jsou tam daleko přísnější. Řidiči tam například absolvují bezmála třísethodinové školení, jež trvá čtvrt roku,“ řekl mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Soukromí dopravci se brání. Nejsou lidi a my jsme rádi, že mají mladí o práci zájem, říkají svorně. „Praxi po řidičích nevyžadujeme. Stačí, když mají řidičský průkaz, který jim dovoluje řídit vůz patřičné skupiny,“ shrnul nábor šoférů Zdenek Bartl z brněnské firmy Lechner CZ. Ta přijímá řidiče pro mezinárodní kamionovou dopravu. Protože má společnost nové vozy Volvo, za volant nováčka samotného nepustí. „Jezdí zhruba měsíc jako závozníci. Pokud jim to nejde, končí,“ dodal Bartl.

Muže, kteří se ještě ani nezačali pořádně holit, vede k náročnému zaměstnání poměrně slušný výdělek. „Jezdím už tři roky. Dal jsem se na to hned po škole, i když mě šoféřina bavila první půlrok,“ řekl třiadvacetiletý Michal Faško z Kouřimi. Pendluje mezi Českem a Řeckem. „Z domu jsem odjel do Řecka minulé úterý. Jedu ještě do Polska, takže se k rodičům vrátím až příští týden. Na cestách jsem tedy čtrnáct dní,“ pokrčil Faško rameny.

S kamionem křižuje východní Evropu také dvaadvacetiletý Jan Buchta ze Zásmuk. „Vystřídal jsem čtyři zaměstnání. Dělal jsem ve fabrice u pásu, skladníka, obchodního zástupce. Nakonec jsem ve dvaceti letech skončil jako řidič kamionu,“ řekl mladý šofér. S prací prý co nevidět sekne. „Pojedu makat do ciziny. Jsou tam ještě lepší peníze,“ plánuje Buchta budoucnost coby řidič nákladního auta.

Autor: Pavel Mokrý

3.11.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hráz Brněnské přehrady drží vodu, kterou využívají lidé ke koupání a energetici k výrobě elektřiny.
AKTUALIZOVÁNO
65

Hráz dokáže vypustit celou Brněnskou přehradu za tři dny

Miloš Kratochvíl.
1

Zbrojovka zvládla generálku, střelecky jí vyšel úvod duelu s Kayserisporem

AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Vyškov je průjezdná. Hromadnou nehodu už odklidili

Podolí – Úsek dálnice, který v pátek odpoledne zablokovala hromadná nehoda čtyř osobních aut se dvěma nákladními auty a jednou dodávkou, je opět průjezdný. Nehoda se stala kolem třetí hodiny odpoledne na 205. kilometru dálnice D1 u Podolí na Brněnsku ve směru na Vyškov.

Brno chystá výstavu k výročí 100 let od vzniku první republiky

Brno – Století od vzniku samostatného československého státu a devadesát let od první výstavy na brněnském výstavišti. Dvě velká výročí, která se příští rok v květnu dočkají oslav. Představitelé Brna v pátek  schválili první přibližný návrh, jak by expozice mohla vypadat.

AUTOMIX.CZ

Toužíte po klasické škodovce? Na prodej jich je řada. Tyhle jsou nejzajímavější

Aut mladoboleslavské značky se na české inzerci povalují přímo hordy, v drtivé většině případů jde ale o běžné modely moderní éry. Co když ale sháníte škodováckou klasiku? I v tomhle případě je bohatý výběr.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Brno – Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení