VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mikrospánek ohrožuje řidiče. Mohou rozsévat smrt

BRNO – Přetažený a unavený šofér za volantem kamionu je pro ostatní řidiče neřízenou střelou. Stačí pár vteřin spánku a tragédie je na světě.

20.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační: havárieFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Spánek je zdravý. Za volantem však může nadělat pěknou paseku a způsobit dokonce i smrt. Právě jih Moravy je pro spáče za volantem osudový. Důvod? Šoféři, kteří jedou od polských a německých hranic, jsou na jihomoravských silnicích unavení a zavírají se jim oči.
„Řidiči nákladních aut, kteří překročí hranice, jedou čtyři až pět hodin v kuse. Dostanou se až do Jihomoravského kraje, kde je přemůže únava a kvůli ní se tady odehraje mnoho dopravních nehod,“ řekl šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil.
Přetažení řidiči mohou na sobě sledovat průvodní znaky únavy. Jsou mezi nimi pocity bolesti, ospalosti, nudy, strnulosti těla, pálení nebo zavírání očí, bolesti hlavy, pocity podrážděnosti. A od toho už je jen krůček k mikrospánku.

Očka se klíží, nebezpečí se blíží

„Mikrospánek je vlastně prostým zdřímnutím si. Zpravidla mu předchází těžká únava, probdělá noc, dlouhodobé přetížení a stres, začínající choroba nebo alkoholové opojení. U zdravého řidiče, který je v dobré kondici, je mikrospánek velmi vzácný,“ uvedla dopravní psycholožka Veronika Hamerníková z brněnského Centra dopravního výzkumu.
Nejvíce tak řidiči chybují právě tím, že ignorují příznaky únavy a vyčerpání. „Nechtějí ztrácet čas tím, že přeruší jízdu. Místo toho, aby si protáhli ztuhlé svaly, si raději ještě pospíší, aby byli brzy doma. Neuvědomují si, že právě toto se jim může stát osudným,“ dodala Hamerníková.
U řidičů z povolání, pro které je řízení denním chlebem, by dodržování těchto zásad mělo být samozřejmostí. Autodopravci se holedbají, že řidiče rozhodně nevykořisťují. „Jezdíme často po Evropě, kde jsou normy mnohem přísnější než u nás a nedodržení povinných přestávek se trestá vysokými pokutami. Také proto na to hodně dbáme,“ tvrdí Dagmar Darmovzalová z břeclavské společnosti Autodoprava Luděk Štork.
Šoféři kamionů ale hovoří jinak. „Když vezu zboží, které podléhá rychle zkáze, mám na převoz z místa A do bodu B určitý čas. Pokud přijedu pozdě, nemusím příště jet vůbec,“ popsal praxi u soukromých dopravců sedmatřicetiletý řidič. Jméno zveřejnit nechtěl, protože má strach z vyhazovu. Redakce jej však zná.

Oběti spánku nemuseli dřímat

Krátké zdřímnutí za volantem si od začátku října vyžádalo na jihomoravských silnicích čtyři mrtvé. Jednou z posledních obětí byl pětapadesátiletý řidič, který se vracel po noční směně domů. „Za volantem starší škodovky usnul a vjel do protisměru, kde se čelně srazil s peugeotem. Muž na místě zahynul,“ vzpomenul natragédii mluvčí policie Brno-venkov Aleš Mergental.
Mikrospánek si letos v Jihomoravském kraji vyžádal desítky obětí. Přesné číslo mrtvých kvůli němu policisté nemají. Vteřina spánku je totiž jen jednou z mnoha příčin tragických nehod. Mnohdy ale kvůli němu zemřou také lidé, kteří ve chvíli kolize nespali.

20.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies