VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Brně se objevily imitace bomb. Na hodinách

Brno (AKTUALIZOVÁNO) – Na osmi místech vBrně se objevily svazky tub, které vypadají jako velké opuštěné dynamity. Ve skutečnosti jde jen oreklamnítah.

27.3.2008 11
SDÍLEJ:

Bomba na hodinách - Galerie VaňkovkaFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Před týdnem pobouřily obyvatele města Brna plakáty vylepené na nejrůznějších místech s karikaturou proroka Mohameda. Ten měl na hlavě místo turbanu bombu. Ve čtvrtek se bomby do Brna vrátily. Naštěstí šlo pouze o atrapy, jejichž cílem bylo zviditelnit činnost jedné z firem.

Čtyři svázané červené tuby i s doutnákem se v noci na čtvrtek objevily hned na osmi otočných hodinách v centru Brna. Lidé si atrap dynamitů všimli až po rozednění. Stovky jich hned začaly vytáčet tísňové linky až do podvečerních hodin.

„Jedu přes Mendlovo náměstí a na těch otáčecích hodinách vidím výbušninu. Tak vám to teda hlásím,“ volal například jeden vyděšený Brňan na linku 156. Umně vyvedená reklama zmátla i další lidi. „Na hodinách u Veselé ulice je divná věc. Vypadá to sice jako reklama, ale vedou z toho dráty. Prosím, prověřte to,“ hlásil strážníkům jiný volající.

Netradičně pojatá reklama zmátla nejenom Brňany, ale také strážníky. Ani ti neměli nejprve ani tušení, že by mohlo jít o reklamní tah. „Prověřujeme, zda výbušný systém na hodinách nemá nějakou souvislost s plakáty proroka Mohameda, jež neznámí pachatelé po městě vylepili minulý týden,“ řekla brzy ráno mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Po pár hodinách ale měli již všichni jasno. Domnělé bomby po Brně rozmístila firma LCS, která tak odstartovala svou reklamní kampaň. Netradiční způsob reklamy zvolila pro propagaci svých informačních systémů Helios.

Lidé, které brněnský Deník Rovnost oslovil přímo na inkriminovaných místech, ale nechaly atrapy trhavin poměrně chladnými. Všichni tak reagovali ve stejném duchu. „Kdybyste mne na to neupozornili, ani bych si toho nevšimla. Připadá mi to spíše úsměvné, než aby mne to vyděsilo. V dnešní době mě totiž už jen tak něco nepoleká,“ řekla například Klotilda Follerová, která procházela křižovatkou ulic Křenová a Dornych, což je jedno z míst, které si pro svou reklamu společnost zvolila.

Policie: Nemůžeme s tím nic dělat

Nad netradiční reklamou ale jen tak rukou nemávli brněnští policisté a ihned ji prověřili. „Naše hlídky zkontrolovaly všech osm míst, kde jsou imitace bomb umístěny. Zjistili jsme, že se jedná o reklamu a nemůžeme s tím nic dělat,“ řekl brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek. Policisté se však shodují na tom, že v současné době je „bombová“ kampaň – mírně řečeno – nevhodná. Minulý týden se totiž v Brně objevily plakáty s karikaturou proroka Mohameda s bombou na hlavě. Ilustrace tehdy pobouřily nejen islámský svět.

Pozornost, kterou reklamní kampaň vyvolala, ale naopak velmi potěšila zástupce společnosti LCS. Jejím sloganem je totiž myšlenka „Správné informace pro správná rozhodnutí“. Právě její ztvárnění bylo cílem reklamy. „Kampaň by měla v lidech vyvolat scény, které znají z akčních filmů. Hrdina, který je vyzbrojený správnými informacemi přestřihne ten správný drát, odpojí tak bombu a tím odvrátí hrozící katastrofu,“ popsala ideu kampaně ředitelka marketingového oddělení společnosti LCS Martina Králová.

Zároveň vyjádřila lítost nad tím, že média o kampani informovala tak brzy a nevyčkala na okamžik, až bude úplná. Přesto se za netradičně pojatou reklamu postavila. „Podle mne je podobná mírná nadsázka právě to, co dnešní, mnohdy fádní reklamu oživí," uzavřela Králová.
Zajedno s ní jsou také experti na reklamu, kteří proti zvolenému nápadu nic nenamítají.

„Lidé jsou velice tolerantní a podobný typ propagace snesou. Pokud by se jim nápad přesto nelíbil, mohou se obrátit na Radu pro reklamu. Ta se musí zabývat každým podnětem. Ročně přitom prověří asi sto stížností. Česká republika se tak nijak nevymyká evropskému průměru,“ shrnul situaci lektor Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš, který je i konzultantem v Radě pro reklamu.

Strach z terorismu?

Také brněnský odborník na extremismus Miroslav Mareš považuje atrapy za dobrý nápad. Přesto ale upozornil na možný další vývoj. „Terorista by bombu nikdy neumístil tak, aby byla vidět. Přesto by tato reklama mohla inspirovat případné radikály. Ti by totiž mohli do atrapy instalovat skutečnou trhavinu, aniž by si toho někdo všiml. Něco takového by nikdo nečekal. Všichni už by totiž z médií věděli, že jde o reklamu,“ zauvažoval Mareš. Strach lidí chápe. „Usáma bin Ládin přece minulý týden varoval Evropu, že karikatury proroka Mohameda nezůstanou bez odezvy. Lidé tak kvůli svému bezpečí raději hned volají policii, “ dodal Mareš.

Se sloganem společnosti se tak budou nejenom Brňané, ale také obyvatelé dalších měst setkávat dál. Kromě atrap výbušniny na ně reklama „zaútočí“ také z billboardů u silnic a na zadních částech žlutých autobusů firmy Student Agency.

VERONIKA ŽIŽLAVSKÁ, PAVEL MOKRÝ

Přečtěte si také komentář Rovnosti: Tikající bomba
27.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nové hybridní BMW i8 jihomoravských policistů využívá pohon na elektřinu i spalovací motor.
AKTUALIZOVÁNO
1 14

Extrémně rychlý sporťák policistů narazil do stromu. Řidič za jízdy zkolaboval

Jakub Krejčík (vpravo).
10

Krejčík: V Kometě jsem domluvený, ale koukám i na jiné varianty

AKTUALIZOVÁNO

Poslední den kouření v hospodách: Protesty? Třeba vysypání nedopalků na ulici

Brno /ANKETA, INFOGRAFIKA/ - Poslední možnost zakouřit si v restauraci nebo baru mají v úterý lidé po celé republice. Pak už jim to nedovolí takzvaný protikuřácký zákon, který začne platit od středy 31. května.

AUTOMIX.CZ

Garáž 10 motoristů: Tahle parta stavěla fascinující auta, socialismu navzdory

Sedmdesátá léta minulého století československým automobilovým nadšencům příliš nepřála. Nabídka aut byla samozřejmě úzká a když už jste si vybrali, ani samotné pořízení nemuselo být snadné. Našli se ale tací, kteří se s takovou situací odmítli smířit a i v náročných podmínkách si plnili svoje automobilové sny. Takoví byli i nadšenci, kteří stáli za projektem s podivuhodným názvem GIOM.

ZUŠ Open: s nadanými dětmi v Brně vystoupí pěvkyně Kožená

Brno – Budoucí hvězdy zpěvu či hry na varhany i jiné nástroje, tance, či jiných uměleckých oborů se v úterý ukáží lidem na patnácti místech v Brně. Akce je součástí celorepublikové ZUŠ Open. Ve 280 městech se divákům představí 355 základních uměleckých škol. „S dětmi vystoupí také světoznámá operní pěvkyně Magdalena Kožená," upozornila za organizátory Jitka Volková.

Sezona Zbrojovky? Přerod pod novým koučem bolel, navíc končí opory

Brno – Jeden primát fotbalisté Zbrojovky v právě skončeném ročníku nejvyšší české soutěže uhájili, ale radost z něj určitě nemají. Brněnský celek sesbíral společně se Slováckem nejvíc remíz a právě čtrnáct nerozhodných výsledků v největší míře zapříčinilo, že Jihomoravané uzavřeli sezonu na jedenácté pozici. „Nevím, zda se dá hledat něco pozitivního," ohlíží se za brněnským ročníkem bývalý československý reprezentant Karel Kroupa starší. Deník Rovnost vybral pět bodů, jež ovlivnily sezonu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies