VYBERTE SI REGION

V Brně se objevily imitace bomb. Na hodinách

Brno (AKTUALIZOVÁNO) – Na osmi místech vBrně se objevily svazky tub, které vypadají jako velké opuštěné dynamity. Ve skutečnosti jde jen oreklamnítah.

27.3.2008 11
SDÍLEJ:

Bomba na hodinách - Galerie VaňkovkaFoto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Před týdnem pobouřily obyvatele města Brna plakáty vylepené na nejrůznějších místech s karikaturou proroka Mohameda. Ten měl na hlavě místo turbanu bombu. Ve čtvrtek se bomby do Brna vrátily. Naštěstí šlo pouze o atrapy, jejichž cílem bylo zviditelnit činnost jedné z firem.

Čtyři svázané červené tuby i s doutnákem se v noci na čtvrtek objevily hned na osmi otočných hodinách v centru Brna. Lidé si atrap dynamitů všimli až po rozednění. Stovky jich hned začaly vytáčet tísňové linky až do podvečerních hodin.

„Jedu přes Mendlovo náměstí a na těch otáčecích hodinách vidím výbušninu. Tak vám to teda hlásím,“ volal například jeden vyděšený Brňan na linku 156. Umně vyvedená reklama zmátla i další lidi. „Na hodinách u Veselé ulice je divná věc. Vypadá to sice jako reklama, ale vedou z toho dráty. Prosím, prověřte to,“ hlásil strážníkům jiný volající.

Netradičně pojatá reklama zmátla nejenom Brňany, ale také strážníky. Ani ti neměli nejprve ani tušení, že by mohlo jít o reklamní tah. „Prověřujeme, zda výbušný systém na hodinách nemá nějakou souvislost s plakáty proroka Mohameda, jež neznámí pachatelé po městě vylepili minulý týden,“ řekla brzy ráno mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.

Po pár hodinách ale měli již všichni jasno. Domnělé bomby po Brně rozmístila firma LCS, která tak odstartovala svou reklamní kampaň. Netradiční způsob reklamy zvolila pro propagaci svých informačních systémů Helios.

Lidé, které brněnský Deník Rovnost oslovil přímo na inkriminovaných místech, ale nechaly atrapy trhavin poměrně chladnými. Všichni tak reagovali ve stejném duchu. „Kdybyste mne na to neupozornili, ani bych si toho nevšimla. Připadá mi to spíše úsměvné, než aby mne to vyděsilo. V dnešní době mě totiž už jen tak něco nepoleká,“ řekla například Klotilda Follerová, která procházela křižovatkou ulic Křenová a Dornych, což je jedno z míst, které si pro svou reklamu společnost zvolila.

Policie: Nemůžeme s tím nic dělat

Nad netradiční reklamou ale jen tak rukou nemávli brněnští policisté a ihned ji prověřili. „Naše hlídky zkontrolovaly všech osm míst, kde jsou imitace bomb umístěny. Zjistili jsme, že se jedná o reklamu a nemůžeme s tím nic dělat,“ řekl brněnský policejní mluvčí Bohumil Malášek. Policisté se však shodují na tom, že v současné době je „bombová“ kampaň – mírně řečeno – nevhodná. Minulý týden se totiž v Brně objevily plakáty s karikaturou proroka Mohameda s bombou na hlavě. Ilustrace tehdy pobouřily nejen islámský svět.

Pozornost, kterou reklamní kampaň vyvolala, ale naopak velmi potěšila zástupce společnosti LCS. Jejím sloganem je totiž myšlenka „Správné informace pro správná rozhodnutí“. Právě její ztvárnění bylo cílem reklamy. „Kampaň by měla v lidech vyvolat scény, které znají z akčních filmů. Hrdina, který je vyzbrojený správnými informacemi přestřihne ten správný drát, odpojí tak bombu a tím odvrátí hrozící katastrofu,“ popsala ideu kampaně ředitelka marketingového oddělení společnosti LCS Martina Králová.

Zároveň vyjádřila lítost nad tím, že média o kampani informovala tak brzy a nevyčkala na okamžik, až bude úplná. Přesto se za netradičně pojatou reklamu postavila. „Podle mne je podobná mírná nadsázka právě to, co dnešní, mnohdy fádní reklamu oživí," uzavřela Králová.
Zajedno s ní jsou také experti na reklamu, kteří proti zvolenému nápadu nic nenamítají.

„Lidé jsou velice tolerantní a podobný typ propagace snesou. Pokud by se jim nápad přesto nelíbil, mohou se obrátit na Radu pro reklamu. Ta se musí zabývat každým podnětem. Ročně přitom prověří asi sto stížností. Česká republika se tak nijak nevymyká evropskému průměru,“ shrnul situaci lektor Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš, který je i konzultantem v Radě pro reklamu.

Strach z terorismu?

Také brněnský odborník na extremismus Miroslav Mareš považuje atrapy za dobrý nápad. Přesto ale upozornil na možný další vývoj. „Terorista by bombu nikdy neumístil tak, aby byla vidět. Přesto by tato reklama mohla inspirovat případné radikály. Ti by totiž mohli do atrapy instalovat skutečnou trhavinu, aniž by si toho někdo všiml. Něco takového by nikdo nečekal. Všichni už by totiž z médií věděli, že jde o reklamu,“ zauvažoval Mareš. Strach lidí chápe. „Usáma bin Ládin přece minulý týden varoval Evropu, že karikatury proroka Mohameda nezůstanou bez odezvy. Lidé tak kvůli svému bezpečí raději hned volají policii, “ dodal Mareš.

Se sloganem společnosti se tak budou nejenom Brňané, ale také obyvatelé dalších měst setkávat dál. Kromě atrap výbušniny na ně reklama „zaútočí“ také z billboardů u silnic a na zadních částech žlutých autobusů firmy Student Agency.

VERONIKA ŽIŽLAVSKÁ, PAVEL MOKRÝ

Přečtěte si také komentář Rovnosti: Tikající bomba
27.3.2008 VSTUP DO DISKUSE 11
SDÍLEJ:

Součást mého přestupu byla i stavba tribuny, vzpomíná jubilant Václavíček

Brno /ROZHOVOR/ – Dodnes drží platný rekord, když v nejvyšší československé soutěži nastoupil ve 280 po sobě jdoucích utkáních bez přerušení. A všechny odehrál ve fotbalové Zbrojovce. Kapitána brněnské mistrovské party z roku 1978 Rostislava Václavíčka už těžko někdo překoná. Ve středu slaví olympijský vítěz z roku 1980 z Moskvy sedmdesáté narozeniny. „Vůbec se na to necítím. Když si vzpomenu, že jsme kdysi slavili tátových padesát a už byl pro mě starší člověk, mám hrůzu, zda se naše děcka na to taky tak dívají," usmívá se v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Hrozí jim vystěhování. Zhruba stovka obyvatel Bronxu demonstrovala v ulicích

Brno /FOTOGALERIE/ – Místo pečení vánočního cukroví řeší desítky rodin bydlících v brněnských bytových domech ve Vlhké, Bratislavské, Francouzské a Staré ulici, jestli budou mít v novém roce kde spát. Jak už Deník Rovnost informoval, majitel domů se je rozhodl vystěhovat. Obyvatelé bytů se proto rozhodli vyjít do ulic a protestovat. Asi stovka lidí chtěla po majiteli nemovitostí garanci, že nezůstanou na ulici.

Řečníka na univerzitě někteří lidé odmítli. Vadí jim jeho pornoherecká minulost

Brno – Přednáška o roli médií v ruské dezinformační kampani vyvolala v úterý diskuzi na brněnské Masarykově univerzitě. Někteří kritici totiž nepovažovali za vhodné, aby v diskuzi, kterou organizují studenti Fakulty sociálních studií, jako přednášející vystoupil Jakub Janda ze sdružení Evropské hodnoty. Muž měl totiž v minulosti zkušenosti s homosexuální pornografií. „Pornoherci vyslaní proruskými servery přednáší na univerzitě? Svět se zbláznil," komentoval třeba Stanislav Vaněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies