VYBERTE SI REGION

Studenti pojedou v embéčku kolem světa

Brno - Jules Verne nechal hrdinu svého románu Philease Fogga procestovat svět za osmdesát dní. S pomocí lodí, letadel, balónu, vlaků nebo zvířat se mu to nakonec povedlo. Dva brněnští studenti se teď rozhodli pro podobný kousek.

4.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radek Weber

Na splnění svého snu si sice dali o stovku dní více, zato jim naprostou většinu cesty bude sloužit jediný dopravní prostředek – čtyřiačtyřicet let stará Škoda 1000 MB. „Sny jsou od toho, aby se snily. Některé z nich se však zdají tak naléhavé a vracejí se, až vytěsní všechno ostatní. Až vás zcela ovládnou. Projet svět v embéčku je pro nás jedním z takových snů. A my jej teď chceme prožít,“ říká šestadvacetiletý Martin Beťko ze slovenského Ružomberoku, který v Brně na Masarykově univerzitě studuje žurnalistiku a mezinárodní vztahy. S bratrancem Michalem Vičarem, studentem psychologie a sociologie, chtějí na cestu kolem světa vyrazit koncem srpna.

„Embéčko“ nastartují v Portugalsku. Po střední Evropě přejedou Rusko a Čínu, následovat bude například Malajsie, Indonésie či Austrálie. V poslední části trasy projedou jižní Ameriku a skončí v Surinamu.

„Ve hře byla i jižní varianta, například přes Pákistán, ale usoudili jsme, že je příliš nebezpečná,“ komentuje trasu dvaadvacetiletý Vičar. Přestože jsou oba mladíci zkušení cestovatelé, zdolat dvacet států na čtyřech světadílech za půl roku pro ně bude dosavadní cestovatelský vrchol. „Mám za sebou třeba polární přechod v Laponsku, ale toto je pro mě největší životní výzva,“ tvrdí Vičar.

Mladí muži chtějí zdolat pětatřicet tisíc kilometrů starodávným autem. „Embéček“ se dnes po silnicích už moc neprohání. Proč si tedy bratranci vybrali právě škodováckou legendu? „Chceme udržet rozpočet co nejníž a navíc je to jednoduchý stroj, takže by si s ním měl v případě poruchy poradit každý schopnější mechanik,“ vysvětluje Beťko.

Mladíci měli se zařizováním cesty hodně práce. Víza, pojištění nebo zajištění ubytování však není všechno. „Čína například neuznává evropské řidičáky, takže budeme muset na hranicích splnit řidičský rychlokurz,“ popisuje Beťko.

Kvůli půlročnímu dobrodružství se setkali i s lidmi, kteří mají podobnou zkušenost za sebou. „Od Petra Goldmanna, který jel se Škodou Rapid do Vladivostoku a zpět, jsme se třeba dozvěděli, že na ruských hranicích jsou formuláře pouze v azbuce. Takže se budeme muset nazpaměť naučit, co kde zakroužkovat,“ směje se student žurnalistiky.

Autor: Petr Škarda

4.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Dvacet let v UNESCO. Lednicko-valtický areál je světovou pýchou

Břeclavsko – Vzala přítele za ruku a společně vyrazili vstříc procházce parkem u zámku v Lednici na Břeclavsku. Studentka gymnázia Hana Sýkorová se stala jedním z mnoha set tisíců lidí, kteří si pro strávení volného času vybrali Lednicko-valtický areál. „O víkendu v létě bývá plno, ale v listopadovém pátečním dopoledni je to lepší," řekla studentka k obrovskému zájmu turistů o celý areál. Místo s rozlohou přesahující 280 kilometrů čtverečních za posledních dvacet let rozkvetlo. V prosinci 1996 se stalo součástí Seznamu světového kulturního dědictví UNESCO – organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu.

Kempného přerod. V kádru Jestřábů vévodí statistice hitů

Chicago, Brno – Kariéru v NHL si staví trpělivě od základů. Hokejový obránce Michal Kempný při angažmá v brněnské Kometě či ruském Avangardu Omsk platil za ofenzivního beka. V dresu Chicaga Blackhawks za 22 zápasů získal dvě asistence a snaží se především odvést bezchybně práci směrem dozadu. „Kdyby se hnal za body, nebude to úplně ono. Má jinou úlohu než v Evropě. Soustředí se na obrannou černou práci. V současné chvíli je to správná cesta," pozoruje Štěpán Sokol, komentátor NHL na televizní stanici Nova Sport.

Souboj dopravců začíná. V neděli poprvé vyrazí z Brna do Prahy vlaky RegioJetu

Jižní Morava – Až bude Brňanka Alena Nepilová příště plánovat cestu do Prahy, bude se muset rozhodovat, s kým vůbec pojede. „Jezdím obvykle dvakrát měsíčně. Protože nemám ráda autobusy, byly pro mě vlaky Českých drah jasná volba. Teď ještě nevím, s kým budu jezdit. Určitě vyzkouším i nováčka," zauvažovala Nepilová. Už v neděli na trať mezi Prahou a Brnem totiž kromě Českých drah vyjede také soukromý dopravce RegioJet. Provozovat bude tři páry vlaků. Dva na trase mezi Prahou, Brnem a Bratislavou, jeden místo hlavního města Slovenska obslouží Hodonín a Staré Město na Uherskohradišťsku. Jeden pár přidají i České dráhy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies