VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fotbaloví mecenáši? Na jihu Moravy vymřeli

Jižní Morava - Doba, kdy fotbalový klub dotoval jediný člověk, pominula. Současní šéfové se spíš zaměřují na shánění sponzorů.

23.7.2011
SDÍLEJ:

Peníze. Ilustrační snímek. Foto: DENÍK

Éra fotbalových bossů, kteří do svých klubů cpou miliony korun, je už dávno pryč. V českém fotbale se na začátku devadesátých let vynořila řada postav, které se řídilo heslem „klub jsem já“. Čechoameričan Boris Korbel ve Slavii šokoval přestupový trh nevídanými částkami. I jižní Morava měla svého nadšence. Jana Gottwalda prý Drnovice stály 136 milionů korun z vlastní kapsy. Spousta nadšenců se rozhodla investovat pořádný balík třeba i do vesnického družstva. Jenomže doba se změnila. Také jižní Morava žije bez nich. Musí.

Pozice předsedů klubů jako samozvaných spasitelů skončila. Dnes mají za úkol shánět peníze od sponzorů, ne dotovat týmy z vlastní kapsy. „Začátkem devadesátých let jsem zažil mecenáše, kteří chovali jako kovbojové. Zdeněk Fukan teď v Rosicích nedá na smlouvy, ale co řekne, to platí. Na tom si zakládá,“ přibližuje osobnost předsedy Slovanu rosický trenér Libor Zelníček.

Označení „mecenáš“ ale Fukan odmítá. Šéf nováčka MSFL je samozřejmě sponzor. „Ale abych do klubu cpal peníze z vlastní kapsy? To bych byl blázen. Mám za úkol sháněni prostředků od dalších firem a zajišťuji chod klubu,“ objasňuje moderní úlohu předsedů Zdeněk Fukan, který Rosicím vládne už dvanáct úspěšných let. Na sezonu ve třetí nejvyšší soutěži potřebuje sehnat bezmála dva a půl milionu korun. V Líšni potřebují ještě minimálně o dva miliony více.

Základ: sponzoři

Tradiční účastník MSFL Břeclav operuje oproti Rosicím se čtyřnásobnou sumou. Osobu podobnou Rudolfu Baránkovi, který kdysi pumpoval miliony do Poštorné, za sebou městský klub nemá. „Od radnice dostaneme tři a půl milionu korun. Dalších šest milionů sháníme od sponzorů. S těmi většími máme podepsané dlouhodobé smlouvy,“ upozorňuje sportovní ředitel Vladimír Michal. Podobné štěstí nemají třeba v Rájci–Jestřebí. Tým krajského přeboru přišel o nejdůležitějšího partnera. „Moravské keramické závody nesnížily částku, prostě už nedají nic. A ještě se tváří, jako by s námi neměli nikdy nic společného,“ diví se kouč Jiří Záleský. Problémy s penězi se projevují i na týmu.

„Máme rozpočet tak na I. B třídu. Tradičně budeme s posilami čekat až na hráče, kteří se nechytnou v ostatních klubech,“ komentuje nepříjemnou situaci Záleský.

Jakmile některému z klubů finanční situace přeroste přes hlavu, vloží se do případu krajský fotbalový svaz. „Pokud si kluby plní všechny povinnosti, nijak jej kontrolovat nemůžeme. Jinak se spoléháme jen na zákulisní informace,“ přiznává sekretář Jihomoravského fotbalového svazu Josef Dvořáček.

Ke krachům na jižní Moravě většinou nedochází. Kluby, které přehodnotily své možnosti, ustoupily z fotbalového výsluní. O několik stupínků níž dobrovolně spadly Jagošovy Mutěnice, Holešínského Šardice nebo Pešákovy Bavory.

Megalomanské projekty si nestaví třeba v Novosedlech. „Krajský přebor je pro nás strop, výš nechceme. Klub je čistě na amatérské úrovni. Bydlím tu, rád podpořím místní klub, je to forma prezentace,“ vysvětluje předseda Novosedel Richard Foltýn.

Co vlastně podnikatele táhne do čela fotbalových klubů? Třeba prezident pražské Sparty Daniel Křetínský přiznal, že při jednání se zahraničními partnery mu stále dobré jméno letenského klubu pomáhá. „Nesmysl. Jako předseda Rosic rozhodně žádné výhody nemám,“ kroutí hlavou Fukan.

„Mám sport rád a v Rosicích bydlím. V klubu jsem dvanáct let. Tenkrát byl fotbal v troskách a já do něj šel, když mě požádali. A jsem tam dodneška,“ povídá Fukan, za jehož éry se klub dostal z I. B třídy do třetí ligy.

K srdci přirostl fotbal také podnikateli Ladislavu Berkovi, který pomáhá Inzert Expresu Znojmo. Klub z Oblekovic dostal až do krajského přeboru. „Kolik peněz do fotbalu dávám, z mnoha důvodů neprozradím. Získat pro klub prostředky není v dnešní době sranda. Pořád mě to baví, mám ke klubu silný citový vztah,“ přiznává Berka.

Velkým investicím do nejpopulárnějšího sportu planety se podivuje ekonom z líšeňského klubu Roman Podlena. „Návratnost peněz je zkrátka nulová. V devadesátých letech se chtěli podnikatelé ukázat, ale většinou měla jejich činnost v klubu krátké trvání. Doba Zemana nebo Kresty (LeRK Brno, později Prostějov– pozn. red.) je už dávno pryč. U nás se držíme vize předsedy Hladiše. Pokoušíme se vše budovat postupně. Jak po stránce soutěží, tak i zázemí,“ uzavíra Podlena.

MICHAL ČEJKA
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

23.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies