VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Klade se důraz na fotbalové myšlení, popisuje trend mládežnický kouč Chaloupka

Brno – Jejich práce není příliš vidět, ale bez podobných lidí by to nešlo. Mládežničtí fotbaloví trenéři vychovávají budoucí fotbalové hvězdy a právě na nich závisí, kolik dalších Rosických a Čechů se v České republice zrodí. Šéftrenér přípravek brněnské Zbrojovky Vladimír Chaloupka je považovaný za jednoho z největších odborníků na trénink mládeže na jižní Moravě a nabyté zkušenosti z nejvyspělejších klubů světa se snaží předávat i do menších oddílů v okolí.

3.2.2016
SDÍLEJ:

Vladimír Chaloupka.Foto: Zbrojovka Brno

„Zbrojovka se v tomto směru snaží ostatním pomáhat. Plní úlohu nositele změn a trendů," říká čtyřicetiletý brněnský rodák, který nasbíral 107 prvoligových startů a šest branek.

Jaké jsou aktuální trendy v trénování fotbalové mládeže?

Nových přístupů je relativně hodně. Tak jako v ostatních oblastech, každý bojuje o své místo na slunci. Metodika se neustále rozvíjí. V současné době jsme na hranici poznání, jak trénovat pohybové schopnosti a technické dovednosti. Spojení těchto dvou faktorů tvoří hráče, kteří můžou obstát. 
V tom hraje důležitou roli hlava. V poslední době je tedy moderní mentální trénink, který byl dřív často opomíjený.

Zabývají se mentálním tréninkem světové kluby?

Asi před dvěma lety jsme absolvovali velký seminář 
v Polsku, který byl právě zaměřený na rychlost myšlení mladých fotbalistů a jak tuto dovednost rozvíjet. Přednášeli nám koučové z Barcelony, Manchesteru City a Borussie Dortmund, takže mentální stránka výkonu mladého fotbalisty se řeší v nejvyspělejších klubech.

Je vedení mládeže u nás a ve velkoklubech odlišné?

Díky informačním technologiím se dá získat spoustu poznatků, které používají nejvyspělejší země. I tak vám však nikdo své know-how na podnose nedá. Velké kluby pustí do světa vždy jen něco. Zbrojovka spolupracuje s anglickým Fulhamem, se kterým si vyměňuje názory. Zrovna teď se odtamtud vrátil žákovský trenér Jiří Vorlický se svým synem. Absolvovali tam stáž, aby poznali celý týdenní tréninkový cyklus.

Jak se na větší zaměření na mentální trénink tváří jihomoravští fotbaloví trenéři?

Snažíme se předat informace dál i do menších klubů. Jde o to začít už u nejmenších dětí a podporovat u nich kreativitu. Jde hodně i o nás, jak to ostatním trenérům podáme a jak v nich podpoříme zájem. Vzdělávání je celoživotní záležitost a u trénování je to stejné. Jsem rád, že se 
v poslední letech zintenzivnila podpora od Fotbalové asociace České republiky. Už nějaký čas třeba existuje projekt Létající trenéři, kdy profesionální koučové jezdí na ukázku po menších klubech po celé jižní Moravě.

Jaká je vůbec situace u mládežnických týmů v kraji?

Určitě to má zlepšující se tendenci. I nízké věkové kategorie začínají trénovat vzdělaní trenéři a zlepšuje se spolupráce s fotbalovou asociací a Jihomoravským krajským fotbalovým svazem. Cítím velkou ochotu pomoci mládežnickému fotbalu. Líbí se mi například novinka, kdy se v přípravkách nesmějí zveřejňovat výsledky zápasů. Děti jsou tak osvobozené od nějakých velkých nároků a to v nich podporuje potřebnou fotbalovou tvořivost.

Trénování mládeže je většinou dobrovolná činnost. Narážíte na nedostatek koučů?

Je třeba vyzdvihnout práci trenérů z menších klubů. Dělají to ve volném času dobrovolně nebo za drobnou odměnu. Naštěstí se stále takoví lidé najdou. Problém vidím spíš v tom, že současná společnost podle mě negeneruje tolik pohybově nadaných dětí jako dřív, což souvisí s volnočasovými aktivitami. Dětem schází víc pohybu.

Jak si stojí jihomoravská fotbalová mládež v porovnání s ostatními regiony?

To nejde úplně porovnat. Nevidím mezi prací jinde a tady velké rozdíly. Zbrojovka představuje určitý vrchol na jižní Moravě a je nositel změn a trendů. Snažíme se pomáhat i okolním klubům. V tom nastala oproti minulosti změna, z které mám velkou radost. Zveme trenéry na různé ukázky a nabízíme jim v případě jejich zájmu pomoc. Kdo tak učiní, má ve Zbrojovce otevřené dveře. I pro nás je důležité znát zpětnou vazbu z nižších výkonnostních kategorií.

Autor: Jan Pařík

3.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kamerunský basový mág Richard Bona přezdívaný „africký Sting“ vystoupí ve společném večeru s Danem Bártou v Janáčkově divadle.

Corea, Bona i Diana Krall. Na brněnský JazzFest míří světoznámé hvězdy

"Pokud Vás už nebaví fronty na selfie pod Joštem na Moraváku, stavte si udělat fotku k nám. V Redutě to vidíme růžově!" vyzývá facebooková stránka divadla Reduta. A přidává foto (viz snímek).

Národní divadlo Brno láká do Reduty na jednorožce se ztopořeným penisem

Hošnova vila v duchu podnikatelského baroka je na prodej. Hrozí jí i zbourání

Brno – Připomínku porevolučního kapitalismu v podobě vily podnikatele Rudolfa Hošny nabízí k prodeji realitní kancelář. Známou stavbu nad Pisáreckými tunely možná čeká demolice, na jejím místě může vyrůst bytový dům.

Pomohou s jazykem, děláním úkolů, výběrem školy. Brno dá na doučování 50 milionů

Brno – Cizinci, kteří neovládají dobře český jazyk, školáci ze sociálně slabších rodin i děti, kterým nejde třeba matematika. Škála žáků, kteří potřebují doučování, je široká. Vedení města Brna je od srpna plánuje podpořit. Na doučování a kariérové poradenství získalo v pondělí od ministerstva školství dotaci padesát milionů korun.

Jako na Kanárech. Aqualand rozšíří za stovky milionů o divokou řeku i vodní svět

Pasohlávky – Největší akvapark v České republice, Aqualand Moravia u Pasohlávek, se v následujících dvou letech ještě rozroste. Práce za stovky milionů korun začnou už letos.

Přídavky uživí celou rodinu. Papírování bylo psychicky náročné, říká matka

Jižní Morava /ANKETA/ - Skoro tři měsíce šetřila na nosítko pro dítě, v současné době spoří na lepší bydlení. S pomocí státních přídavků živí celou rodinu Brňanka Barbora Fölklová. „Připadá mi ale, jako by se poslední dobou stále snižovaly," podotýká osmadvacetiletá žena.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies