VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Poslední československý výběr srazila penalta

Brno - Na mistrovství světa v Itálii 1990 postoupili českoslovenští fotbalisté až do čtvrtfinále, kde je vyřadilo Německo gólem Matthäuse.

7.7.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Daniel Seifert

Naposledy se na mistrovství světa představili pod hlavičkou společného Československa. A dosáhli největšího úspěchu od stříbrného Chile z roku 1962. Před dvaceti lety v Itálii postoupili fotbalisté až do čtvrtfinále.

Vyjma dvou stříbrných medailí (kromě Chile ještě v Itálii 1934) patří k nejzářivějším mezníkům Československa na světovém šampionátu právě dvě čtvrtfinálové účasti.

V roce 1938 vypadlo až v opakovaném utkání s Brazilci s hvězdným Leonidasem. V roce 1990 zvítězilo Německo po přísné penaltě 1:0. „Přesto byli Němci lepší. My jsme se soustředili spíš na defenzivu, ale penalta zamrzela,“ přiznává i po dvaceti letech Miroslav Kadlec, který na přelomu tisíciletí oblékal tři sezony dres Drnovic a v ročníku 2001/2002 1. FC Brno.

Krátce po sametové revoluci mohli trenéři Ježek s Venglošem poprvé výrazně sáhnout po krajáncích z uznávaných evropských lig. V týmu jich přivítali osm.

A československé fotbalisty vyjeli poprvé bez omezení podpořit také fanoušci. „Na zápas s Itálií přišlo devadesát tisíc diváků. V kabině byli kluci hodně nervózní, protože takovou atmosféru nikdo z české ligy nezažil. Rozhodčí písknul, všichni se sebrali a hráli jsme úžasný fotbal,“ vzpomíná rodák z Kyjova Ivo Knoflíček, který se s Lubošem Kubíkem vrátil do reprezentace z emigrace.

Československo vstoupilo do turnaje drtivou výhrou 5:1 nad USA. Po vítězství 1:0 nad Rakouskem, které proměněnou penaltou zařídil Michal Bílek, postoupilo ze skupiny A. „Po utkání s Amerikou se nám lépe dýchalo. Proti Rakousku jsme nastupovali s tím, že stačí remíza. Nakonec jsme vyhráli a celé mistrovství už pro nás bylo uvolněné,“ dodává někdejší skvělý útočník Knoflíček.

Porážka 0:2 s domácí Itálií už nic neznamenala. V osmifinále se československý výběr střetl s exotickou Kostarikou. Hattrick Skuhravého a trefa Kubíka znamenala skóre 4:1 a postup. „Věděli jsme o nich jen to, že ve skupině vyřadili Skoty a Švédy, takže jsme nečekali nic jednoduchého. Ale cítili jsme obrovskou šanci, ve čtvrtfinále jsme věřili,“ popisuje brankář Jan Stejskal, brněnský odchovanec.

Ačkoliv si většina aktérů letošního mistrovství světa v Jihoafrické republice stěžuje na míč Jabulani, tehdejší verze Etrusco Unico mu nevadila. „Dost dlouho před šampionátem mají týmy balon k dispozici. Nepřemýšlel jsem o něm, soustředil jsem se na sebe. Když se dařilo, míč mi vždy seděl,“ směje se Stejskal.

Ve čtvrtfinále mistrovství světa 1990 narazili Čechoslováci na pozdějšího vítěze z Německa. Prohráli 0:1, když Lothar Matthäus ve 25. minutě proměnil penaltu po zákroku Františka Straky. „Na ten zápas vzpomínám asi nejraději. V Miláně přišlo přes sedmdesát tisíc diváků, z toho šedesát tisíc německých. Na tolik lidí jsme nebyli zvyklí, vytvořili úžasnou atmosféru,“ vrací se k šampionátu kapitán vícemistrů Evropy z roku 1996 Kadlec.

Na mistrovství světa v Itálii se ve společném výběru naposledy představili Češi a Slováci. Vynikající generace fotbalistů už se o čtyři roky později do Spojených států nedostala. „Byli jsme rádi, že jsme se do Itálie kvalifikovali a turnaj jsme si užívali. Byl to zážitek, tehdy nebyla šance vyjet do zahraničí. I když jsme byli trochu zklamaní, protože jsme měli šanci Němce porazit,“ uvědomuje si i po letech trenér reprezentačních gólmanů Stejskal.

#nahled|http://g.denik.cz/50/8d/fotbal_cssr_1990_italie_denik_flash_big.jpg|http://g.denik.cz/50/8d/fotbal_cssr_1990_italie.jpg|Českoslovenští fotbalisté před utkáním s domácí Itálií. Horní řada zleva: Václav Němeček, Miroslav Kadlec, Ivo Knoflíček, Tomáš Skuhravý, Jozef Chovanec, vkleče Ivan Hašek, Vladimír Kinier, Vladimír Weiss, Lubomír Moravčík, Michal Bílek a Jan Stejskal. #
Českoslovenští fotbalisté na světovém šampionátu 1990 před utkáním s domácí Itálií. Horní řada zleva: Václav Němeček, Miroslav Kadlec, Ivo Knoflíček, Tomáš Skuhravý, Jozef Chovanec, vkleče Ivan Hašek, Vladimír Kinier, Vladimír Weiss, Lubomír Moravčík, Michal Bílek a gólman Jan Stejskal. Foto: ČTK

Itálie: MS 1990

Zápasy československého týmu:

Skupina A

USA – Československo 1:5

Rakousko – Československo 0:1

Itálie – Československo 2:0

Osmifinále:

Československo – Kostarika 4:1

Čtvrtfinále:

Německo – Československo 1:0

Poslední díl seriálu čtěte v Rovnosti v sobotu.

Autor: Jaroslav Kára

7.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Na jihu Moravy padly rekordní teploty. Meteorologové naměřili přes 21 stupňů

Hokejista Richard Jarůšek.

Kometa má samá skvělá jména, říká před semifinále proti mateřskému klubu Jarůšek

Hodina cvičení denně? Po skákání na trampolínách sotva udržela kartáček na zuby

Brno /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Dva měsíce. Každý den hodina cvičení. Bez přestávky. Jako asistentka v redakci Brněnského deníku Rovnost jsem se rozhodla sedavé zaměstnání vyvážit dvouměsíční výzvou v tělocvičně a bojovat o změnu postavy.

Kometě budou lidé fandit hlavně v hospodách. Veřejná projekce se zatím nechystá

Brno – Ve středu odstartuje v královéhradecké hokejové aréně semifinálová série Tipsport extraligy. Domácí Mountfield HK poprvé hostí Kometu a v Brně po delší pauze znovu začíná hokejová horečka. Brněnský deník Rovnost zjišťoval, jestli budou fanoušci moct podpořit brněnský tým před velkoplošnými obrazovkami, které byly v minulých sezonách na náměstí Svobody či na Moravském náměstí.

Samořízené automobily by se mohly testovat na dálnici D2

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Na dnešním jednání se na tom shodli ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a místopředseda slovenské vlády pro investice a informatiku Peter Pellegrini se zástupci automobilového průmyslu a mobilními operátory.

AKTUALIZOVÁNO

Dopravní podnik koupí 60 autobusů na plyn. Cestující potěší klimatizace

Brno – Šedesát nových autobusů na stlačený zemní plyn nakoupí do konce příštího roku brněnský dopravní podnik. Příjemnou novinkou bude jejich klimatizace. „Chceme, aby každý nově pořízený trolejbus nebo autobus měl klimatizaci takzvaného salónu, čili prostoru pro cestující. Kromě toho, že jsme vyslyšeli jejich prosby, také usilujeme o moderní hromadnou dopravu, kterou bude lidé rádi jezdit," okomentovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies