VYBERTE SI REGION

Anna Pravdová: Protektorát, odboj, vězení. To vše se do děl umělců promítlo

Brno – Francie byla od poloviny 19. století až do konce třicátých let vyhledávaným místem českých výtvarníků. Jezdili tam za známými mistry a přitahovala je atmosféra Paříže a její bohaté sbírky. Česko-francouzské vztahy se však měnily. „Za jejich zlatý věk je považováno období mezi světovými válkami, za jejich dočasný konec podpis Mnichovské dohody. A právě období bezprostředně po ní výstava zachycuje," říká kurátorka Anna Pravdová.

15.10.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií
Kurátorka Anna Pravdová.

Kurátorka Anna Pravdová.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Jedním ze záměrů výstavy je představit známé výtvarníky vedle jmen neznámých. Spojníkem pro vás byl hlavně kontext, v němž díla vznikala. Jaké události historické, politické či společenské to byly?

Pro některé z umělců to byl útěk z protektorátu a pak z obsazené Francie, pro jiné zase aktivní účast ve francouzském odboji nebo internace v pařížském vězení. To vše jsou zkušenosti, které se nutně odrazily v jejich tvorbě či naopak ve skutečnosti, že v té době tvořili velmi málo, ale tyto prožitky se pak promítly do jejich pozdějších děl.

Která díla jste si přála vystavit, ale nepodařilo se je zapůjčit?

Kresby Rudolfa Kundery
z archivu v Marseille jsou na výstavě bohužel pouze formou faksimile, protože zapůjčitel si kladl takové nároky na pojištění a přepravu, že jsme mu nemohli vyhovět. Ráda bych také do výstavy zařadila jeden válečný obraz Františka Kupky, od kterého se majitel nechtěl na tak dlouho odloučit. Totéž platí o třech akvarelech Edity Hirschové z jedné soukromé sbírky v Paříži. Vzhledem 
k tomu, že výstava se předtím konala na jaře v chebské galerii, museli majitelé díla zapůjčit na téměř deset měsíců, a to byl v některých případech problém. Obzvlášť ten Kupkův obraz mne mrzí, protože je zcela neznámý.

Zastihla je noc
Čeští umělci ve Francii 1938–1945.

Zastoupení autoři: Josef Šíma, Alén Diviš, František Matoušek, Rudolf Kundera, Jan Vlach, Fedor Löwenstein, Antonín Pelc, Pablo Picasso aj.

Kde: Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác na Moravském nám. 1a.

Výstava trvá do 10. ledna 2016 a provází ji doprovodný program: Noc ve výstavě II – 11. listopadu od 18.00 do 22.00 hodin (komentovaná prohlídka, diskuze s hosty a zvukově-světelná instalace).

Více na www.moravska-galerie.cz

Která díla jsou k vidění poprvé?

Poprvé jsou nás vystaveny obrazy Fedora Löwensteina, které se dosud nachází v soukromé sbírce v místě ve střední Francii, kde je za války vytvořil. Stejně tak kresby Edity Hirschové z této doby před publikací knihy zde nikdo neznal. Soubor Hoffmeisterových ilustrací ke knize Turistou proti své vůli, kterou napsal v roce 1941 v Americe, pokud vím také nebyl nikdy předtím celý vystaven.

Součástí prohlídky výstavy je i projekce archivních filmových záběrů či hudební nahrávky.

Výtvarná díla představujeme v kulturně historickém kontextu, ve kterém vznikala. Proto je nedílnou součástí výstavy i film, sestavený výhradně z archivních záběrů. Pokud jde o hudební ukázky, někteří malíři se přátelili 
s Bohuslavem Martinů a Vitkou Kaprálovou a sdíleli spolu s nimi jejich osud. Jejich skladby tedy do výstavy zcela přirozeně patří.

Vítězslava Kaprálová a Bohuslav Martinů jsou a priori spojováni s Brnem. Přizpůsobovali jste pojetí výstavy brněnskému genius loci?

Je to spíše shoda náhod, Martinů i Kaprálová, stejně tak jako Rudolf Kundera, by byli ve výstavě zastoupeni, i kdyby byla jinde. Ale mimo jiné z těchto důvodů jsem ráda, že se koná právě v Moravské galerii v Brně.

Ke kterým výtvarníkům zastoupeným na výstavě máte blízko?

Velmi silně mne oslovuje tvorba Aléna Diviše, která vznikla pod vlivem jeho zkušenosti z francouzského vězení. Myslím si, že je unikátní nejen v českém, ale i v mezinárodním kontextu. Dále mne velice zaujal životní příběh Edity Hirschové, jíž bych se v budoucnu ještě ráda věnovala. A samozřejmě imaginativní tvorba Josefa Šímy.

K čemu název výstavy Zastihla je noc odkazuje? Co vás k němu inspirovalo?

Název odkazuje k filmu Juraje Herze Zastihla mě noc z roku 1985, který jsme viděli povinně na základní škole. Možná i pod jeho vlivem jsem se – samozřejmě nevědomě, začala zajímat o tuto tematiku. Nejdříve mne ale napadl název a teprve po několika dnech jsem si uvědomila, odkud ho mám. Film byl pro nás ve škole silným, ale zároveň i traumatickým zážitkem, několik dětí se v kině tehdy dokonce pozvracelo, proto jej mám zasutý kdesi podvědomí. Hodně jsem řešila, zda název nechat, či nikoliv, ale nakladatel a grafik knihy mě podpořil v tom, že se k tématu hodí a že ho měnit nemám.

Výstava už měla svoji premiéru v Chebu, tam však byla v užším pojetí. V čem je aktuální – brněnská verze v Místodržitelském paláci obsáhlejší?

Brněnská repríza je bohatší o úvodní kapitolu představující díla, která čeští umělci vytvořili ve Francii ve dvacátých a třicátých letech, i když samozřejmě vzhledem 
k prostorám v malém rozsahu. Je zde tedy ale přece jen možno srovnat jejich předválečnou tvorbu s tím, co tvořili v době války, a díky tomu si uvědomit, nakolik válka poznamenala jejich dílo, či nikoliv. V dalších částech výstavy jsou zde některá témata zastoupena větším počtem prací, jako například obrazy a kresby, které vytvořili Alén Diviš a Antonín Pelc v Maroku či na Martiniku, nebo válečná tvorba Josefa Šímy.

Zpracování tématu českých umělců ve Francii ve dvacátých a třicátých letech 20. století vychází z vašeho dlouholetého badatelského úsilí. Jak dlouho jste pracovala na tom, aby se podařilo získat všechny potřebné souvislosti?

Čeští umělci ve Francii 
v době druhé světové války byli nejprve tématem jedné kapitoly mé doktorské práce, kterou jsem obhájila v roce 2005. Pak jsem postupně pokračovala v jeho mapování jak ve Francii, tak v České republice, z čehož vznikla kniha Zastihla je noc. Ta vyšla v roce 2009. Od té doby jsem objevila další díla, 
z nichž některá jsou na výstavě, a doufám, že díky ní se třeba ozve někdo s dalšími informacemi… takže je to stále takzvaně work in progress.

Je to tedy pro vás již uzavřená kapitola? Nebo je stále co dohledávat a zjišťovat?

Téma mne určitě bude zajímat i nadále a doufám, že se podaří objevit další díla i další souvislosti. Například Editě Hirschové bych ráda věnovala monografickou studii, ale k tomu potřebuji zmapovat ještě větší soubor jejích děl.

Autor: Markéta Stulírová

15.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tvář klipu VUT, který láká mladé ženy ke studiu na technice.

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Ilustrační foto.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Bojovat a makat. Kometa už se nastavuje na play-off mód, v Hradci se vyplatil

Brno – Ladí se na play-off hru. Hokejisté brněnské Komety v nedělním duelu v Hradci Králové vydřeli vítězství 4:3 v prodloužení. Upustili od líbezných kombinací a předvedli jednoduchou hru, která je po třech nezdarech už dovedla k výhře. „Měli bychom s blížícím se play-off hrát tento hokej nadále. Jsem rád, že se nám to v Hradci konečně podařilo. I zápas se Zlínem nebyl špatný, jen jsme bohužel nedávali branky," připomněl asistent kouče Komety Martin Pešout páteční domácí porážku 2:4.

Ořešínská madona putuje domácnostmi. Čeká na opravu zvoničky

Brno – Od domu k domu nyní putuje socha Panny Marie Ořešínské v brněnském Ořešíně. Sochu, kterou tamní obyvatelé zakoupili od francouzských řádových sester, si budou předávat tamní rodiny do doby, než opraví zvonici, pro kterou Pannu Marii pořídili. „Zatím ji mělo sedm rodin, jedna dokonce přes Vánoce," řekl starosta Jan Levíček.

Lidé zaznamenávají místa do čichové mapy Brna. Voní jim třeba pivovar

Brno /ANKETA/ – Mendlovo náměstí páchne, na Úvoze se kvůli smogu téměř nedá dýchat. Na přibližně dvě desítky podobně nelibě páchnoucích míst v brněnských ulicích už upozornili lidé na internetu. Díky takzvané čichové mapě, kterou na web minulý týden umístili její autoři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies