VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bergově Hale století kdysi wroclawští nevěřili

BRNO - Muzeum města Brna vystavuje díla německého architekta Maxe Berga.

13.9.2007
SDÍLEJ:

Max Berg – Hala stoletíFoto: DENÍK/Ondřej Surý

Halu století z Wroclawi i další díla a návrhy německého architekta Maxe Berga představuje v těchto dnech Muzeum města Brna na Špilberku. Berg tak v muzeu zahajuje sérii podzimních výstav.

Expozici Max Berg – Hala století/Wroclaw si brněnské muzeum vypůjčilo od wroclaw〜ského Muzea Architektury. „Na oplátku jsme do Wroclawi propůjčili naši výstavu Jiřího Krohy,“ řekl ředitel muzea na Špilberku Pavel Ciprian.

Výstavu uvádí nákresy Bergových postavených i nerealizovaných návrhů a stručný životopis. Podstatná část se věnuje jeho spolupráci s architektem Hansem Poelzigem na projektu výstavních pavilonů. Hlavním tématem instalace je ale Hala století, která byla loni zapsána do seznamu UNESCO.
Max Berg byl německý architekt působící počátkem dvacátého století v rodném Štětíně, Berlíně a Frankfurtu nad Mohanem. Stěžejní část svého tvůrčího života však strávil ve Wroclawi, kde působil v letech 1908 až 1925 jako hlavní architekt města.
Navrhl pro Wroclaw nemocnici, městské lázně, vodní elektrárnu i obytné domy. Ve své práci prosazoval železobeton, skeletové konstrukce a prefabrikáty.

Hala století
Vrcholem Bergovy tvorby se stala monstrózní Hala století, která vznikla ku příležitosti stého výročí bitvy u Lipska. Spojenci v roce 1813 porazili napoleonská vojska. Hala měla sloužit pro uvádění divadelních i hudebních představení až pro deset tisíc návštěvníků.
Bergův odvážný návrh dvaapadesát metrů vysoké stavby z železobetonu a skla s minimem opěrných bodů musel projít dlouhou anabází statických posudků a oponentur, než jej městští radní schválili.

Stavba započala v květnu 1911 a kolem ní vyrostla celá stavební továrna. „Zde vznikaly jednotlivé části haly, které byly teprve jako hotové montovány na kostru stavby,“ uvedla jedna z kurátorek výstavy Alicja Wodzińska z wroclawského Muzea Architektury.
Proces výstavby poznamenala nedůvěra v Bergovu vizi. Na výrobu železobetonu použili stavitelé speciální cement a zvlášť testovanou ocel, aby dosáhli šestinásobnou pevnost železobetonu, než požadovaly statické výpočty.

Po dobu stavby byla hala podpírána lešením a dělníci po jejím dokončení odmítali odstranit podpěry, protože se báli, že na ně konstrukce spadne.
„Berg údajně vyšel na ulici a oslovoval náhodné kolemjdoucí, aby mu za úplatu pomohli s odstraňováním šroubů na lešení,“ vzpomněl pověst o dokončení stavby kurátor Jindřich Chatrný z Muzea města Brna. Až po této demonstraci se prý do práce zapojili i dělníci.
Výstava Bergových technických výkresů, modelů a historických i současných fotografií potrvá v muzeu do 4. listopadu.

13.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Škoda.

Útočník Škoda zatím jenom střídá, za tři kola stihl 47 minut

Kometa Brno proti Dukle Jihlava.
13

Výhru Komety nad Jihlavou řídilo duo rybářů, Haščák se mstil

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Brno – Nečekaně a bez předchozího varování ruší nízkonákladový dopravce WizzAir pravidelnou leteckou linku z Brna do nizozemského Eindhovenu. Konkrétní důvody firma nesdělila. Poslední letadla vzlétnou na konci října, od listopadu linka osiří.

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Brno – Napsal dopisy na rozloučenou, připojil hadici k výfuku, posadil se do auta a nastartoval. Muže, který se rozhodl ukončit život, si ve středu nad ránem všiml na obchůzce v parku na Kraví hoře psovod se svým čtyřnohým pomocníkem. V poslední chvíli ho z auta vytáhl a tím mu zachránil život.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení