VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bienále Brno 2010: hlavní roli hrají plakáty

Brno /FOTOGALERIE, INFOGRAFIKA/ - V Moravské galerii v Brně v úterý večer začíná čtyřiadvacáté pokračování mezinárodní přehlídky grafického designu Bienále Brno 2010. To potrvá až do 24. října.

22.6.2010
SDÍLEJ:

Mezinárodní přehlídka grafického designu Bienále Brno 2010.Foto: DENÍK/Attila Racek

Jak se za poslední roky změnil vizuální styl plakátů, firemní, informační a reklamní grafiky? Obstojí čeští tvůrci ve světové konkurenci? Na tyto i další otázky odpovídá čtyřiadvacáté pokračování nejstarší přehlídky grafického designu na světě. Začalo Bienále Brno, které po čtyři měsíce naplní všechny tři budovy Moravské galerie v Brně. „Letos jsme se zaměřili více na kvalitu a hloubku programu než na kvantitu,“ uvedla přehlídku její kurátorka Marta Sylvestrová.

Tradičně se Bienále Brno, které každé dva roky přináší to nejzajímavější z grafického designu, do tří hlavních bloků. Tím prvním je soutěžní přehlídka autorů z celého světa. Letos se jich přihlásilo 755. Odborná porota vybírala z více než tří tisíc exponátů. Z nich Brňané uvidí přes šest set děl. „Bylo velmi těžké a zároveň radostné vybírat vítěze soutěžní přehlídky. Hlavní cenu Bienále Brno jsme udělili Cornelu Windlinovi ze Švýcarska. Jeho dílo vyvolalo silné a emotivní reakce. Ocenili jsme způsob, kterým se odvolává na proces tisknutí, historii grafického designu a jeho soudobost,“ prohlásil předseda Mezinárodní poroty Bienále Brno John Walters.

Oceněná Pacovská

Letos oproti dřívějším rokům udělila porota jednu cenu navíc. Tu získala česká grafička Květa Pacovská za svůj přínos k světové tvorbě. „Jméno Pacovské se nám při diskuzích neustále vracelo a tak jsme se rozhodli ji ocenit. Především pro mladost a nadčasovost děl, kterými přispívá k světovému grafickému designu od šedesátých let dvacátého století,“ podotkl Walters. Kromě odborné poroty si svého favorita i letos zvolí také diváci. Ten bude vyhlášen na konci přehlídky.

Díla vybraná porotou uvidí Brňané v Umělecko průmyslovém muzeu a Místodržitelském paláci. Ve třetí budově Moravské galerie, v Pražákově paláci, se nachází druhý stěžejní program Bienále Brno. Tím je výstava uspořádaná zahraničním kurátorem. Letos se tohoto úkolu ujal britský spisovatel a teoretik vizuální kultury Rick Poynor. Pro brněnskou přehlídku uspořádal výstavu Cosi tísnivého: Surrealismus a grafický design. „Prvně jsem se bál, že téma výstavy v zemi, kde má surrealismus silnou tradici, vyzní banálně. Nakonec jsme se shodli, že pohled člověka zvenčí na český surrealismu, bude zajímavým,“ vysvětlil Poynor. Podle něj je surrealismus s grafickým designem silně propojen, na což se jen málo upozorňuje.

Třetím klíčovým bodem Bienále Brno je odborné sympozium. To se koná potřetí v Divadle Reduta a nese název Stačí dnes jen myšlenky?. Zaměřuje se na vztah umění a designu nebo designérskou školou a praxí. Koná se dnes a zítra. „První den patří českým tvůrcům, druhý zahraničním,“ uvedl organizátor akce Alan Záruba. Jelikož je symposium již vyprodáno, domluvili organizátoři spolupráci s internetovým zpravodajským portálem ČT24. „Zde lidé uvidí přímý přenos prvního dne,“ dodal Záruba.

24. ročník nejstarší přehlídky grafického designu na světě.

Kromě hlavního programu se Brňané mohou těšit na dalších pět expozic. K těm patří Výstava členů mezinárodní poroty nebo laureáta bienále. Tu letos zaplnila portugalská dvojice Artur Rebelo a Lizá Ramalho.

Bienále Brno také představí dílo grafika Jana Solpery v cyklu Osobnosti českého grafického designu nebo dvacet let alternativních československých a českých časopisů a to pod názvem BigMag. Součástí bienále je také řada doprovodných akcí jako jsou filmové projekce.

Iniciátor Rajlich

Bienále grafického designu Brno vzniklo v roce 1963 a to z iniciativy grafika Jana Rajlicha. První ročník se konal o rok později. Lidé mohou kromě přehlídky, u jejíhož zrodu stál, vidět nyní také díla samotného Rajlicha. Ten vystavuje spolu se svým synem a kolegou Janem v Galerii HaDivadla. Výstava Jan Rajlich: 150 let připomíná devadesátiny iniciátora brněnského Bienále a šedesátiny jeho syna.

„Bienále Brno nás zavazuje svou více než čtyřicetiletou tradici. Před námi ale stojí budoucnost. Snažíme se proto pečovat o obor grafického designu. Musím říct, že jsme letos zaznamenali i změnu postoje k důležitosti této akce ze strany vedení Brna i Jihomoravského kraje,“ řekl ředitel Moravské galerie Marek Pokorný. Dodal, že se již rýsuje bienále příští. To se v roce 2012 zaměří na grafický design a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

Autor: Veronika Zabadalová

22.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Společnost Thermona v Rapoticích vyrábí plynové a elektrické kotle.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Manželství v kostce? S herci Kronerovou a Navrátilem v brněnské premiéře

Brno – Divadlo Komediograf uvede v brněnské premiéře inscenaci Manželství v kostce, v níž autor a režisér Luboš Balák vsadil na komediální talent Zuzany Kronerové a Oldřicha Navrátila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies