Karlovy Vary mají svůj mezinárodní filmový festival, Brno má Bienále grafické designu. Soutěžní přehlídku, jejíž třiadvacátý ročník v úterý začal ve všech třech budovách Moravské galerie v Brně. A která je ve světovém kontextu ojedinělým komplexem výstav, přednášek a doprovodných akcí s tématem grafického designu.

Přehlídka byla založená v roce 1963 a od té doby se v Brně s dvouletými odstupy střídá plakátové a knižní bienále. To letošní je zaměřené na ilustraci a písmo v knihách, časopisech, novinách a digitálních médiích.

Tvář bienále tvoří celkem deset výstav. Jeho pilíři jsou soutěžní přehlídka, jíž se letos zúčastnilo 600 děl od 162 autorů, prestižní sympozium a kurátorská výstava. Tu letošní nazvanou Brno echo vytvořil Abbott Miller, americká hvězda Bienále Brno 2008. „Výstava má podtitul Ornament a zločin od Adolfa Loose k dnešku. Není ale nutné ji vnímat nijak sofistikovaně a do hloubky, i vizuálně je zajímavá,“ vysvětlil Miller.

Cena pro Korczak

Mezinárodní porota včera už také představila držitele všech jedenácti bienálových cen, z nichž tu hlavní si odnesla nizozemská grafička Kasia Korczak. „Její práci jsme ocenili hlavně proto, že se skládá z propracovaných jednotlivostí. Korczak dodala do soutěže soubor knih, které jsou vzájemně tematicky propojené, citlivě zpracované, konceptuálně k sobě mimořádně pasují. A přitom nejsou drahé nebo luxsní. Rozhodně jsme se při výběru laureátky nenechali oslnit leskem, ale vybrali jsme promyšlené dílo,“ vysvětlila předsedkyně poroty, americká designérka Lucille Tenazas.

V Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie jsou k vidění všechna díla, která do soutěže postoupila. Mimořádné je architektonické řešení výstavy. Knihy nejsou vystaveny za sklem nebo ve vitrínách, ale leží volně na židlích a každý návštěvník se do nich může začíst, exponátů je dovoleno se dotýkat.
Kromě soutěžní přehlídky pořádá galerie také další doprovodné výstavy. Mezi ty hlavní patří v Uměleckoprůmyslovém muzeu dílo mezinárodní porty nebo výstava laureáta brněnského bienále před čtyřmi lety, japonského designéra Fumio Tachibany v Pražákově paláci.

Pořádat soubornou výstavu laureátům minulých ročníků je tradicí bienále. „Celé čtyři roky jsem se těšil, že se do Brna vrátím a budu tu moci vystavovat. Ten čas uplynul mnohem rychleji, než jsem očekával. Moje práce se od té doby téměř nezměnila, zato Brno se změnilo hodně,“ žertoval Tachibana.

Vášeň pro design

Podle ředitele Moravské galerie v Brně Marka Pokorného je brněnské bienále pro galerii i pro Brno vášní. „Bez fascinace designem, bez vášně pro něj, bychom samozřejmě nemohli takhle velkou akci pořádat. Bienále chápu jako platformu pro komunikaci galerie, města a republiky na jedné straně a zbytkem světa na straně druhé,“ vysvětlil Pokorný.

Grafický design v podání brněnského bienále je podle něj disciplína s rozvolněnými hranicemi, která přesahuje do volného umění, konceptualismu či street artu. Ostatně výstava street artu je jednou z výstav Bienále Brno 2008 v Atriu Pražákova paláce.