VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnská Maria di Rohan: opera, která se vydává za velké postmoderní umění

Brno /RECENZE/ – Rok české hudby začal v Janáčkově opeře premiérou Marii di Rohan, pozdní tragické opery Gaetana Donizettiho. Inscenace nabízí několik velmi pěkně zazpívaných árií a ansámblů, trpí však v důsledku mělké režijní a výtvarné koncepce.

17.2.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie

Nejnovější operní premiéra brněnského Národního divadla Maria di Rohan trpí vnitřní rozpolceností.Foto: Jana Hallová

V Plzni dávají Vojáka a tanečnici, v pražském Národním divadle chystají Lišku Bystroušku, v ostravském Čertovu stěnu. A my máme Mariu di Rohan – operu, která se ani v Itálii skoro nehraje. A nikoliv neprávem.

Je nehorázné a jinde ve světě sotva myslitelné, že v brněnském Národním divadle není v roce dvojnásobného smetanovského výročí premiéra ani jednoho díla zakladatele moderní české hudby. Nemluvě o jiných našich velkých operních tvůrcích, o Foersterovi, Fibichovi, Ostrčilovi, a konečně i Dvořákovi a Janáčkovi.

Inscenační tým se snažil „vyspravit" chabý syžet značně proškrtané opery. Rozrušil však původní jednotu díla, vázaného na konkrétní inscenační tradici, a nenabídl novou kvalitu. Nezdar umocňuje fakt, že původní režisérka Barbara Klimo uprostřed práce na představení bohužel onemocněla a její práci převzala Linda Keprtová.

Nesmyslné pohyby

Gaetano Donizetti: Maria di Rohan
• libreto: Salvatore
  Cammarano
• hudební nastudování: Ondrej
  Olos
• režijní spolupráce: Linda
  Keprtová
•  sbormistr: Pavel Koňárek
• dramaturg: Tomáš Pilař,
  Pavel Petráněk
• dirigent: Ondrej Olos
• scéna: Veronika Stemberger
• kostýmy: Veronika
  Stemberger
• režie: Barbara Klimo

V premiéře 31. ledna 2014 uvedlo Národní divadlo Brno

Nejbližší reprízy: 22. února, 2. a 22. března 2014 v Janáčkově divadle

Vnitřní rozpolcenost jde nejlépe vidět na přechodu mezi prvním a druhým dějstvím. Zejména první dějství je ve znamení příšerné barevně přeplácané scény a stejně nevkusných kostýmů Veroniky Stembergerové. Tato přeplácanost však není nijak funkční: jde o samoúčelný naschvál. Celkové uchopení se snaží působit jako velké postmoderní umění, pracuje tedy vydatně s banalitou, kýčem a „skrytými významy", jde proti logice textu. Ale to vše se bohužel míjí účinkem.

Jednotlivé postavy a sbor se nemohou dostatečně soustředit na zpěv, protože musí provádět nesmyslné stylizované pohyby. Nejlepší jsou tak ty nejtradičnější momenty, převážně v druhém a třetím dějství, kdy pěvci prostě stojí v póze a zpívají.

Koloraturní sopranistka Ľubica Vargicová se v roli Marii di Rohan předvedla ve svém debutu v Janáčkově divadle ve velmi dobrém světle. Její hlas má dostatečný objem a rozsah, jejímu projevu však chybí výraznější odstínění. Co jí naopak neschází, jsou technika, schopnost prožití role a věrohodnost.

Mladý José Manuel, představitel Mariiny lásky Riccarda, disponuje pěkným, ale poněkud neobjemným koloraturním tenorem (ve společných duetech ho Vargicová překrývala). Zhruba totéž platí o mezzosopranistce Veronice Hajnové v kalhotové roli Armanda. Pěvecky i dramaticky nejzdařileji ztvárnil svou postavu Jakub Kettner (Enrico), a to i přes to, že bel canto není tím pravým místem pro uplatnění jeho v současné době převážně siláckého dramatického barytonu. Duety hlavních postav v druhém a třetím dějství nabídly několik krásných okamžiků, prosycených adekvátním italským patosem. Mezi světlejší momenty patřily také sborové výstupy v prvním dějství.

Postrádající jiskru

Dirigent Ondrej Olos ve své první samostatné premiéře vedl orchestr ke hře sice ukázněné, nezakrývající pěvce, avšak postrádající už v předehře větší jiskru, která této zdánlivě primitivní hudbě nikdy nesmí chybět.

Bylo tedy i vinou orchestru, že představení jako celek postrádalo větší tah a dramatické pnutí. Tento typ opery, zvaný „belcantová", stojí a padá s oslnivými pěveckými výkony, a v zásadě je určený takzvaným milovníkům krásných hlasů. O nic víc, ale ani míň tady nejde. V tomto smyslu se tedy, i přes všechny zmíněné kvality, jedná o operní nastudování velmi, velmi průměrné.

MILOŠ ZAPLETAL
autor je muzikolog

Autor: Redakce

17.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

MONTÁŽ pokladen pro elektronickou evidenci tržeb. Ilustrační foto.
5

Druhá vlna EET v kraji: obchodníci si stěžují, někteří i končí

Do stáda takinů indických v brněnské zoo přibyla malá samička, která dostala jméno Chica.
3

V brněnské zoo se narodila samička takina indického. Chica se má čile k světu

AKTUALIZOVÁNO

Místo devíti chtějí jednu supernemocnici. Změna má ušetřit, usnadnit vyjednávání

Jižní Morava – Devět jihomoravských nemocnic chtějí sociální demokraté sloučit pod jedinou příspěvkovou organizaci. Změna má ušetřit peníze, usnadnit přestup personálu a zajistit silnější pozici při vyjednávání s pojišťovnami.

Kometu čeká klíčový zápas sezony. Boj o přímý postup rozhodne duel gólmanů

Brno – Už to tak vypadá, že jde o osudového soupeře. Hokejisté brněnské Komety se postaví proti Chomutovu v jednom z klíčových duelů sezony, stejně jako minulý rok. V závěru základní části Piráti přehráli Brňany 5:2, ztížili jim boj o předkolo play-off a poté v něm Kometu vyřadili 3:1 na zápasy.

Přes 80 nehod. Křižovatku na staré dálnici mají udělat bezpečnější semafory

Brno – Nebezpečnou křižovatku staré dálnice s ulicemi Žebětínská a Kohoutovická, na které bylo za posledních dvaadvacet let přes osmdesát nehod, upraví žebětínská radnice. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, provoz na ní budou nově řídit semafory. Na přivaděčích ke křížení navíc bude maximální rychlost snížená na padesát kilometrů v hodině.

VIDEO: S ukradeným autem ujížděl policistům, zastavila ho až svodidla

Rajhrad – Jedině mrtvola v kufru chyběla v seznamu prohřešků řidiči, kterého v neděli pronásledovali policisté. Čtyřiatřicetiletý řidič na sebe upozornil nebezpečným kličkováním ve Vojkovicích. „Vůz se snažili kolegové zastavit, řidič ale jejich pokyny ignoroval a začal ujíždět. Při zběsilé jízdě vysokou rychlostí vjel bláznivě jedoucí šofér několikrát do protisměru a na chodník," popsal událost v pondělí policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies