VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnská Turandot je na evropské úrovni

Brno /RECENZE/ - Premiéru inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot uvedlo v páteční premiéře Národní divadlo Brno. Puccini operu nedokončil a český divák měl vůbec poprvé možnost slyšet konec opery dokomponovaný Lucianem Beriem; standardně se totiž hrává konec Alfanův. Velkolepé sliby inscenátorů vzbuzovaly nemalé očekávání.

3.5.2011 3
SDÍLEJ:

Premiéra inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot.Foto: Jana Hallová

Hybnou silou představení byla snaha o dosažení monumentality, která má v Turandot rozhodně své opodstatnění – jedná se přece o znázornění až nadpřirozené moci čínských monarchů. Osvědčené duo Jiří Nekvasil (režie) – Daniel Dvořák (scéna) si s tímto záměrem poradilo po svém a výborně.

Z představy pohádkového či spíše mýtického bezčasí vycházela nejen koncepce scény a kostýmů, ale také režie. Asi šedesátičlenný sbor, který má v této opeře úlohu komentátora děje (na způsob chóru v antických tragédiích), odkazoval na terakotovou armádu. Rozmístěn byl do výšky na dvou pojízdných a otáčivých tribunách. Naopak dětský sbor byl oblečen do pionýrských kostýmů a tři ministři (Ping, Pang, Pong) jako by vypadli z commedie dell’arte. Prostor jeviště byl využit maximálně, časté použití mašinérie umocňovalo dynamiku scénického plánu. Místy bylo na jevišti až sto lidí.

V hlavní roli princezny Turandot nastoupila hvězda první velikosti, Eva Urbanová, která je stálým hostem Janáčkovy opery. Jejímu projevu rozhodně nechyběl patos, prakticky pořád forzírovala, a to i v méně dramatických momentech. Její hlas se však vyznačuje krásným klasickým vibratem, rejstříkovou vyvážeností a perfektní nosností. Navíc na jevišti působila patřičně démonicky.

Kanadský tenorista Mario Zhang zpívá roli Calafa již několik let a bylo to znát. Jeho hlas je na hrdinný tenor sice poněkud slabý, na druhou stranu však Zhang disponuje naprostou intonační jistotou a ušlechtilou barvou. Jeho vynikající výkon v celém představení (zdaleka ne pouze v árii Nessun dorma) podtrhl sympatický nepatetický herecký projev. Výborná byla rovněž Daniela Straková-Šedrlová v roli nešťastné Liú, kterou ztvárnila velmi procítěně.

Jan Šťáva zvládl vedlejší roli Mandarína suverénně; to samé lze říci o Ivanovi Choupenitchovi (Císař Altoum).
Dirigent Jakub Klecker si s barvitou a živelnou partiturou poradil velmi dobře. V orchestru vynikaly jednotlivé bicí nástroje, žestě byly adekvátně bouřlivé a velkolepé sbory rytmicky přesné. Pro dosažení kompaktnějšího zvuku a lepší barvy byl orchestr nově rozmístěn: bicí v levé části orchestřiště, dřeva před dirigentem.

Beriova verze závěru opery nabízí otevřený konec, v němž figurují pouze Turandot, Calaf a sbor. Místo aby sledoval oslavu lásky, je divák ponechán napospas otázkám. Nápad jistě ne špatný – ale Alfanova verze je lepší. V této podobě závěr trochu ztratil na působivosti, navíc hudebně není příliš oslnivý: recykluje (novo)romantické postupy a připomíná tak ze všeho nejvíc filmovou hudbu z padesátých let.

I přesto, že hlavní hvězda večera nepodala svůj životní výkon, bylo představení koncepčně, technicky a především umělecky na evropské úrovni. Večer korunovaly zasloužené ovace vestoje. V hlavní roli budou Urbanovou alternovat jiné dvě výborné pěvkyně, maďarská diva Silvia Rálik a Susanne Schimmack. Rozhodně má tedy cenu jít na Turandot opakovaně.

Opera Turandot
Giacomo Puccini:
Turandot.
Uvedlo: Národní divadlo Brno
Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Jiří Nekvasil, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Simona Rybáková, sbormistr: Josef Pančík.
Recenze psána z premiéry v Janáčkově divadle 29. dubna 2011.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně).

3.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na dálnici u Tvarožné se srazila dvě auta. Nehoda omezila i dopravu ve Slatině

Ilustrační foto

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

Na jihu Moravy chytili Syřana s osmiletým synem. Chtějí je vrátit do Maďarska

Jižní Morava – Už třiadvacet migrantů zachytila letos cizinecká policie na jižní Moravě. Poslední dva chytili v Břeclavi na nádraží při kontrole mezinárodního vlaku z Rakouska do Německa v noci na pátek. Jednalo se o čtyřicetiletého muže ze Sýrie a jeho osmiletého syna. „Oba žádali o azyl v Maďarsku, kam budou vráceni," uvedla policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

AKTUALIZOVÁNO

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. V centru Brna zasahovali na střeše

Brněnsko – Na šesti místech na Brněnsku museli od pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Sto dnů krajské vlády: hejtman Šimek není vidět. Hašek je zvědavý na hyperloop

Brno – Doba hájení nového vedení kraje skončila, radní a hejtman ve svých funkcích ve čtvrtek oslavili sto dnů. A za tu dobu dali vznik novému termínu: neviditelný Šimek. Brněnský deník Rovnost oslovil tři politology z Masarykovy univerzity, aby nové vedení zhodnotili. Zatímco bývalý hejtman Michal Hašek informoval voliče o takřka každém svém kroku, Bohumil Šimek jakoby zmizel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies