VYBERTE SI REGION

Brněnská verze Mary Poppins: téměř ideální

Brno /RECENZE/ - Světoznámý muzikál v nastudování Městského divadla Brno má vícero podob. Celkové vyznění určují detaily i herecké obsazení.

1.12.2010 1
SDÍLEJ:

Muzikál Mary Poppins.Foto: DENÍK/Attila Racek

Hledá se chůva, co se k dětem mile chová, umí různé hry hrát, nesmí být nervózní a na tváři bradavici mít. Tento inzerát chtěli podat Jane a Michael Banksovi, kteří z domu v Třešňové ulici vyhnali již několik ztrápených opatrovnic. Jejich text však otec hodil do krbu. A vtom se objevila Mary Poppins. Kouzelná chůva, jež se rozhodla změnit rodině Banksových život.

Tato scéna rozehrává muzikál Mary Poppins vycházející z knih britské spisovatelky Pamely Lyndon Traversové a filmu Walta Disneyho, který v roce 1964 získal pět Oscarů. Na divadelní jeviště londýnského Prince Edward Theatre příběh v roce 2004 poprvé přenesl Cameron Macintosh. Nyní Mary Poppins nastudovalo také Městské divadlo Brno a je tak šestou scénou na světě, jenž tento muzikál nabízí divákům.

Spolu s úspěšnou inscenací však všichni, jimž britský producent Macintosh práva na uvedení propůjčil (Městské divadlo o muzikál usilovalo tři roky), museli splnit mnoho přísných kritérií – drobné odchylky v kostýmech či scéně ano, zásahy do předlohy ne. To bylo směrodatné i pro herce a šéfa Hudební scény MdB Petra Gazdíka, pro něhož je Mary Poppins druhou samostatnou režií.

Petr Gazdík ctil londýnské či broadwayské nastudování: stejné je libreto i hudba, mírně se liší scéna, kostýmy a choreografie. Nové rysy Mary Poppins vtisklo herecké obsazení, úsměv na tváři jí naopak trošku zastírá nedotažené provedení některých triků, nedostatečná herecká průprava představitelů dětských rolí i rezervy účinkujících při náročném stepovém čísle.

Mary pokaždé jinak

O hlavní roli chůvy, která má svoji kouzelnou moc „vyzařovat“ a ne hrát, se dělí Radka Coufalová, Alena Antalová a Johana Gazdíková. Všechny Mary Poppins ztvárňují věrohodně a po svém: Radka Coufalová je nejvíce milou, důvěrnou i starostlivou přítelkyní dětí, Alena Antalová exceluje v pěveckých výstupech a Johana Gazdíková oplývá rázností, při zpěvu však působí, že tu nejlepší hlasovou polohu pro chůvu Mary stále hledá.

Skvělý výkon odvádí Martin Havelka, jenž z povahy úředníka Bankse těží maximum. Ze zasmušilého bankéře a uzavřeného otce dvou dětí se postupně noří do nálad radosti, pomatenosti i zoufalosti, aby se nakonec stal milujícím a empatickým mužem. Skvěle jej doplňuje Jana Musilová ztvárňující jeho ženu Winifred. V jedné z vedlejších postav září Zuzana Maurery představující starou a zlostně burácející slečnu Andrewsovou, jejíž monstróznost umocňují objemné černé šaty. Maurery si zkušeně pohrává s vysokými tóninami, své výstupy korunuje písní Žlučový likér (Brimstone and Treacle), v níž se pěvecky utkává s Mary Poppins.

Snad největší nároky na herce klade role kominíka Berta. Toho ztvárňují Dušan Vitázek nebo Denny Ratajský. Postava vyžaduje propojení herectví, zpěvu, stepu i fyzicky náročných čísel. Dvojici herců jednoznačně vévodí Dušan Vitázek, který je sice ve stepu o něco těžkopádnější, do Bertova charakteru však vkládá správnou míru rošťáctví i entuziasmu. Přesvědčivý je i v pěvecké poloze a je úplně jedno, zda se při tom prochází po jevišti, jeho stěnách či po stropě.

Téměř desetiminutové číslo Na to mám (Step in Time), z něhož Vitázek vychází jako ostřílený solitér, je choreograficky nejnáročnější částí inscenace – propojuje vícero tanečních stylů se stepem. Ten soubor Městského divadla trénoval od března minulého roku. Účinkující z company dokazují, že na sobě tvrdě pracovali, stepují a zpívají současně. Přesto ještě nejsou v naprosté souhře, k dokonalému vyznění stepových variací postrádají více lehkosti a rychlosti. Choreograficky neuspořádaně působí také scéna s pouštěním draků, nepřehledné je dlouhé hudební číslo v parku, kde se objevují historické postavy včetně královny Viktorie.

Tu snadno, jindy ztěžka, brněnská Mary Poppins na jevišti čaruje. Přesto je v inscenaci minimum triků a kouzla, jenž vyžadují spoluúčast dětí (vybalování věcí z brašny) či ostatních členů souboru (odnímání úchytů po návratu chůvy), působí nepřirozeně. Vedle techniky a cviku totiž záleží i na náhodě, a ta se v jednotlivých představeních různí. Své největší a nejzdařilejší kouzlo si chůva Mary Poppins nechává až na závěr inscenace, kdy uchvacuje malé i dospělé diváky.

Kostýmy s nápadem

Hudba inscenace vychází z původních písní bratrů Shermanových, jenž provázely Disneyho film. Novější skladby George Stilese a Anthonyho Drewa navazují na filmové melodie i humor, což v úvodní části dokládá například píseň Ideální chůva (Practically Perfect). Hudebního nastudování se v Brně zhostil Dan Kalousek. Orchestr Městského divadla divákům postupně zahraje více než dvacet písní, z nichž nejpodmanivější je Čim Čimini (Chim Chim Cher-ee). Tato skladba, jenž filmu vybojovala jednoho z Oscarů, v inscenaci zazní několikrát a v různých úpravách.

Uhrančivá je píseň Zlobí, zlobí (Temper, Temper), ve které děti po odchodu chůvy z pokoje dostávají výchovnou lekci od rozzlobených hraček. Na tuto melodii evokující tajemně-pohádkové kousky skladatele Dannyho Elfmana existuje i obměněná a méně strašidelná verze Playing The Game (pro ni se rozhodlo například holandské divadlo), při níž chůva zůstává spolu s dětmi.

Brněnské pojetí Zlobí, zlobí je specifické nápaditým zpracováním kostýmů hraček. Ty oživlým figurkám přidávají na výšce i objemu – větší hračka, intenzivnější pocit strachu. Kostýmy ostatních postav v inscenaci odkazují k tradici anglické módy a z většiny kopírují britskou či americkou produkci. Přesto mají návrhy Andrey Kučerové nové nápady, barevnost do příběhu vnáší ve fantazijních obrazech.

O něco málo realističtější polohu, než jaké mělo britské nastudování, vtiskl muzikálu scénograf Petr Hloušek, pro něhož je Mary Poppins první celoinscenační prací. Z interiéru útulného domu rodiny Banksových Hloušek diváky přenáší na vrcholky střech začouzeného Londýna, do potemnělého prostředí banky či parku a zajímavě kombinuje využití kulis s projekcemi.

Rodinný muzikál Mary Poppins je nejdražším a technicky nejnáročnějším kouskem v historii Městského divadla, který paradoxně více než na kouzlech staví na příběhu. Příběhu o tom, že hlavně odhodlání a víra dělají věci takovými, jakými je lidé chtějí mít. Toto odhodlání provázelo i tým inscenátorů, jimž i přes některé nedostatky v nastudování patří poklona za to, že se jim do českého (brněnského!) divadla podařilo přilákat nejznámější létající chůvu na světě.

Psáno z premiéry (20. listopadu 2010), odpolední veřejné generálky (19. listopadu) a reprízy (28. listopadu).

Mary Poppins: rodinný muzikál
Mary Poppins: muzikál podle knih P. L. Traversové a filmu Walta Disneyho.
Původní hudba a texty písní: Richard M. Sherman a Robert B. Sherman.
Libreto: J. Fellowes. Nové písně, další hudba, texty: G. Stiles, A. Drewe.
V překladu Jiřího Joska nastudovalo: Městské divadla Brno.
Režie: Petr Gazdík. Hudební nastudování: Dan Kalousek.
Scéna: Petr Hloušek (Bob Crowley). Kostýmy: Andrea Kučerová.
Choreografie: Lucie Holánková (co-choreograf Denny Ratajský).

Autor: Markéta Stulírová

1.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies