VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnská Veselka je únavnou všehochutí uvnitř tělocvičny

Brno /RECENZE/ – Inscenaci Veselka v režii Břetislava Rychlíka chybí jasný dramaturgický přístup, nastudování trpí také tím, že se snaží zachovat vše.

26.11.2013 1
SDÍLEJ:

Nová inscenace Mahenova divadla Veselka od Stanislawa Wyspiańského.Foto: Jana Hallová

Já tomu nerozumím… zašeptal divák v hledišti Mahenova divadla, kde se právě hrála nová inscenace Veselka od Stanislawa Wyspiańského. Jeho posmutnělý výrok mluví za vše. Veselce brněnského národního divadla v režii Břetislava Rychlíka se nedaří ani pobavit, ani poučit, ani povznést.

Inscenace inspirovaná reálnými událostmi se na českých jevištích objevila zatím pouze dvakrát. Děj vyprávěný básníkem a současně dramatikem Wyspiańským se odehrává na svatbě polského intelektuála s prostou vesnickou dívkou. Přímo úměrně množství vypité vodky se zjevují postavy polské historie a otevírají naléhavé otázky o smyslu národa, svobodě a slovanském údělu.

To vše se ozývá z hlubin 19. století. Pro českého – a možná i pro průměrného diváka polského, však v zatemnění mnoha dobových symbolů. Inscenovat Wyspiańského proto vyžaduje notnou dávku odvahy dramaturga i režiséra.

Plastové masařky

Režijní nastudování Břetislava Rychlíka podlehlo nátlaku textu, protože se snaží představit vše, co příběh třeba jen okrajově nabízí: trochu živé i reprodukované hudby, moravské lidovky i jazzový saxofon, vesnické kroje i těsné kožené kalhoty a jehlové podpatky. Výsledkem je tak nepřehledná všehochuť bez patrného inscenačního klíče, která neumožňuje sledovat ani děj, ani myšlenky hry.

Scéna naznačující pomocí zavěšených kruhů, dvou basketbalových košů a koně pro přeskok na délku prostředí tělocvičny, kde se přeci podobné venkovské taškařice odehrávají, neplní žádnou další funkci. Herecká dynamika představení zůstává po dobu téměř tří hodin beze změny: jak se na začátku s křikem a dupáním začalo, tak se s křikem a dupáním skončilo.

Obraz „hořkého příběhu národa", jak zní podtitul inscenace, dokonal závěrečný výjev z Muchovy Slovanské epopeje a několik obřích plastových masařek vznášejících se nad scénou (že by moucha jako Mucha?).

Zvonění klíči

Základním problémem, který z Veselky udělal inscenaci plnou prázdných, falešně hlubokomyslných a často rozporuplných gest, je absence jasného dramaturgického přístupu Jana Gogoly k interpretaci díla. Je jasné, že Wyspiańského Veselka je z tohoto pohledu neskutečně náročná. Proto bylo nutné rozhodnout, zda jít cestou dobové aktualizace nebo historicismu, zda vyzdvihnout společenskou kritiku nebo položit důraz na souvislosti historicko-politické.

Tím nejhorším, co se mohlo stát, a taky se stalo, byla snaha zachovat vše. A tak se vesele zvoní klíči, konají se polské lidové svatební zvyky a na vrchnost jdou sedláci s baseballovou pálkou. Kdyby inscenační tým rozpracoval čtyři z deseti dobrých nápadů (třeba jen Muchova Slovanská epopej), které inscenace nabídla, a ostatním dramaturg s režisérem odolali, mohla být Veselka novou, přesto jedinečnou paralelou k slavnému Wajdovu filmovému zpracování téhož. Ale nestalo se tak.

Smysluplný záměr Národního divadla Brno připomínat slavná dramata, která se sice nedostala do úzké společnosti shakespearů, ibsenů a čechovů, ale přesto jsou literárně významná, tak naneštěstí končí veskrze špatně. Věren tradici tedy pravděpodobně brněnský divák zatleská i tehdy, kdy se mu představení nelíbilo a v tlačenici u šatny nepochybuje o kvalitě díla, ale o svých kompetencích. Výsledkem bude, že příště už nepřijde.

O Veselce se mluví jako o představení, které uchvátí, nebo pobouří. Není vychytralejší reklamy. Podle výrazu tváří diváků (i herců) však nebudí Veselka ani nadšení, ani pohoršení. Je jen matoucí a únavná.

HANA ŘEHULKOVÁ (autorka je publicistka)

Autor: Redakce

26.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nizozemský záložník Alvin Fortes (vpravo) uspěl na zkoušce a podepsal smlouvu na dva roky.

Zbrojovka vstoupí do sezony s pěti zahraničními fotbalisty. Čeká je doučování

Ilustrační fotografie.

VIDEO: Mladík napadl dva vrstevníky čekající na rozjezd. Kvůli pohledu

DOTYK.CZ

České pivo určené ženám pobouřilo Britky. Je to sexismus, zlobí se

Česká společnost Aurosa Martiny Šmírové uvedla na trh stejnojmenné pivo, určené ženám. Když ho zkusila prodávat v Londýně, narazila. Britských žen se dotklo, že jim někdo předepisuje, jaké pivo mají pít.

Mizí zahrady i sady. Kvůli dovozu ovoce a nezájmu lidí o dražší tuzemské

Brno /INFOGRAFIKA/ – Ovoce z jižní Moravy začíná být na pultech obchodů stále vzácnější. Sady totiž z kraje dlouhodobě mizí a s nimi i zahrady. 

Rozmazané fotografie? Možná minulost. Díky metodě brněnských vědců

Brno - Policisté hledají podezřelého. Získají fotografii poznávací značky z kamer, je ovšem rozmazaná. Není to pro ně ale problém. Pomocí metody s umělými neuronovými sítěmi, které matematicky zpracovávají vložená data k žádanému výsledku, mají fotografii brzo doostřenou a značku přečtou. Podobný scénář se může stát realitou díky metodě doostřování fotek, kterou vymyslel Michal Hradiš z Fakulty informačních technologií brněnského Vysokého učení technického.

Spor o autobazar v centru Brna: vystavené vozy předčasně zmizí z náměstí

Brno – Výstava zánovních aut se v pondělí přesunula z Moravského náměstí na náměstí Svobody, ve středu zmizí z centra Brna úplně. Vypadá to, jako by vedení radnice Brna-středu zařadilo zpátečku. Oficiálně však představitelům městské části vadí, že podle nich je výstava prodejní, což údajně povoleno nebylo. S tímto závěrem ale nesouhlasí organizátoři. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení