VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnské Národní divadlo poodhalí dějiny tance

Brno - Scéna Reduty se zítra promění v útočiště klasického baletu i moderních choreografií.

4.12.2008 1
SDÍLEJ:

VZNEŠENĚ. Taneční koláží diváky provede Martin Dohnal hledající paralely mezi jednotlivými tanečními směry.Foto: Jana Hallová

Taneční mozaika známých choreografií i malých premiér odkazující k renesanci, baroku, romantickému baletu i hip hopu. I tak lze stručně charakterizovat inscenaci Tanec od Ludvíka XIV. po break dance, kterou zítra v premiéře uvede Divadlo Reduta.

„Smyslem této iluminované přednášky je poučit publikum o pozoruhodnostech světa baletu a přitom překročit výchovné poselství. Představení bude kaleidoskopem nevylučujícím soustředěnost na jednotlivé tematické celky, jež tvůrci považují za zásadní,“ přiblížil inscenaci o tanci a době Martin Dohnal, který je autorem scénáře, ale i jakýmsi moderátorem odkazujícím k paralelám mezi rozličnými tanečními styly.

Do světa tance a tajů lidských pohybů diváky zasvětí šéfka baletu Národního divadla v Brně Lenka Dřímalová a držitel Ceny Thálie Karel Littera. Režie se ujal šéf Mahenovy činohry Zdenek Plachý. O hudební zpestření v podobě sólové hry na violoncello se postará Josef Klíč.

Úvodní část inscenovaných kapitol z dějin tance v průběhu staletí je zasazena do doby renesanční. „Právě tehdy se plesové slavnosti změnily ve speciální spektákly pokoušející se vzkřísit antické drama. Renesanční prvky pak nepochybně rozvinulo barokní umění. Vybavilo je však nepokojem, dynamikou a nápadnou kinetičností,“ dodává Dohnal.

Od ladné baletní školy k rapu

Dalším fragmentem představení Tanec od Ludvíka XIV. po break dance je část, v níž je tanec pojatý jako rituál. „Tento úsek odbočí do prehistorie baletu, kdy byl tanec součástí obřadů, jejichž smyslem je drama smrti a zrození, drama dočasného a věčného,“ popisuje další z oddílů Dohnal. Dodává, že zmíněny budou tance bojovné i zasvěcovací, které se ve značně stylizované podobě začaly znovu objevovat v romantickém baletu.

Poetiku prolínající se s elegancí a harmonií pak divákům připomene choreografie dánského autora Augusta Bounovilla, na otřásající Stravinského Svěcení jara i k tanci dívky a smrti zase odkáže baletní dílo dvacátého století v pojetí choreografa Libora Vaculíka.

„Tanec chceme prezentovat v jiných souvislostech, vyjádřit jej jinak než v klasických choreografiích. Proto jsme zvolili výběr, v němž nebude chybět například Raymonda Alexandra Glazunova, Bajadéra Ludwiga Minkuse nebo fragmenty Mariina snu či Bezpředmětné křehkosti,“ uvedla Lenka Dřímalová. Inscenace dále čerpá z choreografií Maria Petipy, Lva Ivanova, Kariny Elver či Petra Zusky.

Do doby současného tance se představení překlene právě Mariiným snem, jehož výraznou ukázkou bude The Space In and Out na hudbu velikána světové hudební avantgardy György Ligetiho. Inscenované kapitoly z dějin tance uzavře choreografie Adama Šedy, který na hudbu amerického rappera Redmana nebo NSync vytvořil hudebně­taneční koláž ve stylu street dance. Tancem od Ludvíka XIV. až po současnost diváky provedou sólisté baletu brněnského Národního divadla i posluchači taneční konzervatoře.

Divadlo Reduta
Představení: Tanec od Ludvíka IX. po break dance
Režie: Zdenek Plachý
Uvede: Divadlo Reduta, Zelný trh
Premiéra: 5. prosince, 19.00
Další uvedení: 7. prosince, 18. ledna a 23. března 2009, vždy v 17.00

Autor: Markéta Stulírová

4.12.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Macy Gray.

Vyprodané Sono centrum rozezní R&B a soul v podání Macy Gray

Ilustrační foto.

Nulová střelba? Od biče trenér Zbrojovky raději upustil

Dva školáky srazilo auto na přechodu v Novém Lískovci

Brno – Na chirurgii skončily dvě děti, které na přechodu v brněnské Rybnické ulici srazilo osobní auto. Nehoda se stala v pátek asi hodinu po poledni.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Veverská Bítýška – Vzácný středověký obraz Madona z Veveří je majetkem farnosti ve Veverské Bítýšce na Brněnsku. Ve sporu farnosti a Národní galerie v Praze o tom v pátek rozhodl Městský soud v Praze. Rozsudek je pravomocný.

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies