VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brněnský Dům umění zaplnila Lyrická mezihra

Brno – Dům umění města Brna zahájil novou výstavu výtvarnice Zdeny Kolečkové, jež ve své tvorbě reaguje na aktuální problémy ve společnosti.

2.5.2013
SDÍLEJ:

V cyklu digitálních fotografií Wunderland z roku 2007 se autorka zabývá nenápadným pronikáním zla spojeného s nacistickou ideologií do intimního rámce rodinné sféry. Nepříjemný pocit vyvěrá ze zjištění, že oním záškodníkem je člen rodiny.Foto: Zdena Kolečková

Série fotografií vánočních stromků odložených u popelnic a v protipólu k nim romantická báseň Heinricha Heineho: verše opěvující přerozkošnou zemi a smrk čnící v severních horách. Trochu ironicky, trochu humorně pojala Zdena Kolečková svou instalaci spojující téma poetické monumentality s motivem současné městské krajiny. Dílo výtvarnice pojmenovala Lyrická mezihra a tento název nakonec zastřešil i její výstavu, kterou od včerejška hostí Dům umění města Brna.

Zdena Kolečková se ve své tvorbě dotýká diskutovaných a mnohdy palčivých témat. V centru jejího zájmu stojí především odsun Němců z území bývalých Sudet, ale také traumata pramenící z devastace krajiny či nevyjasněných vztahů současné generace ke svým kořenům. A právě toto vše se odráží i na brněnské výstavě. „Výstava rozkrývá souvstažnost lidských osudů s politickou situací, v níž se hrdinové ,příběhů' ocitají nezávisle na vlastní vůli," říká kurátor výstavy František Kowolowski s tím, že Kolečková ve své tvorbě využívá média fotografie, instalace, videa či malby.

Vedle již zmíněné instalace Lyrická mezihra, kterou Kolečková dokončila letos, výstava zahrnuje také instalaci Made in Ghetto. K jejímu vzniku autorku inspirovala ústecká čtvrť Předlice, která byla kdysi proslulá díky chemickému průmyslu. Nyní je však známá hlavně kvůli sociálním problémům a totálnímu úpadku. Zdena Kolečková v této oblasti rok sbírala volně rostoucí byliny a ovoce. „Vyráběla jsem z nich potraviny, nápoje, krémy, prací prášky, a to podle původních receptů," vysvětluje Kolečková, která své „výrobky" nechala následně otestovat v laboratoři. „Testy měly odhalit přítomnost těžkých kovů. Zajímavé bylo, že všechny výrobky stanovené limity splnily, což dokládá přiložená tabulka. Jsem však přesvědčena o tom, že dlouhodobé užívání potravin či kosmetických výrobků by nebylo možné," dodává výtvarnice.

Na krajinu zničenou průmyslovou výrobou Kolečková upozorňuje také ve fotografii nazvané Zdař Bůh! Autorka ji pořídila z okna zámku Jezeří, který stojí nad hnědouhelným dolem. „Snímek zachycuje měsíční krajinu s obřím velkorypadlem. Dříve byl přitom pohled ze zámku považován za jeden z nejkrásnějších v Čechách," zdůrazňuje Kolečková.

Z dalších prací autorky zaplnily Galerii Jaroslava Krále v Domě umění také práce Jedním dechem a Nejlepší kamarádka. „Tato díla zachycují vzájemně prostupné časové roviny přítomnosti a sedmdesátých či osmdesátých let 20. století, tedy období autorčina dětství," vysvětluje kurátor Kowolowski.

Zdena Kolečková patří mezi představitelky střední generace výtvarných umělkyň. Na české scéně se začala prosazovat v polovině devadesátých let 20. století, podobně jako známější Veronika Bromová, Milena Dopitová či Markéta Othová. Současně ji lze přiřadit k zástupcům takzvaného ústeckého výtvarného okruhu, který utváří například Jiří Černický, Jitka Géringová, Pavel Kopřiva či Michaela Thelenová.

Aktuálně Zdena Kolečková spolu s uměleckou tvorbou vyučuje na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, kde vede ateliér Fotografie v anglickém jazyce. Brněnská prezentace autorky, kterou hostí Galerie Jaroslava Krále v brněnském Domě umění, potrvá do 2. června 2013. „Výstava vznikla u příležitosti výstavního projektu Galerie G99, jehož kurátorem je František Kowolowski," uvedla mluvčí Domu umění města Brna Jana Řeháková.

KDO JE ZDENA KOLEČKOVÁ?

- její tvorba je spjata s územím severních Čech a městem Ústí nad Labem, kde se Zdena Kolečková v roce 1969 narodila a kde žije a pracuje

- ve svých dílech reaguje především na společensko-politická či historická kontroverzní témata: například na problematiku odsunu německého obyvatelstva z území bývalých Sudet, na devastaci severočeské krajiny poznamenané těžbou uhlí a chemickým průmyslem

- aktuální výstava Lyrická mezihra představuje tvorbu autorky v širších souvislostech. Výstavu nově hostí brněnský Dům umění, a to do 2. června

Autor: Markéta Stulírová

2.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Ilustrační foto

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Historické bitvy: možná beze zbraní. Kvůli nové směrnici Evropské unie

Jižní Morava - Místo divácky atraktivních rekonstrukcí slavných bitev pouze hudba z reproduktorů a pokládání květin na hromadný hrob. Takový scénář podle mnohých nadšenců vojenské historie hrozí tradičním živým připomínkám historických událostí. Může za to nová směrnice Evropské unie, která zakazuje používat některé typy historických zbraní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies