VYBERTE SI REGION

Brněnský Valmont: emocemi nabitá podívaná

Brno - Festival Redfest odstartovala premiéra inscenace Valmont. V režii Daniela Špinara staví hlavně na slově a hereckých výkonech.

8.11.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Eva Novotná a Václav Vašák rozehrávají ve Valmontovi strhující souboj citů a pokleslé morálky.

Eva Novotná a Václav Vašák rozehrávají ve Valmontovi strhující souboj citů a pokleslé morálky. Foto: Kiva

Je asi málokdo, kdo aspoň z filmů nezná postavy cynického svůdníka vikomta Valmonta a ďábelské markýzy de Merteuil. Hrdinové románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti z roku 1782 nejnověji ožívají na scéně brněnské Reduty, kde premiéra hry Valmont zahájila pátý ročník festivalu Redfest.

Souboj tří postav

Vedení Reduty oslovilo poprvé ke spolupráci dvaatřicetiletého režiséra Daniela Špinara, který pro brněnské uvedení „oprášil“ vlastní dramatizaci Laclosova románu v dopisech. Hlavní Špinarova úprava textu spočívá v zúžení děje pouze na tři postavy, kdy vikomta s markýzou doplňuje ještě madame de Tourvel. Divákovi tak zůstávají skryty další románové vazby hlavních hrdinů, neboť v ději nepadne jediná zmínka například o Cecílii de Volanges nebo rytíři Dancenym. Pro inscenaci je tento základní vztahový trojúhelník i tak dostatečně nosný, jen předpokládá od začátku velké soustředění a sledování děje. Špinar totiž nijak podrobněji neseznamuje s charaktery postav a rovnou začíná zostra Valmontovým plánem „dostat“ madam de Tourvel.

Výrazně zhuštěný příběh staví hlavně na slově a herecké akci. Dialogy navazují ve strhujícím tempu, vzduchem létají emocemi nabité repliky na téma morálky a cti. Temporytmus však zbytečně narušuje přestávka (druhá část inscenace trvá sotva půlhodinu!), bez níž by děj účelněji směřoval k finální gradaci.

Postavy se na jevišti střídají jako v boxerském ringu, čemuž dopomáhá zasazení příběhu do neosobního prostředí připomínajícího hotelový lobby bar. Scénu doplňuje velké zrcadlové okno, které dovede být při změnách nasvícení chvílemi průhledné, jindy matné a odrážející pokřivenost vztahů postav. Naopak nadbytečně působí malý černobílý televizor, který přenáší projekce nasnímané z různých úhlů jeviště. Kvůli umístění uprostřed na zemi je však dobře viditelný jen pro pár vyvolených z prvních řad. Je to škoda, protože Špinar v něm vtipně parafrázoval třeba známou scénu odličování markýzy z Frearsova filmu Nebezpečné známosti.

S motivem a symbolem masky Špinar pracuje i dál, když markýza i Valmont mají na začátku nabílené obličeje, které se jim postupně potem roztékají, a oba tak začínají odkrývat svoji pravou tvář.

Špinarova koncentrovaná verze příběhu stojí a padá právě s výkony herců. Václav Vašák si s rolí poživačného Valmonta pohrává s potměšilým nadhledem i krutým cynismem. Markýza Evy Novotné je nejsilnější v pozici kruté mstitelky, která si na Valmontovi v závěru žádá slíbenou odměnu.

Jako partneři

Někdejší spolužáci z JAMU tak navázali na spolupráci z uplynulých sezon v Brně (Marnie v Redutě, Gazdina roba v Mahenově činohře). Víc než v jakékoliv jiné hře se jim tentokrát při ztvárnění postav dvou bývalých partnerů hodila obdobná zkušenost i z vlastního osobního života. Pražská herečka Jana Pidrmanová zůstala v roli cudné madam de Tourvel trochu v jejich stínu.

Špinarova „kolibříkovská“ verze Valmonta je dalším dramaturgickým střípkem Reduty do mozaiky novátorsky inscenovaných známých textů. A jak už je u Reduty zvykem, těží z výborných hereckých výkonů.

Autor: Lenka Suchá

8.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies