VYBERTE SI REGION

Čas trvá. V avantgardních fotografiích Jaromíra Funkeho

Brno - Moravská galerie v Brně zahájila v přízemí Místodržitelského paláce výstavu představující fotografie ze všech období tvorby Jaromíra Funkeho.

18.10.2013
SDÍLEJ:

Tento akt Jaromír Funke pořídil v roce 1939 ve svém bytě. Specifická je pro tento snímek určitá „neukotvenost“ zobrazeného, vyobrazená žena jakoby plula v prostoru. Tento princip se v různých variacích opakuje i v dalších Funkeho cyklech.Foto: Moravská galerie v Brně

I když začínal jako amatér, v současnosti patří k světově uznávaným průkopníkům avantgardní fotografie. Jaromír Funke. Muž, jehož různorodá tvorba rýsovala dějiny nového vizuálního umění.

Funkeho nejznámější fotografie nově představuje výstava Moravské galerie v Brně. Expozici v přízemí Místodržitelského paláce kurátoři pojmenovali Mezi konstrukcí a emocí, čímž poukazují na velké rozpětí Funkeho díla. „Člení se do mnoha period. Jaromír Funke přitom nerozvíjel jen jednu linii, paralelně tvořil ve více okruzích, které se mnohdy prolínaly," uvedl autor výstavy Antonín Dufek s tím, že v tehdejší době to bylo něco zcela výjimečného.

Ze slavných cyklů jsou zastoupeny například Abstraktní foto, Sklo a odraz, Nová architektura, Fotografický poetismus či série snímků Fotografie vidí povrch. Závěrečné Funkeho práce pak představují cykly Pralesy, Podkarpatská Rus nebo Louny. „Navzdory růzrůzněnosti má Funkeho dílo své konstanty: úctu k čistotě fotografie a racionalismus. A v emoční fotografii zobrazení neměla jiný cíl, než zastoupit nepřítomné objekty jeho fascinace," doplňuje Dufek.

Hlavním souborem naplňujícím Funkeho koncept emoční fotografie je nejednotnou poetikou propojený cyklus Čas trvá. Zahrnuje například reflexe ve výkladních skříních nebo snímky poutí a lunaparků. „Emoční fotografie přebírá některé principy objevené surrealismem, především principy nalezeného objektu, zázračného setkání a křečovité krásy," doplňuje Dufek.

I přes zakoušení jedinečných možností fotografie se však Funke nestal tak „populárním" jako Josef Sudek nebo František Drtikol. „Není to jen tím, že příliš nefotil akty, ani tím, že zemřel ve věku, kdy Sudek teprve začínal své zralé dílo. Hlavním důvodem je to, že Funke byl především průkopníkem, který vyšlapával nové cesty a hledal nová řešení. V moderní fotografii je máloco, s čím by Funke nezačal, v čem by nebyl jeden z prvních. Proto mu v historii fotografie patří daleko významnější místo než komukoliv jinému," doplnil Dufek.

Fotografie z cyklu Čas trvá.Výstavu Jaromíra Funkeho (1896 až 1945) doplňují alba, fotoaparáty, včetně přístroje Ozonit známého z filmu Postřižiny. Funke jej používal pro své fotogramy vznikající osvětlením předmětů položených na fotografický papír – tak, že zanechávaly bílé plochy. Celkem návštěvníci uvidí 158 fotografií. Z toho je 82 snímků z autorovy pozůstalosti, okolo padesáti ze sbírek Moravské galerie, další snímky zapůjčilo Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Muzeum umění Olomouc a Regionální muzeum v Kolíně.

Uspořádání výstavy provází vydání téměř třísetstránkové monografie. „Vydáváme ji ve spolupráci s nakladatelstvím Kant. Je to první velká monografie Jaromíra Funkeho. Spolupracovala na ní  – stejně jako na výstavě, Miloslava Rupešová, dcera Jaromíra Funkeho," uvedla Kateřina Tlachová z Moravské galerie. Výstavu Jaromír Funke. Mezi konstrukcí a emocí si lze prohlédnout do 19. ledna.

Výstava: Jaromír Funke. Mezi konstrukcí a emocí. Místo: Moravská galerie v Brně, Místodržitelský palác, Moravské nám. 1a

Autor výstavy: Antonín Dufek, kurátor výstavy: Jiří Pátek.

Autor: Markéta Stulírová

18.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Ples jako Brno 2017 v brněnské Fait Gallery.
81

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Tankodrom? Opravy rozbitých silnic nižších tříd spolknou téměř dvě miliardy

Brněnsko /INFOGRAFIKA/ – Na lepší cestování bez nekonečného nadskakování auta se mohou těšit v okolí Brna. Silničáři se totiž v březnu pustí do oprav osmnácti kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Za spravení sedmi úseků dají 765 milionů korun. Celkem v Jihomoravském kraji investují skoro dvě miliardy.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies