VYBERTE SI REGION

Chicagu v Brně chybí víc jiskřivé energie

Brno /RECENZE/ - Chicago dvacátých let minulého století, v ulicích zuří prohibice a války gangů, jen v kabaretech dál zní jazz a tančí svůdné krásky. Do tohoto prostředí zavádí diváky děj muzikálu Chicago, jednoho z nejhranějších titulů světového hudebního divadla. Adaptaci, kterou v Městském divadle Brno nastudoval režisér Stanislav Moša, však k vykreslení atmosféry plné jiskřivé energie a dráždivého sex-appealu „něco“ chybí.

14.4.2011 2
SDÍLEJ:

Muzikál Chicago láká na jazzové melodie, v Brně navíc živě zahrané sedmnáctičlenným orchestrem. Foto: Tino Kratochvil

Americký krimi muzikál autorů Freda Ebba, Bobba Fosse a Johna Kandera měl na Broadwayi premiéru v roce 1975 a už o tři roky později se hrál v české premiéře právě „u Mrštíků“. Zápletka líčí na reálném základě založený příběh Velmy Kellyové a Roxie Hartové, které se po vraždě manželů setkávají v ženské věznici. Tam s pomocí prohnaného advokáta Billyho Flynna bojují jako uměle vytvořené celebrity o mediální slávu.

Víc než u jakéhokoliv jiného muzikálu je u Chicaga důležité navození atmosféry a vůbec toho všeho zdánlivě nepodstatného okolo, co dotváří jinak banální dějovou linku. Ponuré prostředí kriminálu a vážná témata korupce, moci médií a falešné morálky jsou záměrně překlopeny do groteskní nadsázky.

Režisér Moša tuto stylizaci dovedl až do extrému. Příběh umístil na třípatrovou scénu připomínající kriminál i cirkusovou arénu. Jen místo šelem vsadil do jednotlivých kójí vězeňkyně a spolu s nimi i sedmnáct členů orchestru. Divákům se tak odhaluje to, co jindy zůstává skryto, a navíc jsou svědky působivého vstupního intra druhé poloviny v provedení dirigenta Ondřeje Tajovského.

Extrémně přehnané jsou také rekonstrukce vražd, vězeňští dozorci v cirkusáckých úborech i postava ušlápnutého manžela Amose Harta (Milan Němec nebo Lukáš Vlček), ze kterého je klaun v pestrobarevném kostýmu a obřích botách.

Roxie jako loutka

Do zvolené koncepce zapadá i postava Kabaretiéra-klavíristy (Karel Škarka nebo Vojtěch Blahuta). Ten je rovněž nepřetržitě na scéně, na klavír doprovází herce a slovně propojuje jednotlivá čísla. Moša tak zůstal věrný divadelní podobě muzikálu, neboť například oscarový film Roba Marshalla z roku 2002 s Catherine Zeta-Jonesovou, Renée Zellwegerovou a Richardem Gerem tuto postavu vypustil.

V mozaikovitě útržkovitém příběhu mají největší prostor hudebně-taneční výstupy. Většinou neposouvají děj a klidně by obstály samostatně v jakémkoliv kabaretu.

Vrcholným číslem je Zároveň jsme chytli zbraň, scéna Flynna s Roxie jako bezvládnou břichomluveckou loutkou. Zdařile vyšla i sólová čísla Dáme fleka všem a Roxie nebo duety Nejlepší přítelkyně a Dnes nikdo nemá styl. Proslulému Cell Block Tangu, ve kterém šestice vězeňkyň obhajuje své mordy, naopak chybělo víc drajvu. Rozpohybovanější a za doprovodu company také mohl být song Ten, kdo táhne s mámou. Stejně nadbytečně vyznělo navození drsného výrazu u postavy vrchní dozorkyně Mámy Mortonové v alternaci Aleny Antalové s Markétou Sedláčkovou. K respektu má Mortonové pomoct pánský kalhotový kostým, který však charakter postavy supluje až příliš okatě.

Step u soudu

Na herce muzikál klade velké taneční nároky, postavě Billyho Flynna navíc Moša přisoudil i několik stepařských prvků. Ty obstojně zvládají oba alternanti, Petr Gazdík a Dušan Vitázek. S celkovým ztvárněním role si lépe poradil Petr Gazdík. Flynn v jeho podání je energický a přesvědčivý, zatímco
Dušan Vitázek se s figurou protřelého „hajzlíka“ míjí a nedaří se mu přesvědčit, že dokáže omilostnit kohokoliv, kdo mu zaplatí. Po zhlédnutí obou alternací se navíc pořád nemůžu zbavit dojmu, že v souboru Městského divadla je ještě jiný, typově vhodný představitel této role – Martin Havelka.

Ústřední dvojicí chicagského příběhu jsou vězeňkyně Velma Kellyová a Roxie Hartová. U alternací Svetlany Slovákové a Ivany Skálové se nejde ubránit tomu, že si na podobnou roli měly ještě pár let počkat. Při jejich mladistvém vzezření jim jen těžko věříte, že jsou vypočítavými mrchami.

Lépe si vedou jejich starší kolegyně Ivana Vaňková a Radka Coufalová, někdejší spolužačky z ročníku na Janáčkově akademii múzických umění. Vyznění jejich rolí napomáhá, že jsou každá jiná nejen typově, ale i vzrůstem a rozdílnými výrazovými prostředky. Více prostoru příběh dává Coufalové, která předvádí proměnu ze zakřiknuté tuctové holky v celebritu, a v závěrečné show dvou „sester“ navíc naplno rozbalí své taneční schopnosti. Vaňková zase zaujme šarmem a zpěvem s lehce drsně podbarveným tónem hlasu.

V menších rolích upoutají Aleš Slanina s Jiřím Machem jako zastřelený milenec Fred Casely nebo Martina Severová s Lenkou Bartolšicovou coby novinářka Mary Sunshinová.

Zejména muži si při sledování Chicaga určitě přijdou na své pohledem na dívčí těla v černých podvazcích, korzetech a průsvitných košilkách. Jenže co naplat, když ta pověstná jiskra tomu pořád nějak chybí. Snad by inscenace získala větší náboj po pár škrtech, možná by pomohlo i činoherní pasáže podbarvit několika takty. Třeba se potom i to „něco“ přece jen dostaví.

Muzikál Chicago
Autoři: F. Ebb, B. Fosse, J. Kander
Režie: Stanislav Moša, překlad: Ivo T. Havlů, dramaturgie: Klára Latzková, kostýmy: Andrea Kučerová, scéna: Jaroslav Milfajt, hudební nastudování, Dirigent: Ondřej Tajovský, choreografie: Aneta Majerová.
Premiéra: 25. března 2011, uvedlo Městské divadlo Brno

Autor: Lenka Suchá

14.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Přes 300 tisíc lidí. Na druhé nejvyšší návštěvnosti se výrazně podílí medvědice

Brno - Druhý nejúspěšnější. Takový je, co se týče počtu návštěvníků, pro brněnskou zoo letošní rok. Do konce listopadu totiž do zahrady zavítalo více než tři sta tisíc lidí, a to se v historii zoo zatím povedlo jen v roce 2008. Tehdy lidé chodili na čerstvě narozená mláďata ledního medvěda, samce Toma a Billa. Letos má lví podíl na rekordním počtu návštěvníků další potomek lední medvědice Cory, samice Noria.

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies