VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cizí důchodkyně v záběru? Režisérovi nevadí, je dobová

Brno /REPORTÁŽ/ – „Ivane, prosím tě, ještě kousek dozadu. Ještě dál," křičí hubený čtyřicátník přes ulici na muže v baloňáku postávajícího před ošuntělým domem. Ivan poslušně o několik kroků couvne a pak se vydá dopředu. Na cestu brněnskou ulicí Cejl. A jako kdyby někdo mávl kouzelnou hůlkou, v tu samou chvíli odstartuje několik starých aut a na cestu se vydá i zhruba desítka zastarale oblečených lidí. Jenže ujdou sotva sto metrů a zase se všichni vydávají na stejnou trasu. A znovu. A znovu. A tak skoro desetkrát.

5.10.2013 4
SDÍLEJ:
Fotogalerie
32 fotografií

Natáčení filmu Osmy v Brně.Foto: DENÍK/Attila Racek

Tahle na první pohled podivná hra se jmenuje natáčení filmu Osmy. Vytáhlým mužem s kšiltovkou na hlavě je režisér Jiří Strach. A Ivan má slavné herecké příjmení – Trojan.

Na natáčení příběhu z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let si filmaři snad nemohli vybrat lepší místo. Zanedbaný úsek ulice Cejl opravdu vypadá, jako kdyby se v něm vývoj zastavil před třiceti lety. „Výběr místa se architektům a lokačnímu povedl. Ušetřili tak spoustu práce, kterou by je stálo zakrývání různých novodobých artefaktů," souhlasí herec Jiří Dvořák a vzpomíná přitom, jak kousek od místa natáčení chodil jako pětiletý do školky.

Drobné úpravy ulice jsou ale přece jen vidět. „Štáb musel třeba připravit dobové výlohy," upozorňuje mluvčí brněnského studia České televize Hana Orošová. Právě v brněnském studiu České televize režisér Strach nový film natáčí.

Babí léto? Jen ve filmu

A nevybral si na to zrovna nejteplejší počasí. Slunce sice svítí, ale ve stínu je zima a když ještě zafouká vítr, člověk by nejraději zalezl někam do tepla. „Mělo být babí léto, ale úplně to nevyšlo. I když ve filmu to bude vypadat, že dnes muselo být teplo a krásně," říká Orošová a pozoruje přípravy na natáčení jedné ze scén.

Stejně jako někteří lidé ze štábu, kteří zrovna nemají práci. Se zimou přitom bojují různě. „Člověče, dal jsem si jen kapku a bolest v krku je pryč. To mi propálilo trubky," pochvaluje si jeden z filmařů účinnou medicínou proti bolesti i zimě, kterou dostal od kolegy.

Technici mezitím montují kolejnice pro kameru a vodováhou pečlivě kontrolují, jestli jsou rovně. Režisér využívá volné chvilky a vysvětluje kameramanům, jak si scénu představuje. „Tady půjde dál a pak to krosne přes cestu," kreslí rukou do vzduchu Trojanovu trasu Strach a prsty mu přitom zahřívá zapálená cigaretka.

I Trojan je normální člověk

Protože se montáž protahuje, režisér se spolu s Trojanem věnují novinářům. Sotva ale skončí živý vstup do televize, už je asistentka režie vyhání filmovat. „Honem, máme málo času. Večer musí herci do Prahy na představení," pobízí dvojici energická žena.

Vzápětí si bere vysílačku a nechává uzavřít všechny konce ulice. „Tak kamera…a Ivane pojď. Akce!" dává pokyn režisér, Trojan vychází a postupně se dávají do pohybu také další herci a auta. Po třech zkouškách pouští štáb na několik minut do ulice auta, chodce i tramvaje, za chvíli ale opět dopravu zastavuje a scéna se opakuje. Tentokrát naostro.

Mezitím se v ulici shromažďují i přihlížející, kteří šli původně jen kolem. „Tati, tati to je Trojan?" ptá se asi osmiletý chlapec otce. „Já nevím, asi jo. No jo. Vidíš, je to taky úplně normální člověk," směje se otec synkovu nadšení.

I když je ulice uzavřená, objevuje se na ní najednou žena, která mezi herce nepatří. Z domu totiž vychází důchodkyně v červeném svetru a s francouzskou holí. A míří přímo k Ivanu Trojanovi, který se už asi pošesté chystá přejít ulici. Kamera točí, herci v kostýmech evokujících sedmdesátá léta jsou v pohybu. Asistentka režie hned na novou herečku na scéně upozorňuje svého nadřízeného. „To nevadí, tu nechte. Je dobová," komentuje to lakonicky Strach a filmaři dál pokračují v práci.

Deset vteřin za čtyřicet minut

Přestože je vyhlášený kliďas a herci si ho pochvalují jako hodného režiséra, i jemu občas ujede nějaké to ostřejší slovíčko. „Stop, do prdele…kluci," ukončuje jeden ze záběrů. Kameraman, který ovládá kameru jedoucí po smontovaných kolejnicích, už poněkolikáté neudělal záběr podle režisérových představ. „Jste tam pozdě na tom autě," vysvětluje takzvanému švenkrovi problém hlavní kameraman Vladimír Křepelka.

Zhruba desetivteřinový záběr štáb nakonec točí dohromady asi čtyřicet minut. Pak honem rozebrat všechno potřebné a přesunout se o něco dál.

Tvůrci filmu tak mají několik minut, aby popsali novinářům příběh o neplánovaném podpisu Charty 77, který natáčí. „Je to vlastně o člověku, který se nedopatřením stane hrdinou. A já shodou okolností toho chlapíka hraju," říká s úsměvem Trojan. A dodává, že se do Brna vždy rád vrací. „Cítím se tu dobře. Deset let jsem sem jezdil natáčet Četnické humoresky, takže mám ve štábu spoustu přátel. Vracím se vždycky s určitou nostalgií," vypráví herec.

Jeho kolega Jiří Dvořák má k městu ještě bližší vztah. „Jsem z Brna, takže se mi tady vždycky dobře natáčí. Mám tady spoustu známých lidí i míst," podotýká. A novinářům pak představí i svoji roli. „I když není rozsahem velká, tak je docela důležitá pro charakter hlavní postavy. Hraju totiž kamaráda hlavního hrdiny. A myslím si, že docela překvapivě zamíchá s koncem filmu," naznačuje, že nepůjde o snadno předvídatelný příběh.

Autor: Jan Němec

5.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO
1

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies