VYBERTE SI REGION

Díla Petry Feriancové prostupují zdmi galerie

Brno - Výstavní prostor Galerie Jaroslava Krále inspiroval slovenskou autorku k cyklu prací, v nichž reaguje na dění odehrávající se za okny.

3.7.2012
SDÍLEJ:

Obrazem „přelomeným“ v půli autorka upozorňuje na horizontální rozměr výtvarných děl. Citace klasických děl zase odkazuje k významu galerijního prostoru.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Když Petra Feriancová vstoupila do Galerie Jaroslava Krále v Domě umění, upoutalo ji okno směřující do parku. Jako by si architekt neuvědomil, že pohled ven bude vždy atraktivnější než vystavená díla uvnitř. A nebo to udělal schválně? napadlo mladou slovenskou autorku. Tato myšlenka se nakonec stala výchozím námětem její první výstavy v Domě umění, kterou pojmenovala Studie k druhému plánu.

„Divák vstupující do výstavy se ocitne v prostoru svého zájmu, tedy v prvním plánu. Ten ho však intenzivně odkazuje k druhému plánu k prostoru za oknem," přibližuje vznik názvu kurátor František Kowolowski.

Galerii autorka zaplnila fotografiemi nebo fotokopiemi z knih. S těmi ještě dále pracovala, s pomocí xeroxu s nimi „manipulovala" a vsadila je do nových souvislostí. Pohrála si tak s významy snímků a jejich podvrstvami, které jen lze k instalovaným dílům přiřadit. „Celý život pracuji s tématem filmu Zvětšenina od Michelangela Antonioniho, fascinací obrazem a jeho klamnou opravdovostí. Zvětšeniny snímku zpočátku poskytují prchavou jasnost, která se vzápětí vytrácí," říká pětatřicetiletá autorka a laureátka Ceny Oskara Čepana za rok 2010.

Procesu nazvětšování Feriancová využila i při fotografování v brněnské Vile Tugendhat. Tu autorka navštívila letos na přelomu dubna a května a zpoza oken obývacího pokoje pořídila sérii fotografií zachycující výhledy do zahrady. „Použila jsem fotoaparát, který byl pokažený a propouštěl velké množství světla. Této chyby jsem využila a v podstatě naslepo snímky nazvětšovala," říká Feriancová s vysvětlením, že téměř nefunkční fotoaparát použila zcela záměrně. „Zadala jsem si tak určité překážky. Výsledek ukazuje nejen limity, ale i přednosti fotografie," dodává Feriancová.

V souvislosti se zpětným hledáním času a autorčinou snahou objevit ve fotografiích něco výjimečného poukazuje kurátor Kowolowski na princip náhody. „Tento princip může být zásadní. Odkazuje ke způsobu vnímání uměleckých děl, který přináší John Cage. Umělecké dílo nevnímá jako estetizovaný pojem, ale jako událost v čase," dodává Kowolowski. Výstavu Petry Feriancové si lze v Domě umění na Malinovského náměstí prohlédnout do 5. srpna 2012. Otevřeno je od středy do neděle, vždy od desíti hodin dopoledne do šesti večer.

Další novou výstavou, kterou Dům umění hostí, je přehlídka magisterských diplomových prací čerstvých absolventů brněnské fakulty výtvarných umění. „Cílem výstavy je ukázat ucelený obraz fakulty, která v českém systému vysokého uměleckého školství působí téměř dvacet let. Složení jednotlivých ateliérů sahá od tradičních disciplín, jako jsou malířství, sochařství, kresba a grafika přes intermediální obory zaměřené na práci s novými médii až po užité umění s důrazem na grafický a produktový design," uvedl kurátor výstavy Jan Zálešák.

Expozici nazvanou Diplomanti FaVU 2012 si lze prohlédnout v Domě pánů z Kunštátu v Dominikánské ulici v prostorách, které ještě do začátku letošního roku sloužily kurátorskému projektu Galerie G99. Po škrtech v rozpočtu však musel Dům umění projekt ukončit a namísto hrozícího uzavření galerie se dohodl s vysokými školami uměleckého zaměření na pořádaní „školních" výstav a prezentací. Ty si připravují a kurátorují samy školy, studenti a vedoucí ateliérů. Výstava diplomantů trvá do 27. července.

Výstava v Brně

Výstava Petry Feriancové: Studie k druhému plánu

Místo: Dům umění města Brna (Galerie Jaroslava Krále), Malinovského nám. 2, Brno
Kurátor výstavy: František Kowolowski. Výstava potrvá do 5. srpna 2012.

Výstava diplomantů FAVU: Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno. Výstava potrvá do 26. července, kurátorem je Jan Zálešák.

Autor: Markéta Stulírová

3.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Sjezdovka u přehrady: pozemek stále chybí

Brno - Lyžařská sjezdovka snadno dostupná z Brna a sportovní vyžití pro děti a mládež versus snaha zachovat lesní porost v už tak přetížené rekreační oblasti v době boje se suchem. Podnikatel Pavel Trčala plánující vybudovat lyžařský areál na kopci Chochola nad Roklí u Brněnské přehrady a majitel pozemku Lesy České republiky ani více než rok od představení záměru nenašli společnou řeč. Brňané se tak sjezdovky u přehrady zatím nedočkají. Trčala se snaží získat podporu Brna i kraje.

Místo oříšků dovážel muž do obchodů jen krabice. Aby si udržel přítelkyni

Brno – Majitel si objednal dodávku oříšků, tvrdil prodavačům podvodník. Místo nich však dovážel do cukráren a jiných obchodů v Brně a dalších městech jen prázdné krabice. Pětačtyřicetiletého muže, který byl dříve již několikrát trestaný, zadrželi brněnští policisté.

Rezidentní parkování v Brně se odkládá. Město nestihlo přípravy

Brno – Několik desítek minut objíždí každý večer Petr Bednář okolí svého bydliště v brněnské Grohově ulici, když hledá parkovací místo. Už v dubnu příštího roku mu mělo pomoci rezidentní parkování. Představitelé města jeho start ale odkládají až na září.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies