Gagarin vzlétne do kosmu, Brouček do Měsíce

Národní divadlo Brno, pod které patří Janáčkova opera, balet, Mahenova činohra a Reduta, vstoupí do nové sezony už pozítří – baletem Coppélie z Montmartru. „Ve světové premiéře uvedeme Janáčkovy opery Výlet pana Broučka do Měsíce a Šárka i nové pojetí antického dramatu La Dafne. To na základě původní hudby obnoví skladatelé Vít Zouhar, Tomáš Hanzlík a režisér Rocc,“ uvedla mluvčí Národního divadla Brno Šárka Motalová.

Dvojice W + V

Z činoherních titulů podkreslených hudbou se v říjnu představí humorně laděné Moravské sekretářky. Písně, tentokrát smutné, zazní i v premiéře Lásko, mně ubývá sil. „Bude to nesentimentálně vyprávěný životní příběh textaře Jiřího Štaidla a krasobruslařky Hany Maškové,“ říká režisér tragické lovestory a šéf Mahenovy činohry Zdenek Plachý.

První premiéru v Divadle Reduta připravuje Jan Antonín Pitínský. „Korespondence Jiřího Voskovce a Jana Wericha je silnou výpovědí o jejich životě. Dopisy odhalují jejich osudy ve světě železných opon a studených válek,“ uvedla dramaturgyně Reduty Dora Viceníková s vysvětlením, že představení bude průřezem třísvazkového kompletu korespondence.

Šestatřicátou sezonu v září zahájí brněnské HaDivadlo. Mottem souboru pro nadcházejících deset měsíců je úsloví: řekni mi, kam utíkáš, a já ti řeknu, kdo jsi.

Premiéry 2010/2011

Studie Odyssea

Režie prvního z novinkových titulů se ujme ředitel HaDivadla Marián Amsler. „Hru Jsem Kraftwerk! napsal přímo pro náš soubor několikanásobný držitel Cen Alfréda Radoka Viliam Klimáček. Je to parafráze Čechovova Racka,“ uvedl Amsler. Z dalších inscenací upozornil na autorský text Jána Sedala Gagarin, českou premiéru komedie Davida Gieselmanna Holubi či na Studii Odyssea, která coby mýtus o člověku na cestě sezonu v HaDivadle uzavře. „Studie Odyssea zkombinuje tanec, akrobacii, loutky, projekce, lightdesign, text a zvuk,“ dodává Amsler.

Představení určená především dětem připravuje Divadlo Radost. Jako první premiéru v nové sezoně toto divadlo láká na písničkovou pohádku Co se stalo v Maňáskově. „Pohádka vybízí k aktivitě diváků a jsou v ní snadno zapamatovatelné písničky,“ říká manažer divadla Petr Jančařík. Dětem a tentokrát i dospělým je určena další premiéra Radosti – Pepek námořník. „Tato inscenace bude takovým encyklopedickým heslem. V dobových souvislostech a za pomoci filmové grotesky, hudby a písní ukážeme, jak to všechno začalo,“ říká ředitel Divadla Radost Vlastimil Peška, který se ujme režie nového titulu.

ANKETA S ŘEDITELI DIVADEL
1. NA UVEDENÍ KTERÉ INSCENACE V TÉTO SEZONĚ JSTE NEJVÍCE PYŠNÝ?
2. KDO Z NOVÝCH HERCŮ PŘIJDE DO SOUBORU DIVADLA? KDO NAOPAK ODEŠEL?
3. KTERÉ Z PŘEDSTAVENÍ PREMIÉROVANÝCH V SEZONĚ 2009/2010 PŘILÁKALO NEJVÍCE DIVÁKŮ?
4. S JAKÝM ROZPOČTEM SI MUSÍTE LETOS VYSTAČIT? JE TO VÍCE, ČI MÉNĚ NEŽ LONI?
Národní divadlo Brno – Daniel Dvořák
1. Těžko z našich devatenácti premiér vybrat tu nejzajímavější, protože každá je něčím mimořádná. Největší událostí bude, jak předpokládám, ve dnech 16. až 20. listopadu Mezinárodní festival Janáček Brno 2010. Náš operní soubor připravuje překvapení v podobě původní verze Výletu pana Broučka do Měsíce v režii a scénografii britské umělkyně Pamely Howard. Jedním z vrcholů bude jistě i Káťa Kabanová v režii Roberta Wilsona, zřejmě nejvýznamnějšího světového divadelníka současnosti.
2. Všechny významné osobnosti zůstávají. Z nových posil uvedu alespoň pěvce Jiřího Sulženka, který mimo jiné v loňské sezoně debutoval v milánské La Scale.
3. Tři divácky nejúspěšnější inscenace loňské sezony byly Revizor, Aida a Madama Butterfly.
4. Rozpočet je vždy sestaven na kalendářní rok, takže jsme v jeho poločase. Pro rok 2010 je plánován příspěvek od Magistrátu města Brna přes dvě stě dvacet milionů korun. Musím ale říct, že od mého nástupu v roce 2007 se nám daří získávat i peníze ze soukromých zdrojů.
HaDivadlo – Marián Amsler
1. Samozřejmě jsem pyšný na všechny. Jsem rád, že po dlouhé době bude znovu režírovat svou hru o Gagarinovi Ján Sedal. Jsem pyšný, že jako první divadlo v České republice uvedeme novou hru Holubi od Davida Gieselmanna, s nímž spolupracujeme. Doufám, že opět zavítá do Brna na premiéru. Těším se, že s naším souborem bude pracovat režijní tandem SKUTR, který se v Brně představí poprvé.
2. Odešla Petra Vajdová, diváci ji však i nadále uvidí v inscenaci Extase. Do souboru přichází Erika Stárková, která se už od září představí v obnovené premiéře Čapkovy hry Věc Makropulos a pak v jedné z hlavních rolí inscenace Jsem Kraftwerk.
3. Z inscenací na Studiu to byla jednoznačně Modelka XXL, monodrama Vandy Drozdové. Na velkém sále to byla inscenace Bohnice (aneb Člověče, nezlob se), ve které se představil celý soubor HaDi.
4. HaDivadlo, jako součást Centra experimentálního divadla, dostává pravidelnou dotaci od města Brna, která se nezvýšila. Je to přibližně osm milionů tři sta tisíc na kalendářní rok.
Divadlo Radost – Vlastimil Peška
1. Z připravovaných inscenací pro příští sezonu nelze jednoznačně označit, na kterou bych byl nejvíce pyšný. Dramaturgie Divadla Radost má svá specifika. Zahrnuje totiž tituly, které jsou určeny pro dětského i dospělého diváka. Dětská představení jsou dokonce kategorizována na tři věkové skupiny. Přiznávám, že bych byl na konci sezony rád, kdybych mohl hrdě prohlásit, že jsem na všechny inscenace uplynulé sezony opravdu pyšný. Snad bych mohl uvést dramaturgickou perličku, na jejíž výsledek jsem zvědavý snad ze všeho nejvíce. Bude jí uvedení hudební komedie s názvem Pepek námořník.
2. Divadlo Radost hlásí v nové sezoně jedině odchod herečky Julie Goetzové.
3. Z dětských představení byla nejoblíbenější pohádka O Honzovi a zakleté princezně. Velké oblibě se těšily také dva tituly pro dospělé publikum, a to inscenace Malované na skle a Jak to dělají andělé.
4. V příští sezoně budeme hospodařit se stejným rozpočtem jako v minulé sezoně. Což je více než jedenadvacet milionů korun.

Sál Stadion: nová scéna brněnského souboru Buranteatr

Konec června je pro většinu divadelníků časem odpočinku i příprav na novou sezonu. Pro brněnský soubor Buranteatr však blížící se letní měsíce tentokrát znamenaly obavy z vlastní budoucnosti. V červnu mu totiž vypršela nájemní smlouva v knihkupectví Knihy Dobrovský, kde od roku 2008 pravidelně hrál. Mluvilo se i o konci souboru. Nyní je vše jinak. „Buranteatr našel stálou scénu v brněnském sále Stadion,“ ohlásila manažerka divadla Kamila Zetelová.

Jako první uvede Buranteatr na nové scéně 20. září inscenaci Jak sbalit ženu. „Budeme hlavním domovským souborem Stadionu. Je pro nás důležité, že jsme našli příjemný prostor v centru města se vstřícnými podmínkami. Koncepce divadla se zatím zásadně nemění,“ prohlásil dramaturg Buranteatru Jan Šotkovský.

Stadion sídlí v Kounicově ulici, kde působí i G-Studio herce Petra Gazdíka. „Založili jsme občanské sdružení Stadion, které prostory provozuje a umožňuje zde působit různým souborům a institucím. Kromě Buranteatru třeba i společnosti G-Studio,“ vysvětlil Tomáš Kadlec ze Stadionu.

První premiéru nové sezony v Buranteatru zažije Stadion v listopadu. „Náš dramaturgický plán ještě není kvůli donedávna nejasnému osudu divadla úplně hotový. Sezonu jsme pracovně nazvali Klasika???. Volíme známé texty, ale mazlit se s nimi rozhodně nebudeme,“ uvedl Šotkovský.

Razantní dramaturgickou úpravou tak projde Molièrův Misantrop, novela Koně se přece střílejí a zřejmě i Ibsenova Heda Gablerová. „Uvažujeme i o cyklu komorních autorských inscenací,“ zamyslel se nad programem Šotkovský. Soubor plánuje také několik hostování. Začátkem listopadu uvede tři inscenace v Žižkovském divadle jako součást přehlídky Žižkovská štace.

V nové sezoně se diváci mohou těšit také na osvědčené tituly Buranteatru. Kromě hry Jak sbalit ženu v repertoáru zůstává třeba Pan Polštář, Skleněný zvěřinec i Komplic na motivy Friedricha Dürrenmatta, kde hlavní postavu hraje Michal Isteník (na snímku). Ten kromě Buranteatru působí v Městském divadle Brno.

Kromě stěhování čeká Buranteatr také několik změn v souboru. Opustí jej produkční Michaela Mixová a jeden ze stálých herců Petr Tlustý. „Na druhou stranu několik tváří, s kterými jsme doposud nespolupracovali, se v našich inscenacích objeví. Za všechny jmenuji čerstvou absolventku Janáčkovy akademie múzických umění Petru Kocmanovou a významného slovenského herce, hudebníka a moderátora Dano Junase,“ zmínil nová jména divadla Šotkovský.

Buranteatr vznikl v roce 2003 z iniciativy studentů Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění Šotkovského a Michala Zetela. Soubor původně působil pod názvem Tramtárie v Olomouci. Poté se přesunul do Brna, kde od roku 2008 hrál v prostorách Knihy Dobrovský. Zde uvedl šest premiér, odehrál 136 představení, která vidělo v padesátimístném sálu okolo 3500 lidí.

Téma divadla – 1. část
Kulturní redakce Deníku Rovnost otiskuje první ze tří dílů tématické strany o brněnských divadlech. V následujících dvou středách se zaměříme na Městské divadlo Brno, Divadlo U stolu, Divadlo Husa na provázku, Divadlo Bolka Polívky a další soubory.

MARKÉTA STULÍROVÁ
VERONIKA ZABADALOVÁ