Organizátoři sezvali k nedělnímu vzpomínkovému programu přes stovku hostů. „Účast přislíbilo na sto dvacet účinkujících, kteří s námi chtějí v deseti hodinách prožít to, co je živá paměť Provázku. Půjde o neopakovatelné setkání, v němž každé z uplynulých sezon věnujeme desetiminutový prostor skrz právě osobní svědectví pamětníků," nalákal na hlavní část oslav ředitel divadla Vladimír Morávek.

450 minut historek

Čtyřicet pět let Husy na provázku tak ožije v nepřetržitém proudu vzpomínek. Program přivítá vedle Domu umění ještě Alžbětinská scéna a Velký sál Provázku. Časově jej vymezí jedna hodina odpolední a půlnoční ohňostroj. „Pro mě jako pětašedesátníka je tato pětačtyřicítka pořád stejně přitažlivá, dráždivá a inspirativní jako kdysi, když jsme byli oba mladší, když jsem ji zprvu plaše obdivoval, později se s ní seznámil blíž a posléze s ní několikrát obcoval," uvedl režisér Ivo Krobot.

S úplnými, ještě amatérskými začátky Husy na provázku v roce 1967 jsou spojeni i slavní herci jako Bolek Polívka, Jiří Bartoška, Pavel Zedníček, Karel Heřmánek nebo Eliška Balzerová. „Byli jsme první ročník studentů JAMU, kteří na Provázku vystupovali. Pamatuji si to vše jako dnes. Hned v jedné z prvních inscenací, Morgensternových Šibeničních písních, seskládávala režisérka Eva Tálská na jevišti přímo z našich těl písmena. Pracovali jsme s obrovským nadšením, protože takhle nějak jsme si představovali, že jednou budeme divadlo dělat," zavzpomínala na začátky herečka Eliška Balzerová.

Životní mezník znamenalo nově vzniklé divadlo i pro brněnského fotografa Jefa Kratochvila. „Na Provázku jsem byl od počátku svědkem zázraku. Hledištěm i jevištěm v Procházkově síni bylo cítit tolik nádherné lidské svobody a soudržnosti, o které se nám už ani dnes nezdá. Bylo to i období, kdy jsem zvažoval, jak dál v životě. A tehdy jediný večer rozhodl, že jsem se stal divadelním fotografem," uvedl.

Oslavám pětačtyřicátého výročí věnuje Provázek devítidenní festival Duha v Brně, který potrvá od zítřka do příští neděle. Nabídne komentované promítání filmů Ctibora Turby, happening s výstavou fotografií Václava Havla, koncert Pavla Fajta, klauniádu v cirkusovém stanu a další doprovodné akce. Podrobný program najdou zájemci na stránkách divadla www.provazek.cz.

Provázek slaví pětačtyřicet let.

Petr Oslzlý: Husa na provázku je divadlem mého života

Brno /ROZHOVOR/ - Ředitelem Centra experimentálního divadla, pod které Husa na provázku patří, je Petr Oslzlý od roku 1993. Poprvé s Provázkem spolupracoval již v roce 1971 a od té doby se stal spoluautorem desítek scénářů, spolutvůrcem řady významných mezinárodních i domácích projektů a ztvárnil okolo šedesáti rolí.

Co pro vás Divadlo Husa na provázku znamená?

Husa na provázku je divadlem mého života. Byl jsem na jejím prvním představení v březnu 1968, v roce 1971 jsem s ní poprvé spolupracoval, tehdy jako herec, rok poté jsem se stal na víc než dvacet let jejím hlavním a jediným dramaturgem. V letech 1976–1980 a 1992–2001 jsem byl jejím uměleckým šéfem, a až doteď jsem jejím ředitelem.

Co si vybavíte jako první ve spojitosti s počáteční érou Provázku?

Hned ta první představení v Procházkově síni Domu umění v březnu 1968. A pak už mi jako horečný film vzpomínek v mysli vyvstává: intenzivní práce od jara roku 1972, kdy se Divadlo na provázku začalo ustavovat jako profesionální soubor, první soustředění v srpnu 1972 na dnes již Dalešickou přehradou zatopené louce u Vladislavi, řada premiér, z nichž každá byla událostí, první festival Divadlo v pohybu 1973 trvající 21 dnů, první mezinárodní triumf na Světovém festivalu experimentálního divadla v roce 1975 ve francouzském Nancy a další a další události… (ms)