VYBERTE SI REGION

Dojem z letní La Traviaty pod širým nebem kazí scéna a režie

Lednice /RECENZE/ - Sobotní uvedení opery Giuseppe Verdiho La Traviata pod širým nebem přilákalo do areálu lednického zámku dva tisíce návštěvníků. Zažili dobře ztvárněné titulní role, nevýrazné hudební nastudování a mizernou režie a scénografii.

12.8.2013 6
SDÍLEJ:

Představení v Lednici bylo jediným jihomoravským uvedením. Festivalovou sérii tento pátek a sobotu zakončí uvedení na zámku Orlík a zámku Ploskovice. Na snímku Michaela Katráková a Miroslav Dvorský.Foto: ArtTriton

Festival operních představení Klasika pod hvězdami se letos již počtvrté snaží přilákat co největší množství lidí na operu uváděnou na českých hradech a zámcích. A pořádající agentura ArtTriton sází na osvědčené evergreeny letos si diváci v internetové anketě vybrali La Traviatu. Dojem z nastudování Verdiho veledíla, které v sobotu hostil areál zámku Lednice, lze shrnout následovně: dobře ztvárněné titulní role, nevýrazné hudební nastudování a mizerná režie a scénografie.I přes zmíněnou kritiku je třeba zdůraznit, že z komerčního hlediska se týmu okolo Pavly Filipové tomuto projektu daří. Kulturní přínos této snahy je však mnohem problematičtější.

Na jedné straně nutno přiznat, že festival nepochybně alespoň jednou za rok přitáhne k opeře, tedy „vysokému" umění, lidi, kteří by o ni jinak ani nezavadili. Na druhou stranu to, co je zde podáváno jakožto Umění, se mu povážlivě vzdaluje. Zůstává pouze artefakt (v tomto případě text opery) a jeho nositelé (operní umělci). Vše ostatní výsledné dílo řadí do sféry umění populárního.

Proti tomu nelze nic namítat, jen bych rád vznesl otázku, zda má produkce podobných, formálně nutně nedokonalých, hybridních tvarů smysl.

V geniálně napsané, zdánlivě bezstarostné předehře je kondenzováno napětí celé budoucí tragédie. Dirigent Miloš Formáček ji poněkud odbyl. Podobně jako po celé představení chyběl suché hře orchestru Severočeského divadla pod jeho taktovkou dramatický nerv, zněla ploše a nudně, což ještě umocňovala špatná mixáž zvuku.

Suverénní Dvorský

Zpívali rovněž členové operního souboru Severočeského divadla. Mladá Michaela Katráková má poněkud lehčí dramatický koloraturní soprán s ušlechtilým vibratem. Napravenou kurtizánu Violettu pěkně charakterizovala v místech něhy a odevzdání. V dramatičtějších momentech tak přesvědčivá nebyla. Z technického hlediska byl její výkon jistý, technické finesy zvládá Katráková suverénně. Snad jen výšky někdy vyráží zbytečně tvrdě. K výkonům Callasové a jiných velkých Violett operní historie má však zatím daleko.

Hostující Miroslav Dvorský v hlavní mužské roli Alfreda byl nejsilnější tam, kde mohl uplatnit heroické ostří svého hlasu: ne tak v momentech ryze lyrických. Celkově však díky technické a výrazové suverenitě svého projevu dominoval představení.

Dvorský s Katrákovou se v průběhu večera rozezpívali, a svými výkony (zejména skvělým duetem Parigi, o cara) zachránili inscenaci před pádem do maelströmu hudebního vkusu. Lehký lyrický soprán Lenky Jarolímové Schützové ozdobil představení ztvárněním Violettiny služky Anniny.

Martin Matoušek zazpíval barytonovou roli Alfredova soka barona Douphola patřičně sebevědomě a robustně. Líbil se mi také Serguei Nikitine v roli doktora Grenvilla. Nikolaj Někrasov solidně, byť nikterak oslnivě ztvárnil Alfredova otce Georgia, což platí též o Floře Barbory Kadlčíkové a Gastonovi Tomáše Ch. Brázdy. Intonačně nejistý Petr Metuszek v basové roli markýze d´Obigny kazil ansámbly.

Bez vnitřní logiky

Úroveň představení značně snižovala jeho režijní a scénografická koncepce. Režisér Martin Dubovic zde představil jednu ze svých typických, veskrze konzervativních, „realistických" inscenací.

V čem konkrétně byla chyba? Představení rozhodně nechyběl spád (čistý čas dvě hodiny a deset minut), naopak by nebylo od věci občas zmírnit tempo nebo přímo zastavit, vydechnout. To, co jsem zde skutečně postrádal, bylo propracování vnitřní logiky dramatu, usouvztažnění jednotlivých pozic, gest a dějových návazností. Chybělo zde výraznější dramatické pnutí směřující k závěrečné katarzi.

Josef Jelínek splácal scénu v duchu nejhoršího divadelního „realismu" z očekávatelných univerzálních rekvizit à la 19. století, pseudo-mramorové vázy z Ikey a jakýchsi paravánů, které snad měly představovat stromy, které se však po proměně v druhém dějství zabarvily do šarlatova. Existence objektivních technických omezení, vyplývající ze skutečnosti, že šlo o open-air představení, není omluvou pro toto absolutně nefunkční a nezajímavé scénické řešení.

Odhadem dva tisíce návštěvníků odměnilo inscenaci La Traviaty ovací vestoje, gestem, které bohužel svědčí o nevyspělosti tohoto (ale bojím se, že obecně českého) publika a o jeho velmi nízkých hodnotících kritériích. Nedovedu si představit, že by totéž představení bylo podobně nadšeně přijato jen o několik desítek kilometrů na jih.

Verdiho La Traviata je v tomto letním nastudování, inscenací velmi průměrnou a z hlediska režie a scény dokonce podprůměrnou. Aspoň že to slibované hvězdné nebe nad námi bylo v pořádku. Čisté, dokonalé, poctivé.

MILOŠ ZAPLETAL/ Autor je muzikolog

Autor: Redakce

12.8.2013 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kvůli sladkostem za 350 korun vyhrožoval nožem v pekárně

Brno – Svérázně si opatřil mikulášskou nadílku mladík v brněnské ulici Cejl. Minulý čtvrtek před sedmou hodinou večer přišel do pekárny. „Mluvil se slabým romským přízvukem a chtěl bonboniéry, kávu a čokolády," uvedla k případu až o týden později policejní mluvčí Andrea Cejnková. Když měl zaplatit, na obsluhu vytáhl nůž a s nákupem za tři sta padesát korun utekl.

Kometa hledá jednodušší cestu, na ledě omezí i žabičky. Zábranský nazul brusle

Brno – Na trénincích hokejové Komety v posledních dnech přibyl jeden hlas navíc. Ne, nejedná se o novou posilu. Na své svěřence dohlížel přímo na ledě i majitel klubu a zároveň hlavní kouč Libor Zábranský, který dosud přípravu nechával na svých asistentech. „Je to persona a ví, kdy má vstoupit do kabiny a na led," oceňuje přínos hlavního muže Komety asistent Kamil Pokorný.

AKTUALIZOVÁNO

Nehoda u Lomničky: dívka je stále ve vážném stavu, žáci prý spěchali do školy

Lomnička – Nezletilá dívka, která si vážně poranila hlavu při čtvrteční dopravní nehodě u Lomničky na Brněnsku, je nadále ve vážném stavu. „Není už bezprostředně v ohrožení života, ale její stav je pořád vážný. Má poraněnou hlavu a je na umělé plicní ventilaci," uvedl mluvčí Fakultní nemocnice Brno Pavel Žára. Dívka leží na oddělení ARO v Dětské nemocnice v Brně. Při havárii se zranilo celkem pět mladých lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies