VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dům umění lemují fotografické sněhy Marie Kratochvílové

Brno /FOTOGALERIE/ – Nepatří k žádnému uměleckému sdružení, nikdy nechtěla být příliš nápadná. Brněnská fotografka Marie Kratochvílová své fotografické cykly zpravidla vytvářela vždy ve velmi krátkém čase, avšak s o to větší intenzitou. Průřez její tvorbou nově představuje Dům umění města Brna, který spolu s její výstavou zahájil také mezinárodní skupinovou přehlídku prací Disparátní proudy.

11.6.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií

Dům umění lemují fotografické sněhy Marie Kratochvílové.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Snímky Kratochvílové jsou podle kurátorky spjaté s podobou výtvarné fotografie druhé poloviny 20. století a konceptuální scénou Brna 70. a 80. let. „Od počátku své fotografické tvorby se zabývá tím, aby její snímky ze skutečnosti obsáhly jen to nejpodstatnější," uvedla Terezie Petišková, kurátorka výstavy a ředitelka Domu umění města Brna.

Tvůrčí etapa Kratochvílové se završila v roce 1996, kdy autorka fotografování utlumila. „Teď už se věnuji hlavně cvičení tai chi," podotkla fotografka. A zmínila osobnosti, kteří ji v jejím tvůrčím směřování ovlivnili: Jiřího Valocha, Dalibora Chatrného či Aloise Piňose. Z vystavených cyklů jsou zastoupeny Botanická zahrada, Sněhy či Asfalty – chodníky. „Jsou to chodníky z okolí ulice Černopolní, kudy jsem chodívala. Je zde i cyklus oken, ta jsou zase z Králova Pole, kde žiji nyní," dodala Kratochvílová.

Prohlédnout si zájemci mohou také fotografické knihy Ma France či Ronchamp připomínající éru šedesátých let 20. století a autorčiny pobyty ve Francii. „Mým snem bylo ve Francii žít, nakonec jsem se francouzštinu jen intenzivně učila," doplnila Kratochvílová a zdůraznila, že fotografie ji vždy zajímala v čisté formě a černobílé podobě. Všechny z vystavených snímků jsou pořízené na kinofilm.

V brněnském Domě umění je to druhá samostatná výstava Marie Kratochvílové: ta první byla ještě v Kabinetu Jaromíra Funka v Domě pánů z Kunštátu. Vůbec první autorčinu samostatnou prezentaci hostilo v druhé polovině 70. let blanenské kulturní středisko.

Fotografie si lze prohlédnout v prostoru Galerie Jaroslava Krále, a to do 9. srpna. Dále dům umění hostí mezinárodní skupinovou výstavu Disparátní proudy. Tvoří ji práce dvou desítek autorů z Německa, USA, České republiky a dalších zemí. Skupinu spojuje společný pohled na uměleckou tvorbu, zejména respekt vůči jedinečnému autorskému projevu. Koncept výstavy zdůrazňuje svébytnost uměleckého vyjádření. „Název výstavy odkazuje k magnetickým proudům, které se vyzařují volně do prostoru, tedy jakýmsi bludným prou-dům, které nejdou hlavním tokem," uvedla Petišková.

Pomyslný střed výstavy tvoří pódium ve tvaru zaniklé malé berlínské galerie, kterou vedly kurátorky výstavy Bettina Carlová a Ina Bierstedtová. „Pronajali jsme si prostor v jednom bývalém květinářství opuštěné berlínské ulice a udělali zde první výstavu. Byla úspěšná a nakonec vzniklo na sedmdesát výstav. Galerii jsme pak ale museli opustit, proto se už zaměřujeme hlavně na výstavní projekty," uvedlo duo kurátorek vystupujících pod názvem Capri Berlin.

Dalším fenoménem, na nějž upozorňují, je marnotratné zacházení s tvůrčími silami. „Jednou z rovin kurátorského záměru dua Capri je provokativní oslava neefektivnosti, rozhazování a plýtvání. Svou tvůrčí rozmařilost, kdy dávají v plen své nevyžádané autorské úsilí, staví do kontrastu s utilitárním charakterem jednání naší společnosti orientující se hlavně na peníze a zisk," uvedla spolukurátorka výstavy Klára Adamcová s tím, že na výstavě Disparátní proudy návštěvníci najdou malby, kresby, fotografie, videa, instalace i objekty.

Marie Kratochvílová: Záznamy podstaty událostí: Fotografie 1968 – 2015. Kurátorka: Terezie Petišková
Disparátní proudy: mezinárodní skupinová výstava. Kurátorky: Capri Berlin (Bettina Carlová a Ina Bierstedtová). Doprovodný program: 10. června v 17.00 a 18.00 hodin komentovaná prohlídka s kurátorkami a přednáška Andrease Kocha o jeho ediční a redaktorské práci
Obě výstavy hostí Dům umění města Brna na Malinovského nám. (první je v Galerii Jaroslava Krále, druhá v prvním patře), a to do 9. sprna 2015. Dům umění je otevřený od úterý do neděle, vždy od 10.00 do 18.00 hodin. Každou středu je jednotné vstupné 20 korun.

Autor: Markéta Stulírová

11.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Macy Gray.

Vyprodané Sono centrum rozezní R&B a soul v podání Macy Gray

Ilustrační foto.

Nulová střelba? Od biče trenér Zbrojovky raději upustil

Dva školáky srazilo auto na přechodu v Novém Lískovci

Brno – Na chirurgii skončily dvě děti, které na přechodu v brněnské Rybnické ulici srazilo osobní auto. Nehoda se stala v pátek asi hodinu po poledni.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří bítýšské farnosti, potvrdil soud

Veverská Bítýška – Vzácný středověký obraz Madona z Veveří je majetkem farnosti ve Veverské Bítýšce na Brněnsku. Ve sporu farnosti a Národní galerie v Praze o tom v pátek rozhodl Městský soud v Praze. Rozsudek je pravomocný.

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Brno – Více než čtyři miliony korun ročně utratí brněnský dopravní podnik za opravu posprejovaných tramvají, autobusů a trolejbusů. „Od začátku roku evidujeme osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity," vyčíslila v pátek mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies