VYBERTE SI REGION

Dvanáctihodinový maraton uctil mladé autory

Brno /REPORTÁŽ/ – Souborné uvedení vítězných textů soutěže Cena Konstantina Trepleva nabídlo pestrý pohled na současnou českou divadelní tvorbu.

1.6.2011
SDÍLEJ:

Režisér Petr Forman pojal hru Davida Drábka Vykřičené domy jako inscenační črtu se světlem a předmětem. Foto: Divadlo Husa na provázku

Třetí den výpravy prý bývá kritický. Bývá radno jej prospat, či překlenout nějakým úskokem. V případě Divadelního světa Brno by to však byla chyba, protože třetí den, totiž neděle, namířila divadlachtivého diváka do Husy na provázku, jejíž členové strávili den božího odpočinku souborným uvedením oceněných textů soutěže Cena Konstantina Trepleva a divákům nabídli příjemný, více než dvanáctihodinový zážitek souhrnně nazvaný Kde Shakespeare můj?

Díky pozdní snídani na hraně kašny Parnas jsem mohl sledovat celou událost už v jejím zárodku. Po deváté hodině se do divadla začaly trousit méně či více nápadné postavy herců a režisérů, kteří tam ještě do začátku dostali několik rad od uměleckého šéfa divadla Vladimíra Morávka. Taktika přitom byla jasná: hrát ze zajištěné obrany, držet míč, rychle kombinovat, svižně přecházet do útoku, vyvarovat se zbytečných faulů a samozřejmě dát víc gólů než soupeř.

V půl jedenácté se na balkoně Husy zjevila postava se saxofonem, provázkovská nymfa, která lákala lákala, až nalákala. Že půjde o útok na všechny smysly, bylo jisté už mezi dveřmi. Usměvaví herci nabídli sladkosti, Tomáš David u poklady pobavil čekající dav s kytarou v ruce. Následující kroky diváků mířily na sklepní scénu divadla, kde se představil první z talentovaných autorů, ale též režisér a herec Ján Mikuš s textem Ryba horí. Tedy žádné proslovy na úvod, jen hudba, sušenky a divadelní hra o talentovaném dítěti, které je třeba pro jeho božskost obětovat. Ale jen jako. Ze sklepa pečliví uvaděči vyhnali diváctvo až pod střechu, do zkušebny divadla, další ze smyslů, který tedy návštěvník Husy na provázku okusil, byl ten orientační. Přehlídku totiž tvůrci koncipovali také jako prohlídku divadla a jeho přilehlých prostor.

Ve zkušebně byla k vidění hra Pavla Trtílka Večer umělců, ta dostala v soutěži třetí cenu a jejím režisérem byl Vladimír Morávek. Kromě čtyř oceněných textů z Treplevovy soutěže inscenovali přizvaní režiséři také tři texty současných již zavedených dramatiků. Po obědové pauze to byla hra Daniely Fischerové 12 způsobů mizení, jejíž scénickou črtu přivedla k životu studentka Janáčkovy akademie Barbara Herz. Představení ve skladu kulis dokonce poctila svojí návštěvou autorka textu, která za tento dramatický počin sklidila vřelý potlesk. Následovaly další inscenace, jejichž předěly vyplnila série koncertů na alžbětinské scéně Husy na provázku.

Zazpívala Eva Vrbková, představil se početný soubor hráčů na ukulele, vystoupil Michal Dalecký a další a další interpreti. K mikrofonu však zasedli také dramatici. David Drábek přečetl úryvek z kontroverzní hry Koule, Milan Uhde dal nahlédnout do nového textu o Leoši Janáčkovi. Přítomnost takových osobností byla dalším kořením tohoto festivalu.

Různé texty a různé režijní přístupy nabídly divákovi pestrý pohled na současnou českou divadelní tvorbu. Petr Forman Drábkovu hru Vykřičené domy pojal jako hru se světlem a předmětem, Břetislav Rychlík zase v případě textu Karla Steigerwalda Hraj komedii ukázal bravurní práci s herci, Jan Mikulášek v inscenaci vítězné treplevovské hry Ondřeje Novotného To léto stvořil lehce punkovou férii, která vyvrcholila velkým diváckým nádechem na terase.

Nezbývá než smeknout před organizátory takové podívané. Herci, přestože už v sobotu účinkovali s velkým nasazením na zahájení festivalu Divadelní svět Brno, dokázali velmi poctivě a často i s přesahem odpracovat mnohahodinovou šichtu plnou převlékání kostýmů a rolí. Někteří z nich hráli v šesti ze sedmi předvedených scénických črt, přesto udrželi napětí i nadhled.

A protože divadlo je podle některých politických živlů obchodním artiklem jako cokoliv jiného, hodí se skončit poněkud přízemně: opékat si k večeři nad ohněm buřty vedle Evy Vrbkové bylo moc příjemné.

Autor: Tomáš Soldán

1.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jozef Minár.

Dřív podnikavý člověk se vyhýbá společnosti, popsala znalkyně následky týrání

Zimní stadion za Lužánkami - z archivu
AKTUALIZOVÁNO
23 14

Návrat hokeje za Lužánky? Ve hvězdách. Původní zimní stadion vznikl před 70 lety

Ohromila porotu v Hollywoodu. Zpěvačka natočila klip na Brněnské přehradě

Brno /VIDEO/ - Hladinu Brněnské přehrady si jako kulisu ke svému zpěvu vybrala Kateřina Kolčavová. Na konci loňského roku zde natočila videoklip ke své první písničce Don't say no. „Natáčení bylo náročné, ale i tak si chci jednou zahrát ve filmu," říká sedmnáctiletá zpěvačka, která získala loni a předloni několik ocenění na Mistrovství světa v interpretačním umění v americkém Hollywoodu.

Zpronevěra 141 milionů: Placení faktur jsem nekontroloval, řekl exnáměstek Jonáš

Brno – Před krajským soudem ve čtvrtek opět stanul bývalý náměstek brněnského primátora Radomír Jonáš. Obžalovaný je společně s Janem Čermákem a Miroslavem Brožíkem ze zpronevěry za více než 141 milionů korun a porušení povinnosti při správě podniku Na Panence v roce 2010 a 2011. Obžalovaným, kteří tvrdí, že jsou nevinní, hrozí i deset let ve vězení.

Nová hala za Lužánkami? O aréně rozhodneme podle studie, povídá Zábranský

Brno - Zimní stadion, na kterém začínal s hokejem, slaví sedmdesáté výročí od svého otevření. Majitel a kouč Komety Libor Zábranský mluví o legendárním místě za Lužánkami, kam by rád svůj klub vrátil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies