VYBERTE SI REGION

Eugen Onegin: lyrické obrazy plné lidskosti

Brno - Národní divadlo v Brně uvede v režii Zdeňka Kaloče a pod vedením dirigenta Jaroslava Kyzlinka Čajkovského operu Eugen Onegin.

21.1.2009
SDÍLEJ:

Rozhněvaný Lenský (Peter Berger vlevo) vyzve Oněgina (Roman Janál) na souboj. Lenský umírá a Oněgin zamíří do Moskvy, kde jej Taťána povýšeně odmítne. Tak jako kdysi odmítnul on ji.Foto: Jana Hallová

Dramatický příběh lásky, vášně a nenaplněných lidských vztahů vyvěrajících v osobní tragédii připomene příznivcům Puškinova romantického veršovaného románu Janáčkova opera v Brně. Po necelých třiceti letech se tak na scénu zdejšího národního divadla vrací proslulá ruská opera Petra Iljiče Čajkovského Eugen Onegin.

„Na tuto operu jsem začal myslet už před dvěma lety. Témata, o nichž Eugen Onegin pojednává, jsou stále aktuální, a to je důvod, proč se k romantické literatuře vracíme i dnes. Míra aktualizace a hloubka zpracování jsou vždy jiné, ale základní motiv je neměnný a prochází napříč stoletími lidské existence,“ uvedl dirigent Jaroslav Kyzlink, který se ujal úlohy hudebního nastudování a rád by v některé z dalších sezon tuto ruskou sérii završil Prokofjevem či Šostakovičem.

Režisér inscenace Zdeněk Kaloč provedl v novém nastudování menší škrty, a to především v první polovině, tak, aby mělo nové pojetí tah a efekt. „Důraz jsem kladl na podobu postav. Nechtěli jsme kopírovat čas vzniku Puškinova románu, ale zvolit takové období, které by nekladlo překážky ve vnímání samotného díla, a nebylo tak bariérou mezi diváky a účinkujícími. Snažili jsme se o pohled zevnitř a zdůraznili osud nesourodé dvojice Taťány a Oněgina, jakoby jej plasticky vytáhnout,“ říká Kaloč.

Rozpory a kontrasty

Čajkovského opery se diváci dočkají v přednesu zkušených sólistů. „V rodném jazyce se představí Natalia Ushakova, která se do Brna vrací po dvou letech, naše sólistka Jana Wallingerová anebo Peter Berger, který je v angažmá Janáčkovy opery teprve krátce,“ jmenuje alespoň některé z účinkujících Kyzlink a dodává, že spolu s režisérem se snaží hlavně o pravdivé a nikoli patetické vyjádření emocí sólistů. Právě na vnitřní rozpory a konflikty se Čajkovskij zaměřuje namísto vršení dramatických situací a vykreslování konfliktů.

„S brněnským nastudováním se ztotožňuji. Zdejší cítění při inscenování a hudební pojetí je mi, na rozdíl třeba od toho německého, blízké,“ svěřila se představitelka Taťány Natalia Ushakova a vzpomněla nedávnou nabídku ze Stuttgartu, kterou pro netradiční pojetí Eugena Onegina v punkovém stylu odmítla.

Čajkovskij Eugena Onegina koncipoval jako lyrické a díky vhodně zvoleným tématům také snadno zapamatovatelné obrazy, z nichž je nejpopulárnější motiv dopisové scény. „Označení skladby jako lyrické není vyjádřením skladatelovy snahy o narušení dramatické kostry, ale spíše touhy oprostit se od tehdejšího romantismu s abstraktními zápletkami a přehnaně afektovanými postavami,“ uvedl dramaturg Janáčkovy opery Jakub Kruliš.

Na Puškinův román byl Čajkovskij upozorněn na jaře roku 1877 a zpočátku nebyl nápadem na jeho zhudebnění nijak nadšen. Přesto si jej pročetl a pod dojmem poetičnosti, lidskosti i prostoty námětu vypracoval návrh scénáře. „Poté se obrátil na přítele Šilovského s prosbou o vypracování libreta. Jakkoli se tehdy Čajkovskij musel potýkat s problémy v soukromém životě, vlastní dílo tím není poznamenáno,“ přiblížil historické pozadí vzniku opery Kruliš.

Premiéra: 23. ledna, 19.00, Janáčkovo divadlo
Libreto: P. I. Čajkovskij za spolupráce K. S. Šilovského, dirigent: Jaroslav Kyzlink, režie: Zdeněk Kaloč, scéna a kostýmy: Jana Zbořilová
Obsazení: N. Ushakova, J. Wallingerová, V. Chmelo, P. Berger aj.

Autor: Markéta Stulírová

21.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Novoroční ohňostroj nad hradem Brňané neuvidí. Město akci zrušilo

Brno /ANKETA/ – Novoroční obloha nad Špilberkem rozzářená ohňostrojem Brňany na přelomu roku nečeká. Město ohňostroj zrušilo.

Nebezpečná ulice. Povolenou třicítku řidiči v Kuřimi překračují, stěžují si lidé

Kuřim – Při vjezdu do kuřimské ulice Pod Vinohrady upozorňuje dopravní značka, že povolená rychlost je nanejvýš třicet kilometrů v hodině. Jak ale ukázalo nedávné měření policistů, řidiči ji výrazně překračují. Rekordman tam jel víc než sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Brněnský kouč Habanec věří své koncepci: Jsme dole, ale o záchranu hrát nebudeme

Brno – Po šestém utkání za sebou bez vítězství klesli na čtrnácté místo, pouze čtyři body nad předposlední Jihlavu. Ale fotbalisté Zbrojovky, ani jejich trenér si existenční starosti v první lize nepřipouštějí. „Jsme kousek od sestupového místa, ale Zbrojovka o záchranu hrát nebude," odvětil brněnský kouč Svatopluk Habanec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies