VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Figarova svatba: méně krojů, více Mozarta

Brno /RECENZE/ - První brněnské nastudování Figarovy svatby po třiadvaceti letech se nepovedlo. Představení v Mahenově divadle vzbudilo spíše negativní emoce, a to hlavně kvůli režijnímu pojetí ignorujícímu hudební a dramatickou podstatu díla.

8.3.2011 1
SDÍLEJ:

Scénograf Sebastian Stiebert a režisérka Annette Jahns přenesli Mozartovu operu do brněnského prostředí. Foto: NDB

Spojení kvalitních domácích i zahraničních umělců slibovalo vzrušující umělecký zážitek. Opak se však ukázal být pravdou. Jindy svěží a dynamická buffa se změnila v rozvleklý artistní kus, který místy začínal nudit. Kde se stala chyba?

Hlavní problém byl v celkové režijní a scénografické koncepci. Záměr Annette Jahns a Sebastiana Stieberta byl jasný: aktualizovat klasické dílo „přebalením“ příběhu do současného hávu. Jde o snahu zařadit brněnské operní jeviště mezi jeviště evropská prostřednictvím přijetí evropské manýry?

U oper, jejichž hudba je stále hodna zaznění a jejichž libreto už je mrtvé, tam jsou podobné úpravy na místě, tam mají svou logiku. Mozartův Figaro však není tento případ; nepotřebuje být „ještě zábavnější“. Přenesením o dvě stě let dopředu ztratil příběh svůj půvab a především komiku. Jsem si jistý, že z této opery může schopný a skutečně invenční režisér ještě spoustu vytěžit.

Libreto v sobě skrývá humor i erotiku, ty ovšem – znovu zdůrazňuji – mohou fungovat pouze ve fikčním světě 18. století. Inscenátoři, místo aby se pokusili v umělecké zkratce přiblížit nuancím duševního světa tehdejšího člověka, operu zploštili a přiblížili pokleslému vkusu mas.

Představení mělo však i své světlé stránky. Díky dirigentovi Casparu Richterovi se Figarova svatba dala alespoň poslouchat. Už předehra ukázala, že pojal partituru v poměrně rychlém tempu. Richter, kterého orchestr poslouchal tu více, tu méně, si doslova pohrával s dynamickými kontrasty a předváděl ukázková crescenda. Scéna v podobě geometricky rozsekané vily Tugendhat podobně jako další „moravské“ narážky (kroje, Zuzanka jakožto Moravanka) byla zřejmě projevem snahy inscenátorů zahrát na strunu brněnského patriotismu. Výsledný dojem: směsice nesmyslů.

Rozdělení jeviště na dva plány, které velmi dobře fungovalo třeba v Madama Butterfly, zde nebylo dobrým nápadem. Dění ve spodní části a celkově komplikovaná scéna neustále odváděli pozornost od hlavního děje. Neblahý dojem podtrhla klouzačka z umělé trávy. Představení bylo ve znamení pěvkyň – a to prvotřídních. Hvězdou večera byla, byť v menší roli Barbariny, Andrea Priechodská. Zvlášť výborná byla v árii ze začátku čtvrtého dějství o hledání špendlíku. Jak už nejednou ukázala, její perlivý soprán má i dramatický potenciál, zvlášť v emočně vypjatých scénách. Pavla Vykopalová (hraběnka) byla pěvecky perfektní, herecky uměřená, ale přesvědčivá. Slavná árie o ztraceném štěstí sklidila v jejím podání asi jako jediná opravdu vřelý potlesk.

Jan Šťáva v roli Bartola pěvecky takřka exceloval, herecky však nikoliv. Přehnaná stylizace pohybů působila únavně a trapně. Z hlavních rolí lehce vynikal Josef Škarka jako Figaro, zejména v recitativech a v závěru opery.

Petra Perla Nôtová (Zuzanka) a Jana Wallingerová (Cherubín) byly poměrně nevýrazné a Roman Janál (hrabě) mě tentokrát vyloženě zklamal. Světlou výjimku mezi intonačně i rytmicky rozházenými ansámbly představuje tercet z konce druhého dějství Susanna, or via sortite. Nutno však dodat, že i zde nese část viny špatná režie.

Shrnuto a podtrženo, toto představení byl omyl. Jsem však přesvědčený, že u německé režisérky není příčina neúspěchu v nedostatku umělecké poctivosti a tvůrčích schopností, ale v až křečovité snaze za každou cenu inscenovat „Figarovku“ Annette Jahnsové místo té Mozartovy a Da Ponteho.
Závěrečné bučení si ovšem nezasloužila.

Opera Figarova svatba
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba.
Dirigent: Caspar Richter, režie: Annette Jahns, scéna a kostýmy: Sebastian Stiebert, sbormistr: Pavel Koňárek.
Recenze psána z premiéry v Mahenově divadle 25. února 2011.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně)

8.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slezský FC Opava - FC Zbrojovka Brno 2:1
AKTUALIZOVÁNO
1 61

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
3 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Z kolejí nás vystěhují příliš brzy, stěžují si studenti

Brno /FOTOGALERIE/ – Pro Brňany prestiž, pro některé vysokoškoláky starost o střechu nad hlavou. Kvůli červnové Olympiádě dětí a mládeže přijede do Brna téměř 4700 sportovců, kterým nabízí ubytování koleje Vysokého učení technického. Své pokoje tak někteří studenti musí opustit dříve. Vedení univerzity však potvrdilo, že drtivou většinu z nich olympiáda neovlivní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies