VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Figarova svatba: méně krojů, více Mozarta

Brno /RECENZE/ - První brněnské nastudování Figarovy svatby po třiadvaceti letech se nepovedlo. Představení v Mahenově divadle vzbudilo spíše negativní emoce, a to hlavně kvůli režijnímu pojetí ignorujícímu hudební a dramatickou podstatu díla.

8.3.2011 1
SDÍLEJ:

Scénograf Sebastian Stiebert a režisérka Annette Jahns přenesli Mozartovu operu do brněnského prostředí. Foto: NDB

Spojení kvalitních domácích i zahraničních umělců slibovalo vzrušující umělecký zážitek. Opak se však ukázal být pravdou. Jindy svěží a dynamická buffa se změnila v rozvleklý artistní kus, který místy začínal nudit. Kde se stala chyba?

Hlavní problém byl v celkové režijní a scénografické koncepci. Záměr Annette Jahns a Sebastiana Stieberta byl jasný: aktualizovat klasické dílo „přebalením“ příběhu do současného hávu. Jde o snahu zařadit brněnské operní jeviště mezi jeviště evropská prostřednictvím přijetí evropské manýry?

U oper, jejichž hudba je stále hodna zaznění a jejichž libreto už je mrtvé, tam jsou podobné úpravy na místě, tam mají svou logiku. Mozartův Figaro však není tento případ; nepotřebuje být „ještě zábavnější“. Přenesením o dvě stě let dopředu ztratil příběh svůj půvab a především komiku. Jsem si jistý, že z této opery může schopný a skutečně invenční režisér ještě spoustu vytěžit.

Libreto v sobě skrývá humor i erotiku, ty ovšem – znovu zdůrazňuji – mohou fungovat pouze ve fikčním světě 18. století. Inscenátoři, místo aby se pokusili v umělecké zkratce přiblížit nuancím duševního světa tehdejšího člověka, operu zploštili a přiblížili pokleslému vkusu mas.

Představení mělo však i své světlé stránky. Díky dirigentovi Casparu Richterovi se Figarova svatba dala alespoň poslouchat. Už předehra ukázala, že pojal partituru v poměrně rychlém tempu. Richter, kterého orchestr poslouchal tu více, tu méně, si doslova pohrával s dynamickými kontrasty a předváděl ukázková crescenda. Scéna v podobě geometricky rozsekané vily Tugendhat podobně jako další „moravské“ narážky (kroje, Zuzanka jakožto Moravanka) byla zřejmě projevem snahy inscenátorů zahrát na strunu brněnského patriotismu. Výsledný dojem: směsice nesmyslů.

Rozdělení jeviště na dva plány, které velmi dobře fungovalo třeba v Madama Butterfly, zde nebylo dobrým nápadem. Dění ve spodní části a celkově komplikovaná scéna neustále odváděli pozornost od hlavního děje. Neblahý dojem podtrhla klouzačka z umělé trávy. Představení bylo ve znamení pěvkyň – a to prvotřídních. Hvězdou večera byla, byť v menší roli Barbariny, Andrea Priechodská. Zvlášť výborná byla v árii ze začátku čtvrtého dějství o hledání špendlíku. Jak už nejednou ukázala, její perlivý soprán má i dramatický potenciál, zvlášť v emočně vypjatých scénách. Pavla Vykopalová (hraběnka) byla pěvecky perfektní, herecky uměřená, ale přesvědčivá. Slavná árie o ztraceném štěstí sklidila v jejím podání asi jako jediná opravdu vřelý potlesk.

Jan Šťáva v roli Bartola pěvecky takřka exceloval, herecky však nikoliv. Přehnaná stylizace pohybů působila únavně a trapně. Z hlavních rolí lehce vynikal Josef Škarka jako Figaro, zejména v recitativech a v závěru opery.

Petra Perla Nôtová (Zuzanka) a Jana Wallingerová (Cherubín) byly poměrně nevýrazné a Roman Janál (hrabě) mě tentokrát vyloženě zklamal. Světlou výjimku mezi intonačně i rytmicky rozházenými ansámbly představuje tercet z konce druhého dějství Susanna, or via sortite. Nutno však dodat, že i zde nese část viny špatná režie.

Shrnuto a podtrženo, toto představení byl omyl. Jsem však přesvědčený, že u německé režisérky není příčina neúspěchu v nedostatku umělecké poctivosti a tvůrčích schopností, ale v až křečovité snaze za každou cenu inscenovat „Figarovku“ Annette Jahnsové místo té Mozartovy a Da Ponteho.
Závěrečné bučení si ovšem nezasloužila.

Opera Figarova svatba
Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba.
Dirigent: Caspar Richter, režie: Annette Jahns, scéna a kostýmy: Sebastian Stiebert, sbormistr: Pavel Koňárek.
Recenze psána z premiéry v Mahenově divadle 25. února 2011.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně)

8.3.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bohumil Šimek.

Sledujte ONLINE: Diskuze s hejtmanem Bohumilem Šimkem o směřování kraje

Výstava modelů v brněnském nákupním centru Avion přebližuje osmdesát známých staveb ze čtyř kontinentů.
19

OBRAZEM: V obchodním centru lidé postavili Eiffelovu věž i Koloseum. Z puzzle

Život na Antarktidě: Alkohol na stanici podléhá schválení, říká klimatolog

Brno /ROZHOVOR/ – Přední český klimatolog Pavel Prošek díky své práci procestoval Arktidu i Antarktidu. Na mrazivém světadílu pomáhal přesně před deseti lety založit první českou polární stanici. „Je to vlastně takový dobře zateplený panelák z dřevoštěpky. Ale dodnes stojí a funguje bezvadně," říká o stanici s nadsázkou. Celkově se do těch míst zúčastnil osmi výprav a pomáhal tam založit klimatologický program.

Medička pomáhala v uprchlickém táboře. Základem v práci je dobrý kolektiv, míní

Brno – V létě pomáhala léčit nemocné v uprchlickém táboře v Aténách, nyní se poohlíží po budoucí kariéře. Martina Žižlavská studuje všeobecné lékařství na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně šestým rokem. „Odchod do zahraničí neplánuju. Domov, rodinu a přátele mám tady. Neznamená to ale, že jsem se stávajícími podmínkami spokojená," podotýká.

Brno podpoří cyklisty. V práci se osprchují

Brno – Sedm až osm měsíců ročně jezdí za zaměstnáním na kole informatik Pavel Flajšman. I když je pro něj cesta na Nové sady kolem rušného nádraží náročná, v jednom má štěstí jeho firma zařídila sprchu na pracovišti. „Zaměstnavatel je vstřícný k cyklistům. Máme vyřešené také bezpečné stání kol v garážích," poznamenal Flajšman. Cyklistů, které po příjezdu do práce čeká sprcha, zřejmě přibude. Brněnský plán mobility je totiž navrhuje podpořit.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Brno – Fotbalisté Zbrojovky přivítali v osmnáctém kole nejvyšší soutěže na svém stadionu Liberec a zvítězili 1:0.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies