VYBERTE SI REGION

Filharmonici uctili Kaprálovou uceleným provedením orchestrálních skladeb

Brno /RECENZE/ - K odkazu mezinárodně uznávané moravské skladatelky Vítězslavy Kaprálové, od jejíhož narození uplynulo letos v lednu sto let, se aktuálně přihlásila i Filharmonie Brno. Ve čtvrtek představila v Janáčkově divadle v souhrnné podobě Kaprálové orchestrální dílo. Symbolicky pod vedením „ženské" dirigentky Olgy Machoňové Pavlů se večer vyznačoval dobrou dramaturgickou skladbou s gradací v závěru.

21.2.2015
SDÍLEJ:

Filharmonici uctili Kaprálovou uceleným provedením orchestrálních skladeb.Foto: DENÍK/Attila Racek

Koncertu předcházela projekce filmového dokumentu České televize s názvem Poslední concertino, kterou v roce 2001 natočil režisér Rudolf Chudoba. Představitelka hlavní role v dobovém kostýmu spolu s bratrancem skladatelky se také osobně zúčastnili slavnostního večera jako čestní hosté.

Samotný program koncertu nabídl nejprve pozdní skladby, pokud tak můžeme nazvat práce třiadvacetileté skladatelky, která zemřela v pouhých pětadvaceti letech. Suita Rustica op. 19 vznikala poměrně svižným tempem před odjezdem do Francie v r. 1938. Svěží dílo zpracovává v tanečním charakteru české a moravské lidové písně a tance podobně jako například Antonín Dvořák ve Slovanských tancích. Podobnost s Dvořákem je tu více než náhodná, protože Kaprálová ve druhé větě zpracovává furiant známý právě od Dvořáka.

Partita op. 20 už je dílem trochu problematičtějším. Chybí mu lehkost úvodního cyklu a je zde znát jak vliv Bohuslava Martinů, se kterým kompozici průběžně konzultovala, tak samotný fakt, že v ní prováděla řadu změn. „Partita" může znamenat totéž, co suita, tedy volný sled tanečních částí. V obecném smyslu jde ale o cyklus rozdělený do částí, což je spíše tento případ. Součástí obsazení je i klavír, který se zdát být v sólové roli, ale v kompozici plní spíše doplňkovou funkci. Ve většině případů není dominantnější ani virtuóznější než doprovázející orchestr. Mladá klavíristka Lucie Czajkowská se ovšem partu zhostila velmi citlivě a s elegancí. Komorní obsazení a komplikovanější kontrapunktická sazba tomuto cyklu spíše škodí. Ukázal to i čtvrteční koncert, kdy orchestr v této skladbě evidentně mírně ztratil tah.

Housle a klarinet

Nejvíce otázek vzneslo provedení Concertina op. 21 pro housle, klarinet a orchestr. Ačkoliv sólisté byli vynikající – Pavel Wallinger na housle a Lukáš Daňhel na klarinet – jejich tvrdá práce bohužel nevyzněla tak, jak by si představovali. Nade vší pochybnost je na vině zejména špatná akustika sálu Janáčkova divadla, která velkou část zvuku pohlcuje. Také struktura celé kompozice se mi zdála příliš složitá a pro posluchače obtížně „čitelná". Výsledkem tedy byl virtuózní výkon obou sólistů, který se utápěl ve zvuku orchestru, a to celé násobené celkem nepřehlednou strukturou díla.

Zatímco první půle koncertu mne jako posluchače příliš neuspokojila, druhá polovina večera dojem značně napravila. Alice Rajnohová je dlouholetá interpretka a specialistka na klavírní tvorbu Vítězslavy Kaprálové. Klavírní koncert d moll op. 7 přednesla s pokorou, ale nesmírně přesvědčivě a s přirozeným nadhledem a sebevědomím. Orchestr v plném obsazení náhle ožil a paradoxně mi tato absolventská skladba brněnské konzervatoře připadla „francouzštější" než Kaprálové skladby komponované později ve Francii. Ohromující barevnost instrumentace a dynamické vlny připomínají téměř Debussyho, přestože v době vzniku díla měla Kaprálová za sebou zatím jen školení u svého otce, skladatele Václava Kaprála, a Viléma Petrželky. Vítězslav Novák a Martinů ji teprve čekali. I publikum ocenilo toto provedení dlouhým potleskem.

Vojenská symfonieta

Závěr patřil asi nejznámějšímu dílu Kaprálové (nepočítáme-li Sbohem a šáteček) a vrcholu její symfonické tvorby - Vojenské symfonietě op. 11. Dílo věnovala a sama dirigovala – jako první žena v čele České filharmonie – před prezidentem republiky Edvardem Benešem. Po úspěchu národním následoval úspěch mezinárodní, kdy skladatelka řídila provedení orchestrem BBC.

Je symbolické, že slavnostní koncert Filharmonie Brno řídila také žena, dirigentka Olga Machoňová Pavlů. Její práce ve Švýcarsku, kde působí jako martinůovská interpretka, byla oceněna českými státními institucemi a Univerzitou Karlovou titulem Významná česká žena v zahraničí. Ačkoliv orchestr v průběhu večera vedla poměrně zřetelnými gesty, několikrát se musela potýkat s potížemi v souhře v nástupech. Přesto byl večer velmi dobře dramaturgicky postavený s gradující tendencí k závěru.

V této jedinečné historické přehlídce orchestrální tvorby Vítězslavy Kaprálové se ve vzájemném srovnání překvapivě ukázalo, že mladistvé kompozice předčí některé pozdější, snad díky spontánnosti, nezkaženosti formálním vzděláním a neproduktivní sebekritikou. Vítězslava Kaprálová byla zřejmě nejsilnější tam, kde její mimořádný talent nebyl nikým usměrňován a omezován.

MARTIN FLAŠAR
Autor je hudební publicista.

Autor: Redakce

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hrom do krupice. Domácí nesmüsli. Naložený kapr vedle sledě. Bar 4pokoje je prvním brněnským non-stop podnikem nabízejícím snídaně, obědy i večeře. Mění se jídelníčky, osvětlení, hudba i ceny – vždy podle hodiny, v níž lidé přijdou.
18

Čtyři pokoje, devět jídelníčků. Brno má nový proměnlivý bar

Pohlednou ofenzivní podívanou nabídli fotbalisté Zbrojovky divákům v jihomoravském derby zimní Tipsport ligy. Ve svém druhém duelu skupiny C zvítězili Brňané nad Znojmem 5:1.
10

Zbrojovka smetla v Tipsport lize Znojmo pěti góly, dvakrát se trefil Litsingi

Propadli se pod led. Záchrana? Hasiči házejí pytle nebo se plazí po žebřících

Brno /VIDEO/ – Topící se lidi vytahovali hasiči ve středu z ledové vody Brněnské přehrady. Nešlo však o bruslaře, kteří vjeli na příliš tenký led, ale o figuranty ve speciálních úborech, kteří do díry vysekané v ledu vlezli dobrovolně. Věděli totiž, že záchrana od kolegů, kteří se učili, jak tonoucího z vody zachránit, přijde téměř okamžitě. „První možnost je většinou házení speciálních pytlů, kterých se tonoucí chytí. Funguje to ale jen zhruba do patnácti metrů, málokdo dohodí dál," vysvětlil instruktor hasičů Alexandr Ficek.

Lucie prodělala přeměnu pohlaví, nyní o tom hraje divadlo

Brno – Už v mateřské škole si uvědomovala, že je ženou v mužském těle. Dala se na herectví, ale slýchávala: Musíš být víc hercem! Nakonec se Lucie Brychtová rozhodla k přeměně pohlaví, čímž však ztratila dosavadní herecké postavení. Na jeviště už s transsexuální diagnózou vstoupit nemohla. Rozhodla se tedy vtisknout svému příběhu divadelní tvar a vznikla v evropském kontextu ojedinělá inscenace Jsem žena. Její česká premiéra je ve středu od sedmi hodin večer v Buranteatru.

Stavební společnost OHL ŽS propouští zaměstnance. Řádově desítky lidí

Brno - Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce 2015 v půlmiliardové ztrátě, propouští zaměstnance. Řádově jde o desítky lidí. Firma zeštíhluje i svoje vedení, od ledna má novou organizační strukturu. Společnost také mění svoji strategii a chce se více zaměřit na tuzemsko.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies