VYBERTE SI REGION

Filharmonici uctili Kaprálovou uceleným provedením orchestrálních skladeb

Brno /RECENZE/ - K odkazu mezinárodně uznávané moravské skladatelky Vítězslavy Kaprálové, od jejíhož narození uplynulo letos v lednu sto let, se aktuálně přihlásila i Filharmonie Brno. Ve čtvrtek představila v Janáčkově divadle v souhrnné podobě Kaprálové orchestrální dílo. Symbolicky pod vedením „ženské" dirigentky Olgy Machoňové Pavlů se večer vyznačoval dobrou dramaturgickou skladbou s gradací v závěru.

21.2.2015
SDÍLEJ:

Filharmonici uctili Kaprálovou uceleným provedením orchestrálních skladeb.Foto: DENÍK/Attila Racek

Koncertu předcházela projekce filmového dokumentu České televize s názvem Poslední concertino, kterou v roce 2001 natočil režisér Rudolf Chudoba. Představitelka hlavní role v dobovém kostýmu spolu s bratrancem skladatelky se také osobně zúčastnili slavnostního večera jako čestní hosté.

Samotný program koncertu nabídl nejprve pozdní skladby, pokud tak můžeme nazvat práce třiadvacetileté skladatelky, která zemřela v pouhých pětadvaceti letech. Suita Rustica op. 19 vznikala poměrně svižným tempem před odjezdem do Francie v r. 1938. Svěží dílo zpracovává v tanečním charakteru české a moravské lidové písně a tance podobně jako například Antonín Dvořák ve Slovanských tancích. Podobnost s Dvořákem je tu více než náhodná, protože Kaprálová ve druhé větě zpracovává furiant známý právě od Dvořáka.

Partita op. 20 už je dílem trochu problematičtějším. Chybí mu lehkost úvodního cyklu a je zde znát jak vliv Bohuslava Martinů, se kterým kompozici průběžně konzultovala, tak samotný fakt, že v ní prováděla řadu změn. „Partita" může znamenat totéž, co suita, tedy volný sled tanečních částí. V obecném smyslu jde ale o cyklus rozdělený do částí, což je spíše tento případ. Součástí obsazení je i klavír, který se zdát být v sólové roli, ale v kompozici plní spíše doplňkovou funkci. Ve většině případů není dominantnější ani virtuóznější než doprovázející orchestr. Mladá klavíristka Lucie Czajkowská se ovšem partu zhostila velmi citlivě a s elegancí. Komorní obsazení a komplikovanější kontrapunktická sazba tomuto cyklu spíše škodí. Ukázal to i čtvrteční koncert, kdy orchestr v této skladbě evidentně mírně ztratil tah.

Housle a klarinet

Nejvíce otázek vzneslo provedení Concertina op. 21 pro housle, klarinet a orchestr. Ačkoliv sólisté byli vynikající – Pavel Wallinger na housle a Lukáš Daňhel na klarinet – jejich tvrdá práce bohužel nevyzněla tak, jak by si představovali. Nade vší pochybnost je na vině zejména špatná akustika sálu Janáčkova divadla, která velkou část zvuku pohlcuje. Také struktura celé kompozice se mi zdála příliš složitá a pro posluchače obtížně „čitelná". Výsledkem tedy byl virtuózní výkon obou sólistů, který se utápěl ve zvuku orchestru, a to celé násobené celkem nepřehlednou strukturou díla.

Zatímco první půle koncertu mne jako posluchače příliš neuspokojila, druhá polovina večera dojem značně napravila. Alice Rajnohová je dlouholetá interpretka a specialistka na klavírní tvorbu Vítězslavy Kaprálové. Klavírní koncert d moll op. 7 přednesla s pokorou, ale nesmírně přesvědčivě a s přirozeným nadhledem a sebevědomím. Orchestr v plném obsazení náhle ožil a paradoxně mi tato absolventská skladba brněnské konzervatoře připadla „francouzštější" než Kaprálové skladby komponované později ve Francii. Ohromující barevnost instrumentace a dynamické vlny připomínají téměř Debussyho, přestože v době vzniku díla měla Kaprálová za sebou zatím jen školení u svého otce, skladatele Václava Kaprála, a Viléma Petrželky. Vítězslav Novák a Martinů ji teprve čekali. I publikum ocenilo toto provedení dlouhým potleskem.

Vojenská symfonieta

Závěr patřil asi nejznámějšímu dílu Kaprálové (nepočítáme-li Sbohem a šáteček) a vrcholu její symfonické tvorby - Vojenské symfonietě op. 11. Dílo věnovala a sama dirigovala – jako první žena v čele České filharmonie – před prezidentem republiky Edvardem Benešem. Po úspěchu národním následoval úspěch mezinárodní, kdy skladatelka řídila provedení orchestrem BBC.

Je symbolické, že slavnostní koncert Filharmonie Brno řídila také žena, dirigentka Olga Machoňová Pavlů. Její práce ve Švýcarsku, kde působí jako martinůovská interpretka, byla oceněna českými státními institucemi a Univerzitou Karlovou titulem Významná česká žena v zahraničí. Ačkoliv orchestr v průběhu večera vedla poměrně zřetelnými gesty, několikrát se musela potýkat s potížemi v souhře v nástupech. Přesto byl večer velmi dobře dramaturgicky postavený s gradující tendencí k závěru.

V této jedinečné historické přehlídce orchestrální tvorby Vítězslavy Kaprálové se ve vzájemném srovnání překvapivě ukázalo, že mladistvé kompozice předčí některé pozdější, snad díky spontánnosti, nezkaženosti formálním vzděláním a neproduktivní sebekritikou. Vítězslava Kaprálová byla zřejmě nejsilnější tam, kde její mimořádný talent nebyl nikým usměrňován a omezován.

MARTIN FLAŠAR
Autor je hudební publicista.

Autor: Redakce

21.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

AKTUALIZOVÁNO

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies