VYBERTE SI REGION

Filharmonický Špilberk by si vystačil i bez Peckové a Margity

Brno /RECENZE/ – Anonce letošního festivalu Špilberk 2014 slibovaly, že se v Brně objeví Berlínští filharmonici. Posluchači ale nemuseli být zklamaní, i když se jednalo o pouhý videozáznam. Přinejmenším Filharmonie Brno zahrála dva výborné koncerty.

25.8.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Brněnská filharmonie v čele se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem provedla publikum na nádvoří hradu Špilberk zahajovacím koncertem, který slavnostně otevřel 15. ročník festivalu Špilberk 2014.

Brněnská filharmonie v čele se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem provedla publikum na nádvoří hradu Špilberk zahajovacím koncertem, který slavnostně otevřel 15. ročník festivalu Špilberk 2014.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Mezinárodní hudební festival Špilberk se stal už tradičním srpnovým vstupem do filharmonické sezóny. Včera skončil jeho 15. ročník a kromě vydařených vystoupení pořádající Filharmonie Brno a dvou hostování přinesl i novinku v podobě kinokoncertů. Videopřenosy z divadel a koncertů zaznamenávají v posledních letech velkou popularitu a dramaturgie filharmonického Špilberku se podobným způsobem pokusila doplnit a zpestřit koncertní program, který tvoří základ festivalu. Věřím, že si publikum na novinku rádo zvykne a přijme ji. Projekce společného koncertu klavíristů Lang Langa a Herbieho Hancocka letošní ročník zahájila, Prokofjevův Péťa a vlk a koncert zpěvačky ZAZ nebo Berlínských filharmoniků vnesly do programu pestrost, která by v živém provedení byla mimo možnosti festivalu.

Úvodní Čarostřelec

Za skutečný začátek lze ale považovat až koncert Filharmonie Brno s jejím šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem a velmi vstřícným programem. Předehra ke strašidelné pohádce Čarostřelec Carla Marii von Webera je krásné dílo německého romantismu, které ve shodě s dějem samotné opery vyústí do optimistického zakončení.

Orchestr zněl průzračně a měl jakési mozartovské kouzlo. Druhý klavírní koncert Camilla Saint-Saënse přednesl Jan Simon s lehkostí, která se s orchestrem dobře pojila, klavír se stal součástí orchestrálního zvuku, ale neztrácel se v něm. Koncert zakončila Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Kombinace lidových témat a vážného podtónu se pěkně pojila s úvodním Čarostřelcem.

Akustické podmínky nádvoří nejsou úplně ideální, je to ale pořád lepší než v Janáčkově divadle, kde brněnská filharmonie již léta nouzově hraje. Nový koncertní sál je přitom stále ve hvězdách. Uvidíme, zda některou z kandidujících stran napadne jeho výstavbu alespoň zmínit ve svém programu do komunálních voleb.

Ravel i Bernstein

Velká hudební paráda, zábavná i povznášející zároveň, přišla s druhým koncertem domácího orchestru. Symfonické skladby s tanečními inspiracemi nastudoval hostující dirigent Jakub Hrůša a výběr i provedení jednotlivých čísel bylo excelentní. Program se pohyboval mezi Amerikou a Ruskem, ale začal někde uprostřed, totiž ve Francii. Ravelovu taneční báseň La valse zahrál orchestr s vídeňským švihem a leskem, barevná partitura zářila jako naleštěný parket. Následovaly Symfonické tance z West Side Story Leonarda Bernsteina. Je to krásná, výborně napsaná a nejednoduchá hudba, Filharmonie Brno ji ale hrála jakoby nic a stejně tak se i poslouchala.

Americké hudební vlivy vzdáleně připomněly George Gershwina, tichý a zamyšlený závěr druhého Bernsteinova kmotra Gustava Mahlera. Do Ruska nás přenesly Symfonické tance Sergeje Rachmaninova – do tanečních rytmů se přimíchal všudypřítomný smutek, byl ale okouzlující. Potenciál orchestru se ukázal v tom nejlepším světle, bylo to skvělé vystoupení.

Při takové kvalitě zamrzí, že nebylo vyprodáno. Festivalu letos nepřálo počasí, ale pozornost publika na sebe také až neúměrně strhl koncert tuzemských hvězd Dagmar Peckové a Štefana Margity. Směska populárních árií byla až přeprodána – prodávaly se i lístky na stání, nadstandardně atraktivní koncert zatlačil do pozadí všechny ostatní.

Jako poslední alespoň zmíním crossoverový koncert Filharmonie Hradec Králové a skupiny Cigánski diabli.

Festival Špilberk se v souladu s prázdninovým termínem i prostředím snaží držet někde na hranici inteligentní zábavy a po letošním ročníku se zdá, že by se mu to mohlo dařit. A dokonce i bez uměleckých ústupků.

BORIS KLEPAL
Autor je hudební publicista a šéfredaktor portálu Brno – město hudby.

Autor: Redakce

25.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bruslařskou dálnici na Brněnské přehradě využívají o víkendu davy lidí.
2 23

Bruslařská dálnice. Na přehradě si lidé užívali dvoukilometrového okruhu

Ilustrační foto.

Pozor. Řidičák musí na jižní Moravě vyměnit 82 tisíc lidí

Na ledě ve společném dresu. Hokejový tým tří univerzit sbírá podporu

Brno – HC Univerzita Brno. Tak by mohl znít název společného hokejového týmu hráčů z Masarykovy univerzity, Vysokého učení technického a Mendelovy univerzity. Sportovci třech největších brněnských vysokých škol by pod jednotnou barvou dresu rádi bojovali v druhé lize.

Auto skončilo v řece. Nehoda uzavřela silnici mezi Bílovicemi a Adamovem

Bílovice nad Svitavou – Silnici mezi Bílovicemi nad Svitavou a Adamovem zablokovala v sobotu odpoledne dopravní nehoda. Krátce před druhou hodinou osobní auto sjelo do příkopu a skončilo v řece. Záchranáři odvezli do nemocnice jednu ženu. Podle prvních informací nejde o vážné zranění.

Jistota školky? Nově blízko domova. Brno zavede spádové oblasti

Brno – Každé ráno vyjíždí Martina Kratochvílová z brněnské Bystrce se svou čtyřletou dcerou. „Jelikož pracuji v centru, malou dávám do školky kousek od práce. Je to pro mě pohodlnější. Když skončím, dceru vyzvednu. Kdybych ji musela vyzvedávat v Bystrci, často bych to nestíhala," přiznala matka. Po zavedení takzvaných spádových oblastí, by Kratochvílová mohla mít s umístěním dcery v centru Brna problém. Při letošním zápise si rodiče sice mateřinku vyberou podle zaměření nebo kvality. Hlavním kritériem pro přijetí ale bude místo trvalého bydliště. Brno musí spádové oblasti zavést kvůli novele z ministerstva školství.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies