VYBERTE SI REGION

Filharmonický Špilberk by si vystačil i bez Peckové a Margity

Brno /RECENZE/ – Anonce letošního festivalu Špilberk 2014 slibovaly, že se v Brně objeví Berlínští filharmonici. Posluchači ale nemuseli být zklamaní, i když se jednalo o pouhý videozáznam. Přinejmenším Filharmonie Brno zahrála dva výborné koncerty.

25.8.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
13 fotografií
Brněnská filharmonie v čele se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem provedla publikum na nádvoří hradu Špilberk zahajovacím koncertem, který slavnostně otevřel 15. ročník festivalu Špilberk 2014.

Brněnská filharmonie v čele se svým šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem provedla publikum na nádvoří hradu Špilberk zahajovacím koncertem, který slavnostně otevřel 15. ročník festivalu Špilberk 2014.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Mezinárodní hudební festival Špilberk se stal už tradičním srpnovým vstupem do filharmonické sezóny. Včera skončil jeho 15. ročník a kromě vydařených vystoupení pořádající Filharmonie Brno a dvou hostování přinesl i novinku v podobě kinokoncertů. Videopřenosy z divadel a koncertů zaznamenávají v posledních letech velkou popularitu a dramaturgie filharmonického Špilberku se podobným způsobem pokusila doplnit a zpestřit koncertní program, který tvoří základ festivalu. Věřím, že si publikum na novinku rádo zvykne a přijme ji. Projekce společného koncertu klavíristů Lang Langa a Herbieho Hancocka letošní ročník zahájila, Prokofjevův Péťa a vlk a koncert zpěvačky ZAZ nebo Berlínských filharmoniků vnesly do programu pestrost, která by v živém provedení byla mimo možnosti festivalu.

Úvodní Čarostřelec

Za skutečný začátek lze ale považovat až koncert Filharmonie Brno s jejím šéfdirigentem Aleksandarem Markovićem a velmi vstřícným programem. Předehra ke strašidelné pohádce Čarostřelec Carla Marii von Webera je krásné dílo německého romantismu, které ve shodě s dějem samotné opery vyústí do optimistického zakončení.

Orchestr zněl průzračně a měl jakési mozartovské kouzlo. Druhý klavírní koncert Camilla Saint-Saënse přednesl Jan Simon s lehkostí, která se s orchestrem dobře pojila, klavír se stal součástí orchestrálního zvuku, ale neztrácel se v něm. Koncert zakončila Symfonie č. 8 Antonína Dvořáka. Kombinace lidových témat a vážného podtónu se pěkně pojila s úvodním Čarostřelcem.

Akustické podmínky nádvoří nejsou úplně ideální, je to ale pořád lepší než v Janáčkově divadle, kde brněnská filharmonie již léta nouzově hraje. Nový koncertní sál je přitom stále ve hvězdách. Uvidíme, zda některou z kandidujících stran napadne jeho výstavbu alespoň zmínit ve svém programu do komunálních voleb.

Ravel i Bernstein

Velká hudební paráda, zábavná i povznášející zároveň, přišla s druhým koncertem domácího orchestru. Symfonické skladby s tanečními inspiracemi nastudoval hostující dirigent Jakub Hrůša a výběr i provedení jednotlivých čísel bylo excelentní. Program se pohyboval mezi Amerikou a Ruskem, ale začal někde uprostřed, totiž ve Francii. Ravelovu taneční báseň La valse zahrál orchestr s vídeňským švihem a leskem, barevná partitura zářila jako naleštěný parket. Následovaly Symfonické tance z West Side Story Leonarda Bernsteina. Je to krásná, výborně napsaná a nejednoduchá hudba, Filharmonie Brno ji ale hrála jakoby nic a stejně tak se i poslouchala.

Americké hudební vlivy vzdáleně připomněly George Gershwina, tichý a zamyšlený závěr druhého Bernsteinova kmotra Gustava Mahlera. Do Ruska nás přenesly Symfonické tance Sergeje Rachmaninova – do tanečních rytmů se přimíchal všudypřítomný smutek, byl ale okouzlující. Potenciál orchestru se ukázal v tom nejlepším světle, bylo to skvělé vystoupení.

Při takové kvalitě zamrzí, že nebylo vyprodáno. Festivalu letos nepřálo počasí, ale pozornost publika na sebe také až neúměrně strhl koncert tuzemských hvězd Dagmar Peckové a Štefana Margity. Směska populárních árií byla až přeprodána – prodávaly se i lístky na stání, nadstandardně atraktivní koncert zatlačil do pozadí všechny ostatní.

Jako poslední alespoň zmíním crossoverový koncert Filharmonie Hradec Králové a skupiny Cigánski diabli.

Festival Špilberk se v souladu s prázdninovým termínem i prostředím snaží držet někde na hranici inteligentní zábavy a po letošním ročníku se zdá, že by se mu to mohlo dařit. A dokonce i bez uměleckých ústupků.

BORIS KLEPAL
Autor je hudební publicista a šéfredaktor portálu Brno – město hudby.

Autor: Redakce

25.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z aktivisty politik. Jestli jsem nezcvokl, musí posoudit ostatní, říká Hollan

Brno /ROZHOVOR NA KONCI TÝDNE/ - Už dva roky je bývalý občanský aktivista Matěj Hollan člen brněnské vládnoucí koalice. Zviditelnil se především kritikou bývalého primátora Romana Onderky. Teď ale sám musí řešit výtky a dokonce výzvy k rezignaci od bývalých představitelů města.

Přes 300 tisíc lidí. Na druhé nejvyšší návštěvnosti se výrazně podílí medvědice

Brno - Druhý nejúspěšnější. Takový je, co se týče počtu návštěvníků, pro brněnskou zoo letošní rok. Do konce listopadu totiž do zahrady zavítalo více než tři sta tisíc lidí, a to se v historii zoo zatím povedlo jen v roce 2008. Tehdy lidé chodili na čerstvě narozená mláďata ledního medvěda, samce Toma a Billa. Letos má lví podíl na rekordním počtu návštěvníků další potomek lední medvědice Cory, samice Noria.

AKTUALIZUJEME

Ve vlaku na brněnském nádraží se střílelo. U Malé Ameriky cvičily aktivní zálohy

Brno – Posily! Ozbrojený útočník! Výkřiky a výstřely se nesly v sobotu okolím brněnské Malé Ameriky. Ozbrojené zálohy na tamních kolejích trénovaly, jak se chovat při nečekaných situacích, které jejich členy mohou potkat při rutinních konrolách cestujících.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies