VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fotograf Pospěch zahájil výstavu Bezúčelná procházka

Brno - (ROZHOVOR) Fotograf Tomáš Pospěch, který v Galerii Artistů zahájil výstavu Bezúčelná procházka, o svém projektu tvrdí: Zajímal mě hlavně rozměr krajiny.

2.6.2008
SDÍLEJ:

Svou výstavou Pospěch narušuje tradici dokumentu, krajinářské fotografie a tentokrát i fotografie sportu.Foto: repro Deník

Fotograf, historik umění, pedagog a volný kurátor Tomáš Pospěch se zaměřuje především na fotografii a výtvarné umění střední Evropy. Je autorem a spoluautorem více než dvaceti knih a pravidelně publikuje v časopisech Ateliér, Fotograf, Imago, Fotografie Magazín nebo Reflex. Ve vlastní tvorbě se v poslední době zaměřuje na konceptuálnější přístupy takzvaného nového dokumentu, které volně pracují s žánrem krajiny. Jeho starší projekty byly naopak blízké spíše subjektivnímu dokumentu. Za svou volnou tvorbu získal Tomáš Pospěch druhé místo v soutěži Czech Press Photo (kategorie Reportáž – série, 1999), druhé místo v soutěži Frame005 a hlavní cenu Sittcomm Award 2006.

V Galerii Artistů vystavujete fotografie, které zachycují fotbalový sport. Proč jste si zvolil zrovna toto téma?
Přál bych si, kdyby v souvislosti s těmito fotografiemi vůbec nezaznělo slovo fotbal. Jen mi připadalo vhodné tento všeobecně známý rituál využít. Tradice fotbalu v sobě obsahuje důraz na rozhodující okamžik, dynamiku a pohyb.

Co vás na tomto tématu tedy nejvíce zajímalo?
Mne zajímal klid, případně estetický, entropický a ještě více krajinářský rozměr tohoto zvláštního víkendového setkávání mužů v přírodě. Stejně tak mne však také fascinovala podobnost některých úkonů s jinými každodenními činnostmi, těšil jsem se z náhody v rozmístění prvků na hřišti, z neustálého přelévání.

Jaké „divácké obci“ jsou fotografie určeny?
Projekt věnuji všem milovníkům trávy, spadaného listí a české vesnice.

Soubor fotografií jste pojmenoval Bezúčelná procházka. To proto, že vznikaly při nějaké z vašich „bezúčelných procházek“?
Pocházím z fotbalistické rodiny a sám jsem poslední čtyři léta fotografoval venkovský fotbal. Názvem jsem tak chtěl spíše zdůraznit, že tématem fotografií nebylo mapovat fenomén českého vesnického fotbalu, že si fotografie pohrávají spíše s tradicí sportovní, krajinářské i dokumentární fotografie a tak trochu si všímají i dnes příliš nereflektovaného mužského světa. V neposlední řadě měly být tyto fotografie o podivném rituálu, víkendovém výletu mužů od řízků, televize a rodin do krajiny.

Pohráváte si v nich především s krajinou, jak moc jsou tyto snímky odlišné od těch předchozích, především dokumentárních?
Lucia Fišerová (pedagožka Atelieru reklamní fotografie FMK Univerzity T. Bati ve Zlíně – pozn. redakce) to myslím hezky pojmenovala – že tyto snímky jsou vykloubeny z žánrů. Já se léta ve své tvorbě vztahuji k fenoménu dokumentární fotografie, z tohoto prostředí jsem ostatně vyšel, ale nemůžu zapřít, že mne zajímá spíše současné výtvarné umění, baví mne pohrávat si s nejrůznějšími kontexty a odkazy na současnou vizualitu.

Vystavené fotografie zachycují jen muže. Nechci, aby to vyznělo zaujatě, přesto – je to proto, že téma cyklu souvisí s fotbalem, nebo je v tom nějaký jiný záměr?
Určitě to není maskulinní soubor, ale do jisté míry, proč ne. Zajímá mne feministické umění a myšlení, v určité době bylo i společensky velmi důležité a rozhodně bych to nezlehčoval, jak někteří moji kolegové. Ale po mnoha desetiletích už nejsou tyto myšlenky aktuální.

Feminismu je dnes podle vás už příliš…
Když kolem vás neustále bují nejrůznější výstavy současného ženského umění nebo jsem sám vedl řadu diplomových prací o současné ženské fotografii, musím se nutně ptát, zda ještě něco zajímavého přináší, zda to už není trochu zastydlý model umění takto genderově vymezovat a zda to není jen proto, že si tito kurátoři nedokáží najít mnohem zajímavější úhel, jak reflektovat současné umění. Jednou se nás budou příští generace ptát, kde se vytratil muž, jeho životní styl, starosti, pocity. Opakuji ale, že tento můj projekt nějak v předním plánu o mužském světě není.

Vystavujete v Galerii Artistů poprvé?
Poprvé, ale léta její výstavní program s potěšením sleduji.
Setkáváte se s tím, že na stejné fotografie reagují lidé z různých měst či vesnic rozdílně?
Město nebo vesnice, to dnes není příliš jasně vymezitelná polarita. Rozdílně reagují různě poučení diváci. Pro svobodu práce s informacemi, jejich vyhledáváním a vyhodnocováním je dnes mnohem větší rozdíl mezi divákem, který je otevřený, aktivní, vyhledává si informace a umí je vyhodnocovat, a mezi člověkem vnitřně zablokovaným, který ke světu a svému životu nepřistupuje s otevřeností, výzvou.

Ve své tvorbě jste se doposud věnoval dokumentární fotce, happeningům, modernímu zátiší i různým performacím. Které z těchto témat je vám nejbližší a co naopak fotíte spíše sporadicky?
Pro mne je fotografie způsob, jak se vztahovat ke světu, přemýšlet si o něm. Nemám tedy potřebu vytvářet krásné obrázky, ale aby byly podnětné, přemýšlivé a možná pro diváka i trochu atakující. To, že jsem se od některých projevů přesunul k jiným, je tedy přirozenou cestou vyzrávání.

Bezúčelná procházka
Fotograf: Tomáš Pospěch
Bezúčelná procházka: soubor krajinářských fotografií z období 2003 až 2007
Místo: Galerie artistů, Kino Art, Cihlářská ulice
Výstava potrvá do 31. července

Autor: Markéta Stulírová

2.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Poštu v Komárově přepadl ozbrojený muž. Odnesl si desítky tisíc korun

Dvacátý ročník Mezinárodního policejního mistrovství v jezdectví se konal v brněnské Panské Líše. Nechyběl ani doprovodný program s policejními ukázkami.
39

Koně bojovali s ohněm, vodou i davem. Na policejním mistrovství

Sklo v asfaltu podle vědců z Brna zpevní cesty. Výzkum zajímá silničáře

Jižní Morava – Zatímco řidiči se sklu na silnici vyhýbají jako čert kříži, pro brněnské vědce je sklo v asfaltu zajímavou možností, jak zlepšit kvalitu českých silnic. Podle zjištění Brněnského deníku Rovnost odborníci z brněnského Vysokého učení technického s těmito materiály experimentují.

AKTUALIZOVÁNO

Hollan jako Hitler. Aktivisté vyvěsili na maketu Německého domu fotku náměstka

Brno /FOTOGALERIE/ – Velká fotografie brněnského náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) se v sobotu dopoledne objevila na instalaci na Moravském náměstí, která je centrem festivalu Meeting Brno. Plakát vyvěsili aktivisté z hnutí Slušní lidé. Na videu, které publikovali na sociální síti, označili Hollana za neonacistu.

Už mi není dvacet, abych lítal po republice, říká navrátilec Svoboda

Brno /ANKETA/ – Vytáhl se na západě Čech, a tak ho Kometa neváhala stáhnout z hostování zpět. Hokejový útočník Tomáš Svoboda nyní vstřebává dávky v letní přípravě brněnského týmu a chce si vybojovat stálé místo v sestavě. „Příjemný návrat. Každý, kdo mě zná, ví, že to tady mám rád," pousmál se třicetiletý křídelní forvard.

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Brno - Odsouzený a omilostněný dvojnásobný vrah Jiří Kajínek bydlí v brněnské Bystrci. Sousedům většinou nevadí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies