VYBERTE SI REGION

Il Cerchio: krajina očima fotografa Jana Jedličky

BRNO - Uměleckoprůmyslové muzeum zahajuje výstavu černobílých fotografií Il Cerchio

29.11.2007
SDÍLEJ:

ČERNÁ A BÍLÁ. V černobílých fotografiích čtvercového formátu umístil Jedlička horizont krajiny vždy na střed záběru.Foto: repro Deník

Il Cerchio – název fotografického cyklu z krajiny Maremma. Autor Jan Jedlička se už téměř třicet let snaží zachytit tuto oblast na jihu Toskánska. Různými výtvarnými prostředky poukazuje na to, jak výrazně se Maremma proměňuje. Po rozsáhlé výstavě v Itálii přijíždí Jedlička představit černobílé fotografie i do České republiky. Ve čtvrtek, v pět hodin večer, zahájí v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské Galerie svoji první brněnskou výstavu.

„Konkrétní lokalitu Maremmy jsem fotografoval po dobu jednoho roku, a to v dvouměsíčních intervalech. Sledoval jsem změny způsobené plynutím ročních dob i lidskou činností. Svá pozorování jsem pak shrnul do série sto padesáti černobílých fotografií, které doplňuje několik pigmentů,“ uvedl Jan Jedlička a dodal, že to, co činí Maremmu jedinečnou, je odvodňovací síť kanálů, kterými je tato oblast protkána.

Symbol kruhu
Vzhledem k výstavnímu prostoru Camera, kde jsou fotografie umístěny, je důležité zdůraznit, že soubor je třeba vnímat jako instalaci.

„Ve fotografii často stojí v opozici její dokumentární a umělecká hodnota. Jedličkovi se však podařilo této konfrontaci vyhnout díky konceptu, kterým obě polohy hladce propojil,“ uvedl kurátor výstavy Jiří Pátek.

Hlavní pozornost totiž není věnována jednotlivé fotografii, ale instalaci. Každá fotografie tu stojí v pozici dokumentu, zatímco vyšší symbolické sdělení se dostavuje zvenčí, v okamžiku, kdy se linie obzoru jednotlivých krajinných celků na všech fotografiích propojí a divák vidí kruh – Il Cerchio.

Do italské Maremmy přijel Jan Jedlička poprvé v roce 1978 a od té doby se tam pravidelně vrací. Maremma Jedličku stále znovu inspiruje k obrazům (použité barvy – pigmenty, získává přímo ze země), kresbám a akvarelům, ale také k fotografiím a filmům, zachycujícím světelné podmínky této oblasti.

„Práce tvořím přímo v krajině. Vyberu si vhodné místo a zaznamenávám kanály, které odtamtud vidím. Pak pokračuji o několik kroků dál, podle předem naplánované trasy. Znovu se zastavím a pokračuji v záznamu,“ dodal Jedlička, jehož koncept je založen na tradičním symbolu a aktuálně pojaté fotografii krajiny. To vypovídá o tom, že nadhled a svobodu dnes přinášejí do fotografické tvorby hlavně lidé, pro které není fotografie jediným vyjadřovacím prostředkem.

Milimetrové filmy
Součástí výstavy Il Cerchio je projekce filmů Echo Vocis Imago, Le Couche a Interno v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea.

Součástí doprovodného programu je i promítání Jedličkových experimentálních snímků Echo Vocis Imago a Interno v brněnském kině Art, které je bezplatné a koná se dnes v sedm hodin večer. Výstava Jana Jedličky Il Cerchio potrvá do šestnáctého března roku 2008. U příležitosti projektu Maremma vyšla také nová kniha Jan Jedlička.

29.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies