VYBERTE SI REGION

Il Cerchio: krajina očima fotografa Jana Jedličky

BRNO - Uměleckoprůmyslové muzeum zahajuje výstavu černobílých fotografií Il Cerchio

29.11.2007
SDÍLEJ:

ČERNÁ A BÍLÁ. V černobílých fotografiích čtvercového formátu umístil Jedlička horizont krajiny vždy na střed záběru.Foto: repro Deník

Il Cerchio – název fotografického cyklu z krajiny Maremma. Autor Jan Jedlička se už téměř třicet let snaží zachytit tuto oblast na jihu Toskánska. Různými výtvarnými prostředky poukazuje na to, jak výrazně se Maremma proměňuje. Po rozsáhlé výstavě v Itálii přijíždí Jedlička představit černobílé fotografie i do České republiky. Ve čtvrtek, v pět hodin večer, zahájí v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské Galerie svoji první brněnskou výstavu.

„Konkrétní lokalitu Maremmy jsem fotografoval po dobu jednoho roku, a to v dvouměsíčních intervalech. Sledoval jsem změny způsobené plynutím ročních dob i lidskou činností. Svá pozorování jsem pak shrnul do série sto padesáti černobílých fotografií, které doplňuje několik pigmentů,“ uvedl Jan Jedlička a dodal, že to, co činí Maremmu jedinečnou, je odvodňovací síť kanálů, kterými je tato oblast protkána.

Symbol kruhu
Vzhledem k výstavnímu prostoru Camera, kde jsou fotografie umístěny, je důležité zdůraznit, že soubor je třeba vnímat jako instalaci.

„Ve fotografii často stojí v opozici její dokumentární a umělecká hodnota. Jedličkovi se však podařilo této konfrontaci vyhnout díky konceptu, kterým obě polohy hladce propojil,“ uvedl kurátor výstavy Jiří Pátek.

Hlavní pozornost totiž není věnována jednotlivé fotografii, ale instalaci. Každá fotografie tu stojí v pozici dokumentu, zatímco vyšší symbolické sdělení se dostavuje zvenčí, v okamžiku, kdy se linie obzoru jednotlivých krajinných celků na všech fotografiích propojí a divák vidí kruh – Il Cerchio.

Do italské Maremmy přijel Jan Jedlička poprvé v roce 1978 a od té doby se tam pravidelně vrací. Maremma Jedličku stále znovu inspiruje k obrazům (použité barvy – pigmenty, získává přímo ze země), kresbám a akvarelům, ale také k fotografiím a filmům, zachycujícím světelné podmínky této oblasti.

„Práce tvořím přímo v krajině. Vyberu si vhodné místo a zaznamenávám kanály, které odtamtud vidím. Pak pokračuji o několik kroků dál, podle předem naplánované trasy. Znovu se zastavím a pokračuji v záznamu,“ dodal Jedlička, jehož koncept je založen na tradičním symbolu a aktuálně pojaté fotografii krajiny. To vypovídá o tom, že nadhled a svobodu dnes přinášejí do fotografické tvorby hlavně lidé, pro které není fotografie jediným vyjadřovacím prostředkem.

Milimetrové filmy
Součástí výstavy Il Cerchio je projekce filmů Echo Vocis Imago, Le Couche a Interno v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea.

Součástí doprovodného programu je i promítání Jedličkových experimentálních snímků Echo Vocis Imago a Interno v brněnském kině Art, které je bezplatné a koná se dnes v sedm hodin večer. Výstava Jana Jedličky Il Cerchio potrvá do šestnáctého března roku 2008. U příležitosti projektu Maremma vyšla také nová kniha Jan Jedlička.

29.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Knihkupectví Ryšavý v centru města končí. Může za to vysoký nájem

Brno – Po čtvrt století mizí z brněnského náměstí Svobody poslední rodinné knihkupectví v centru města – knihkupectví Ryšavý. Podle majitele za to může vysoký nájem. Lidé v budově naposled nakoupí knihy o Štědrém dni.

Nové kanceláře pro tisíc lidí otevřeli ve Slatině. Investor už plánuje další

Brno – Další kancelářský komplex se otevřel ve čtvrtek firmám i živnostníkům v Brně. Zájemci jej najdou v městské části Slatina kousek od brněnského letiště. Nové kanceláře ve městě rostou díky nízkým nájmům.

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka po podzimu pouští Lacka či Vávru, přichází rychlonohý Nigerijec

Brno – Nechtějí navázat na bídný podzim. Nejvyšší představitelé brněnské Zbrojovky po skončení podzimní části první fotbalové ligy intenzivně pracují na obměně kádru. V pátek se čtveřice stávajících hráčů dozvěděla, že s nimi klub už dál nepočítá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies