VYBERTE SI REGION

Fotografka Elfride Mejcharová zachycuje, co se vytrácí

Brno - Brněnský Dům umění hostí vůbec první výstavu rakouské fotografky Elfriede Mejcharové v České republice, dále představuje velkou retrospektivu současného českého umělce Jiřího Kovandy a tvorbu výtvarníka Pavla Tichoně.

12.2.2014
SDÍLEJ:

Fotografie Elfride Mejcharové.Foto: Elfride Mejcharová

Experimentovala se světlem a stínem, vytvářela fotokoláže, dokumentovala proměny venkovské krajiny. Různorodou tvorbu nestorky současné rakouské fotografie Elfriede Mejcharové představuje nová výstava Domu umění města Brna na Malinovského náměstí.

Představený výběr zahrnuje černobílé fotografie vytvořené v rozmezí od padesátých do devadesátých let 20. století. „Výtvarný projev Elfride Mejcharové je blízký české poválečné kultuře, kdy jak v literární, tak i v malířské a fotografické tvorbě byla programově nosná témata soustřeďující se na zachycení poezie všedního dne, na městskou periferii," říká kurátorka výstavy Jana Vránová.

Padesátá léta se v tvorbě letos devadesátileté fotografky odráží experimenty se světlem a stínem. „Její fotografie liduprázdných městských prostor v sobě měly i existenciální podtexty. Pracovala často s protisvětlem podtrhujícím nostalgii pouličních scén, napětím mezi střízlivou věcností a poetikou všednosti. Lidská postava měla v této etapě její tvorby druhořadý význam," dodává Vránová. V protipólu k tomu poukazuje například na sérii snímků vídeňské periferie Simmeringer Heide und Erdberger Mais. „Zde dokumentovala svět ustupující industriálním objektům nové doby. Tento soubor představuje ojedinělou polohu neinscenované, civilní konceptuální rakouské fotografie," doplňuje kurátorka.

Tato i další série o chemické továrně – Victora Adlera Aether ad Narcosim (1989 až 1991) či cyklus portrétů Umělci při práci (1954 až 1961) patří podle Vránové k ikonám rakouské poválečné fotografie. „Neokázalé motivy fascinovaly Mejcharovou už v době, kdy o tomto trendu ve fotografii ještě nebyla řeč. Vedlo ji k tomu především úsilí uchovat pomíjivé tím, že je zachytí prostřednictvím fotografie," dodává Vránová.

Spolu s tvorbou Elfride Mejcharové Dům umění představuje dílo Jiřího Kovandy – umělce, jehož výtvory mají podobu křehké vizuální poezie napěchované významy.

Fotografie Elfride Mejcharové.

Je to dosud Kovandova největší retrospektivní výstava v České republice a provází ji název Ještě jsem tu nebyl. „Kovanda patří mezi hrstku českých umělců, kterým se v nedávné době podařilo prosadit v evropském kontextu a vystavovat ve významných institucích, jako je například londýnská Tate Modern, pro níž v roce 2007 provedl akci Líbání přes sklo," říká kurátor výstavy Adam K. Dominik.

Koncept retrospektivy původně vznikl pro Muzeum současného umění v polské Vratislavi. „Oproti polské verzi jsem výstavu ještě výrazně rozšířil. Soubor pochází hlavně ze soukromých sbírek z Francie, z Rakouska a z České republiky. Má okolo 150 artefaktů od raného až po současné Kovandovo tvůrčí období," doplňuje Dominik.

Výstavu Elfride Mejcharové a Jiřího Kovandy si lze prohlédnout do 6. dubna. Zájemci se mohou zúčastnit komentovaných prohlídek či přednášek, termíny jsou k nahlédnutí na www.dum-umeni.cz

Sérii v únoru započatých výstav v Domě umění završuje projekt Pavla Tichoně nazvaný Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Tuto výstavu hostí Galerie G99 v Domě pánů z Kunštátu, a to ode dneška do 30. března. „Na současné české výtvarné scéně je Pavel Tichoň nezaměnitelný svou razantní hravostí či ironičností propolouvající mezi všemi možnými médii. Je to jeho pohled na současnost a umělecké dílo. Projevuje se velmi skeptickým názorem a výrazným podtextem absurdity," poznamenává kurátor František Kowolowski.

Tichoňova výstava v Galerii G99 navazuje na autorovu dosavadní tvorbu. „Přináší otevřeně kritický pokus reevidovat textovou formou umělecký provoz a umělecké strategie v současném umění. Za všechny lze zmínit citát Jana Baucha, který výstavu uvádí: Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Nebo: Umění je lepší než nic. Autor tím předefinovává svůj vztah k umění i k obecnému, zažitému koloritu v současné společnosti," doplňuje František Kowolowski.

Elfride Mejchar – Minulost

Jiří Kovanda – Ještě jsem tu nebyl. Obě výstavy hostí Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2 (do 6. dubna 2014)

Pavel Tichoň – Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Výstava Domu umění města Brna v Galerii G99, Dominikánské nám. 9 (do 30. března)

Autor: Markéta Stulírová

12.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Převadeč vecpal do auta 6 migrantů. Na hranici u Mikulova je chytili policisté

Mikulov – Šest mladíků íránského a iráckého původu a jednoho převadeče zadrželi cizinečtí policisté na bývalém hraničním přechodu v Mikulově na Břeclavsku. Zkontrolovali osobní auto značky Hyundai pětadvacetiletého Rumuna a jeho pět spolujezdců. „V zavazadlovém prostoru policisté našli další ukrytou osobu. Muži ve věku sedmnáct až jednadvacet let neměli u sebe platné doklady," informovala v pátek o kontrole z úterý policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Záhadu oslabené imunity odhalili brněnští odborníci

Brno – Proč jsou někteří lidé náchylnější k infekcím a alergiím? Na tuto otázku možná našli odpověď vědci z Masarykovy univerzity a Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně. „Zhruba dva z tisíce Evropanů mají poruchu imunity s názvem selektivní deficit IgA. Kvůli němu častěji onemocní autoimunitními chorobami. Doposud nikdo netušil, jak nemoc vzniká," popsala Ema Wiesnerová z tiskového odboru univerzity.

Před 70 lety začal proces s prominenty Slovenského štátu

Pro umírněného ľuďáka, kněze a prezidenta Jozefa Tisa provaz, ale pro radikálního ministra vnitra Alexandera Macha pouhé vězení. Verdikt soudu s předáky Slovenského štátu, který byl zahájen 2. prosince 1946, byl ovlivněn mocenskými zájmy nastupujících komunistů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies