VYBERTE SI REGION

Fotografka Elfride Mejcharová zachycuje, co se vytrácí

Brno - Brněnský Dům umění hostí vůbec první výstavu rakouské fotografky Elfriede Mejcharové v České republice, dále představuje velkou retrospektivu současného českého umělce Jiřího Kovandy a tvorbu výtvarníka Pavla Tichoně.

12.2.2014
SDÍLEJ:

Fotografie Elfride Mejcharové.Foto: Elfride Mejcharová

Experimentovala se světlem a stínem, vytvářela fotokoláže, dokumentovala proměny venkovské krajiny. Různorodou tvorbu nestorky současné rakouské fotografie Elfriede Mejcharové představuje nová výstava Domu umění města Brna na Malinovského náměstí.

Představený výběr zahrnuje černobílé fotografie vytvořené v rozmezí od padesátých do devadesátých let 20. století. „Výtvarný projev Elfride Mejcharové je blízký české poválečné kultuře, kdy jak v literární, tak i v malířské a fotografické tvorbě byla programově nosná témata soustřeďující se na zachycení poezie všedního dne, na městskou periferii," říká kurátorka výstavy Jana Vránová.

Padesátá léta se v tvorbě letos devadesátileté fotografky odráží experimenty se světlem a stínem. „Její fotografie liduprázdných městských prostor v sobě měly i existenciální podtexty. Pracovala často s protisvětlem podtrhujícím nostalgii pouličních scén, napětím mezi střízlivou věcností a poetikou všednosti. Lidská postava měla v této etapě její tvorby druhořadý význam," dodává Vránová. V protipólu k tomu poukazuje například na sérii snímků vídeňské periferie Simmeringer Heide und Erdberger Mais. „Zde dokumentovala svět ustupující industriálním objektům nové doby. Tento soubor představuje ojedinělou polohu neinscenované, civilní konceptuální rakouské fotografie," doplňuje kurátorka.

Tato i další série o chemické továrně – Victora Adlera Aether ad Narcosim (1989 až 1991) či cyklus portrétů Umělci při práci (1954 až 1961) patří podle Vránové k ikonám rakouské poválečné fotografie. „Neokázalé motivy fascinovaly Mejcharovou už v době, kdy o tomto trendu ve fotografii ještě nebyla řeč. Vedlo ji k tomu především úsilí uchovat pomíjivé tím, že je zachytí prostřednictvím fotografie," dodává Vránová.

Spolu s tvorbou Elfride Mejcharové Dům umění představuje dílo Jiřího Kovandy – umělce, jehož výtvory mají podobu křehké vizuální poezie napěchované významy.

Fotografie Elfride Mejcharové.

Je to dosud Kovandova největší retrospektivní výstava v České republice a provází ji název Ještě jsem tu nebyl. „Kovanda patří mezi hrstku českých umělců, kterým se v nedávné době podařilo prosadit v evropském kontextu a vystavovat ve významných institucích, jako je například londýnská Tate Modern, pro níž v roce 2007 provedl akci Líbání přes sklo," říká kurátor výstavy Adam K. Dominik.

Koncept retrospektivy původně vznikl pro Muzeum současného umění v polské Vratislavi. „Oproti polské verzi jsem výstavu ještě výrazně rozšířil. Soubor pochází hlavně ze soukromých sbírek z Francie, z Rakouska a z České republiky. Má okolo 150 artefaktů od raného až po současné Kovandovo tvůrčí období," doplňuje Dominik.

Výstavu Elfride Mejcharové a Jiřího Kovandy si lze prohlédnout do 6. dubna. Zájemci se mohou zúčastnit komentovaných prohlídek či přednášek, termíny jsou k nahlédnutí na www.dum-umeni.cz

Sérii v únoru započatých výstav v Domě umění završuje projekt Pavla Tichoně nazvaný Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Tuto výstavu hostí Galerie G99 v Domě pánů z Kunštátu, a to ode dneška do 30. března. „Na současné české výtvarné scéně je Pavel Tichoň nezaměnitelný svou razantní hravostí či ironičností propolouvající mezi všemi možnými médii. Je to jeho pohled na současnost a umělecké dílo. Projevuje se velmi skeptickým názorem a výrazným podtextem absurdity," poznamenává kurátor František Kowolowski.

Tichoňova výstava v Galerii G99 navazuje na autorovu dosavadní tvorbu. „Přináší otevřeně kritický pokus reevidovat textovou formou umělecký provoz a umělecké strategie v současném umění. Za všechny lze zmínit citát Jana Baucha, který výstavu uvádí: Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Nebo: Umění je lepší než nic. Autor tím předefinovává svůj vztah k umění i k obecnému, zažitému koloritu v současné společnosti," doplňuje František Kowolowski.

Elfride Mejchar – Minulost

Jiří Kovanda – Ještě jsem tu nebyl. Obě výstavy hostí Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2 (do 6. dubna 2014)

Pavel Tichoň – Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Výstava Domu umění města Brna v Galerii G99, Dominikánské nám. 9 (do 30. března)

Autor: Markéta Stulírová

12.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Pojď hrát hokej! Děti z jižní Moravy mají šanci vyzkoušet si hokejové základy

Nová výstava v letohrádku Mitrovských na Starém Brně představuje nejslavnější, fiktivní i skutečné vyšetřovatele a detektivy napříč celým stoletím.
11

Sherlock Holmes, Hercule Poirot i Vacátko. Výstava představuje slavné detektivy

Konec dunění? Koncerty v centru Brna se musí ztišit, město prohrálo soudní spor

Brno – Akce na náměstí Svobody v Brně jsou pro většinu lidí příjemným zpestřením, jinak to ale vidí Brňan Filip Koplík, kterému kapely a obchodníci křičí přímo do oken. „Většinou je to naprosto šílené. I kdybych si chtěl třeba nějaký koncert užít z domova, uslyším jen dunění, žádnou hudbu," stěžoval si muž. Kvůli soudnímu procesu, který vyhrál jeden z jeho sousedů, musí nyní pořadatelé akcí otočit kolečko s hlasitostí na reproduktorech doleva. Magistrát se proti rozsudku hodlá dovolat k Nejvyššímu soudu, mezitím ale musí jednat.

Fašistický převrat měl začít v Židenicích. Cíl? Totalitní stát podobný Itálii

Brno - Čtyřiaosmdesát let uplynulo v neděli od neúspěšného pokusu o fašistický převrat v brněnských Židenicích. Událost si na místě připomenou lidé v prvorepublikových uniformách.

Podnapilý důchodce chtěl v parfumerii baterie. Obsluze hrozil plynovou pistolí

Brno – Pistolí vyhrožoval prodavačce parfumerie podnapilý důchodce. V obchodě, které podobné zboží nevede, si totiž chtěl koupit baterie. Až tak, že si je chtěl vynutit dokonce zbraní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies