VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Fotografka Elfride Mejcharová zachycuje, co se vytrácí

Brno - Brněnský Dům umění hostí vůbec první výstavu rakouské fotografky Elfriede Mejcharové v České republice, dále představuje velkou retrospektivu současného českého umělce Jiřího Kovandy a tvorbu výtvarníka Pavla Tichoně.

12.2.2014
SDÍLEJ:

Fotografie Elfride Mejcharové.Foto: Elfride Mejcharová

Experimentovala se světlem a stínem, vytvářela fotokoláže, dokumentovala proměny venkovské krajiny. Různorodou tvorbu nestorky současné rakouské fotografie Elfriede Mejcharové představuje nová výstava Domu umění města Brna na Malinovského náměstí.

Představený výběr zahrnuje černobílé fotografie vytvořené v rozmezí od padesátých do devadesátých let 20. století. „Výtvarný projev Elfride Mejcharové je blízký české poválečné kultuře, kdy jak v literární, tak i v malířské a fotografické tvorbě byla programově nosná témata soustřeďující se na zachycení poezie všedního dne, na městskou periferii," říká kurátorka výstavy Jana Vránová.

Padesátá léta se v tvorbě letos devadesátileté fotografky odráží experimenty se světlem a stínem. „Její fotografie liduprázdných městských prostor v sobě měly i existenciální podtexty. Pracovala často s protisvětlem podtrhujícím nostalgii pouličních scén, napětím mezi střízlivou věcností a poetikou všednosti. Lidská postava měla v této etapě její tvorby druhořadý význam," dodává Vránová. V protipólu k tomu poukazuje například na sérii snímků vídeňské periferie Simmeringer Heide und Erdberger Mais. „Zde dokumentovala svět ustupující industriálním objektům nové doby. Tento soubor představuje ojedinělou polohu neinscenované, civilní konceptuální rakouské fotografie," doplňuje kurátorka.

Tato i další série o chemické továrně – Victora Adlera Aether ad Narcosim (1989 až 1991) či cyklus portrétů Umělci při práci (1954 až 1961) patří podle Vránové k ikonám rakouské poválečné fotografie. „Neokázalé motivy fascinovaly Mejcharovou už v době, kdy o tomto trendu ve fotografii ještě nebyla řeč. Vedlo ji k tomu především úsilí uchovat pomíjivé tím, že je zachytí prostřednictvím fotografie," dodává Vránová.

Spolu s tvorbou Elfride Mejcharové Dům umění představuje dílo Jiřího Kovandy – umělce, jehož výtvory mají podobu křehké vizuální poezie napěchované významy.

Fotografie Elfride Mejcharové.

Je to dosud Kovandova největší retrospektivní výstava v České republice a provází ji název Ještě jsem tu nebyl. „Kovanda patří mezi hrstku českých umělců, kterým se v nedávné době podařilo prosadit v evropském kontextu a vystavovat ve významných institucích, jako je například londýnská Tate Modern, pro níž v roce 2007 provedl akci Líbání přes sklo," říká kurátor výstavy Adam K. Dominik.

Koncept retrospektivy původně vznikl pro Muzeum současného umění v polské Vratislavi. „Oproti polské verzi jsem výstavu ještě výrazně rozšířil. Soubor pochází hlavně ze soukromých sbírek z Francie, z Rakouska a z České republiky. Má okolo 150 artefaktů od raného až po současné Kovandovo tvůrčí období," doplňuje Dominik.

Výstavu Elfride Mejcharové a Jiřího Kovandy si lze prohlédnout do 6. dubna. Zájemci se mohou zúčastnit komentovaných prohlídek či přednášek, termíny jsou k nahlédnutí na www.dum-umeni.cz

Sérii v únoru započatých výstav v Domě umění završuje projekt Pavla Tichoně nazvaný Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Tuto výstavu hostí Galerie G99 v Domě pánů z Kunštátu, a to ode dneška do 30. března. „Na současné české výtvarné scéně je Pavel Tichoň nezaměnitelný svou razantní hravostí či ironičností propolouvající mezi všemi možnými médii. Je to jeho pohled na současnost a umělecké dílo. Projevuje se velmi skeptickým názorem a výrazným podtextem absurdity," poznamenává kurátor František Kowolowski.

Tichoňova výstava v Galerii G99 navazuje na autorovu dosavadní tvorbu. „Přináší otevřeně kritický pokus reevidovat textovou formou umělecký provoz a umělecké strategie v současném umění. Za všechny lze zmínit citát Jana Baucha, který výstavu uvádí: Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Nebo: Umění je lepší než nic. Autor tím předefinovává svůj vztah k umění i k obecnému, zažitému koloritu v současné společnosti," doplňuje František Kowolowski.

Elfride Mejchar – Minulost

Jiří Kovanda – Ještě jsem tu nebyl. Obě výstavy hostí Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2 (do 6. dubna 2014)

Pavel Tichoň – Umění, kterému nikdo nerozumí, není umění. Výstava Domu umění města Brna v Galerii G99, Dominikánské nám. 9 (do 30. března)

Autor: Markéta Stulírová

12.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Poškozená dlažba v parku před Janáčkovým divadlem.
4

Dodávka se propadla mezi trysky před Janáčkovým divadlem

Ilustrační foto

Třicetistupňová vedra vydrží až do čtvrtka, řeky jsou na hranicích sucha

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno /ANKETA/ - Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Brno – Stavební stroje a hluk oprav se brněnské Křenové ulici o prázdninách nakonec vyhnou. Jak už dříve Brněnský deník Rovnost informoval, dopravní podnik plánoval přes léto opravovat tamní koleje. „Termín zahájení této rekonstrukce jsme posunuli v koordinaci s ředitelstvím silnic a dálnic, které až do srpna bude opravovat Hladíkovu ulici. Souběh obou staveb by výrazně zkomplikoval dopravu v dané lokalitě," vysvětlil generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies