VYBERTE SI REGION

Funkeho výstava v Moravské galerii zúročuje, co zůstalo skryto

Brno /RECENZE/ - Po dlouhých sedmnácti letech připomíná Moravská galerie v Brně různorodou tvorbu Jaromíra Funkeho a jeho úctu k čistotě fotografie.

2.12.2013
SDÍLEJ:

Funkeho cyklus Sklo a odraz výstava představuje jako vůbec první souvislou „zprávu“ o nadrealitě obsažené v realitě. Foto: Repro: Moravská galerie

Zátiší, krajiny, akty, momentky. Obsáhnout mnohé, a přesto vypointovat nejpozoruhodnější se daří nové výstavě Moravské galerie v Brně. Pod názvem Jaromír Funke Mezi konstrukcí a emocí čeká návštěvníky pomyslné putování různorodou tvorbou jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů první poloviny 20. století.

Funke byl fotografem-avantgardistou. Svým vyhraněným rukopisem opakovaně předbíhal současníky, ctil čistě fotografické procesy a jako jeden z prvních své snímky představoval v cyklech. A právě z rozlišení jeho tvůrčích celků a představení dosud neznámých děl vychází i pojetí aktuální výstavy. Úvodní část patří snímkům popisným, záběrům romantických a intimních krajin, do nichž postupně vstupují stíny a geometrické principy měst.

Jaromír Funke: Mezi konstrukcí a emocí
Místo: Moravská galerie v Brně, přízemí Místodržitelského paláce na Moravském náměstí.

Autor výstavy:
Antonín Dufek, kurátor: Jiří Pátek.

Odborná spolupráce:
Miloslava Rupešová, grafické řešení: Filip Skalák, architekt výstavy: Tomáš Vaněk.

Výstava trvá do 19. ledna 2014.

Funkeho avantgardní tvorba však začíná až zátišími. Abstraktní kompozice bez názvu napovídají, kolik ze své duše Funke do vyobrazených předmětů provázaných světlem vložil. S nimi přichází nová věcnost, fotografie talířů, rámů i metliček na šlehání zdůrazňující texturu.

A poté další, svébytné etapy Funkeho tvorby práce poznamenané surrealismem, fotogramy, akty, odrazy na sklech zastřené ozvěnou nadreality i snímky těžící z absurdního prolnutí nápisů a okolí. Rozkoš. Rozporuplné se mění v komické a jako byla hravost blízká Funkemu, je na výstavě přítomná v detailech a nápaditém architektonickém řešení Tomáše Vaňka (mimo jiné čerstvě zvoleného rektora Akademie výtvarných umění v Praze). Jednotlivé tematické celky vytvořené z obsahově i formálně různorodých snímků tak mají svůj vlastní rytmus i logickou posloupnost.

Výstavu pro Moravskou galerii připravil její dlouholetý kurátor Antonín Dufek. Jeho autorský vklad je příznačný: dosud se podílel či inicioval několik Funkeho výstav a už koncem šedesátých let coby člen výběrové komise spolurozhodoval o tom, které z Funkeho fotografií galerie pořídí. Zatímco tehdejší nákupní cena jednoho snímku byla kolem dvou set korun, dnes částky šplhají do statisíců. A právě Dufkův dlouholetý vhled do dějin české (československé) fotografie a kontextu doby, v níž se formovala, rozkrývá zajímavé souvislosti z Funkeho rozličné tvorby.

Neopomenutelný je v souvislosti s výsledným tvarem výstavy vklad Miloslavy Rupešové, dcery Jaromíra Funkeho. Její spolupráce s kurátorem Dufkem započala již v roce 1979, u příležitosti Funkeho první brněnské výstavy v Domě pánů z Kunštátu. Zejména díky jejímu přispění se počet vystavených snímků vyšplhal až ke sto padesáti nejvíce prací pochází právě z pozůstalosti, včetně Funkeho ateliérového deskového fotoaparátu či jednooké zrcadlovky.

Po sérii zdařilých domácích výstav, jakými v posledních letech byly například Element F Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století, V plném spektru či Úniky a návraty Surrealistická fotografie v Československu, taktéž Jaromír Funke prokazuje výsadní postavení Moravské galerie na poli fotografie. Ta dvaapadesát let opečovává obsáhlou fotografickou sbírku, neslevuje z kvalit svých prezentací a pyšní se osobnostmi, jež do mnohdy rozporuplné, institucionální atmosféry vnáší nadhled, lidskost i cosi poetického.

Řečeno jinými slovy ve svém pojednání z roku 1940 nazvaném Od fotogramu k emoci se Funke hlásí k úvahám Václava Navrátila, o němž Jindřich Chalupecký říkal, že „Navrátil měl mozek filozofa a citlivost básníka." Funke tedy souhlasně s Navrátilem tvrdil, že ve fotografii není důležitá jen technická zdatnost, ale také a hlavně básnická předtucha básnického efektu. A právě tu se podařilo vnést i do přízemí Místodržitelského paláce. Téměř sedmdesát let po Funkeho smrti tak právě zde rezonuje to nejniternější z jeho fotografického zakoušení.

Autor: Markéta Stulírová

2.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslovi v minizoo v brněnských Horních Heršpicích museli v úterý na pomoc přispěchat strážníci. Zvíře totiž propadlo tenkou vrstvou ledu a zůstalo stát po krk v ledové vodě.

Osel z minizoo se propadl po krk do ledové vody. Na břeh se nakonec vyšplhal sám

Řidiči si zvykají na obrácení jednosměrného provozu v brněnské ulici Za Divadlem.
3 10

Směr se změnil, čáry zůstaly. Parkoviště u Mahenova divadla je špatně označené

VIDEO: Holky na techniku patří, láká studentky nový klip VUT

Brno – Matematika nebo fyzika nejsou jen pro muže, upozorňuje nová kampaň Vysokého učení technického v Brně s názvem Sem patřím. Univerzita se díky ní snaží vyvrátit stereotypy, které odrazují uchazečky od studia technických oborů. Odvahu jim dodává motivační videoklip i internetové stránky.

Zloděj chtěl odjet s lupem, nenastartoval dodávku

Příbram na Moravě – Nestartuje auto? Pokud se to stane řidiči, který spěchá do práce, je to nepříjemná záležitost. Hodně naštvaný pak musel být zatím neznámý zloděj, jenž marně startoval dodávku, do níž si předtím nanosil lup. O kuriózním případu z Příbrami na Moravě na Brněnsku informovali policisté v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Bruslaři v okolí přehrady špatně parkují. Zatím bez pokut

Brno – Nový bruslařský ovál nalákal na Brněnskou přehradu stovky lidí. Zatímco si užívali sportovních radostí, Bystrčanovi Petru Malému zkomplikovali život. Kvůli dlouhým kolonám a zaplněným parkovacím místům v okolí přehrady nemohl vyrazit na víkendový nákup do supermarketu v Přístavní ulici. Místním vadí také auta odstavená v místech, kde blokují cestu. „Kdyby zde parkoval můj manžel, dostal by už pokutu. Tady ale někteří stojí pomalu v křižovatce," kritizovala Alena Fišerová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies