VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Funkeho výstava v Moravské galerii zúročuje, co zůstalo skryto

Brno /RECENZE/ - Po dlouhých sedmnácti letech připomíná Moravská galerie v Brně různorodou tvorbu Jaromíra Funkeho a jeho úctu k čistotě fotografie.

2.12.2013
SDÍLEJ:

Funkeho cyklus Sklo a odraz výstava představuje jako vůbec první souvislou „zprávu“ o nadrealitě obsažené v realitě. Foto: Repro: Moravská galerie

Zátiší, krajiny, akty, momentky. Obsáhnout mnohé, a přesto vypointovat nejpozoruhodnější se daří nové výstavě Moravské galerie v Brně. Pod názvem Jaromír Funke Mezi konstrukcí a emocí čeká návštěvníky pomyslné putování různorodou tvorbou jednoho z nejvýznamnějších českých fotografů první poloviny 20. století.

Funke byl fotografem-avantgardistou. Svým vyhraněným rukopisem opakovaně předbíhal současníky, ctil čistě fotografické procesy a jako jeden z prvních své snímky představoval v cyklech. A právě z rozlišení jeho tvůrčích celků a představení dosud neznámých děl vychází i pojetí aktuální výstavy. Úvodní část patří snímkům popisným, záběrům romantických a intimních krajin, do nichž postupně vstupují stíny a geometrické principy měst.

Jaromír Funke: Mezi konstrukcí a emocí
Místo: Moravská galerie v Brně, přízemí Místodržitelského paláce na Moravském náměstí.

Autor výstavy:
Antonín Dufek, kurátor: Jiří Pátek.

Odborná spolupráce:
Miloslava Rupešová, grafické řešení: Filip Skalák, architekt výstavy: Tomáš Vaněk.

Výstava trvá do 19. ledna 2014.

Funkeho avantgardní tvorba však začíná až zátišími. Abstraktní kompozice bez názvu napovídají, kolik ze své duše Funke do vyobrazených předmětů provázaných světlem vložil. S nimi přichází nová věcnost, fotografie talířů, rámů i metliček na šlehání zdůrazňující texturu.

A poté další, svébytné etapy Funkeho tvorby práce poznamenané surrealismem, fotogramy, akty, odrazy na sklech zastřené ozvěnou nadreality i snímky těžící z absurdního prolnutí nápisů a okolí. Rozkoš. Rozporuplné se mění v komické a jako byla hravost blízká Funkemu, je na výstavě přítomná v detailech a nápaditém architektonickém řešení Tomáše Vaňka (mimo jiné čerstvě zvoleného rektora Akademie výtvarných umění v Praze). Jednotlivé tematické celky vytvořené z obsahově i formálně různorodých snímků tak mají svůj vlastní rytmus i logickou posloupnost.

Výstavu pro Moravskou galerii připravil její dlouholetý kurátor Antonín Dufek. Jeho autorský vklad je příznačný: dosud se podílel či inicioval několik Funkeho výstav a už koncem šedesátých let coby člen výběrové komise spolurozhodoval o tom, které z Funkeho fotografií galerie pořídí. Zatímco tehdejší nákupní cena jednoho snímku byla kolem dvou set korun, dnes částky šplhají do statisíců. A právě Dufkův dlouholetý vhled do dějin české (československé) fotografie a kontextu doby, v níž se formovala, rozkrývá zajímavé souvislosti z Funkeho rozličné tvorby.

Neopomenutelný je v souvislosti s výsledným tvarem výstavy vklad Miloslavy Rupešové, dcery Jaromíra Funkeho. Její spolupráce s kurátorem Dufkem započala již v roce 1979, u příležitosti Funkeho první brněnské výstavy v Domě pánů z Kunštátu. Zejména díky jejímu přispění se počet vystavených snímků vyšplhal až ke sto padesáti nejvíce prací pochází právě z pozůstalosti, včetně Funkeho ateliérového deskového fotoaparátu či jednooké zrcadlovky.

Po sérii zdařilých domácích výstav, jakými v posledních letech byly například Element F Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století, V plném spektru či Úniky a návraty Surrealistická fotografie v Československu, taktéž Jaromír Funke prokazuje výsadní postavení Moravské galerie na poli fotografie. Ta dvaapadesát let opečovává obsáhlou fotografickou sbírku, neslevuje z kvalit svých prezentací a pyšní se osobnostmi, jež do mnohdy rozporuplné, institucionální atmosféry vnáší nadhled, lidskost i cosi poetického.

Řečeno jinými slovy ve svém pojednání z roku 1940 nazvaném Od fotogramu k emoci se Funke hlásí k úvahám Václava Navrátila, o němž Jindřich Chalupecký říkal, že „Navrátil měl mozek filozofa a citlivost básníka." Funke tedy souhlasně s Navrátilem tvrdil, že ve fotografii není důležitá jen technická zdatnost, ale také a hlavně básnická předtucha básnického efektu. A právě tu se podařilo vnést i do přízemí Místodržitelského paláce. Téměř sedmdesát let po Funkeho smrti tak právě zde rezonuje to nejniternější z jeho fotografického zakoušení.

Autor: Markéta Stulírová

2.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kontejnerů na sklo bude v Brně polovina. Lidé do nich ale vyhodí oba druhy skla

Fotbalista Boris Tašči.

Zbrojovka je pro mě stoprocentně dobrá volba, říká ukrajinská posila Tašči

Sádrokarton vysypal v lese, viděli ho svědci. Muži hrozí pokuta až 75 tisíc

Brno – Obálku s předvoláním ke správnímu řízení může brzy čekat muž, který v pondělí odpoledne založil v brněnských Černovicích černou sládku. „Aniž by o tom věděl, při vykládání polystyrenu, sádrokartonu a dalšího materiálu na lesní cestu ho pozorovali hned dva svědci," konstatoval v úterý mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

OBRAZEM: Chytré technologie i expozice Merkur. Výstaviště pohltila věda a výzkum

Brno – Technické inovace a zajímavosti ze světa vědy a výzkumu mohou od úterka zhlédnout návštěvníci brněnského výstaviště. Začal tam Veletrh Věda Výzkum Inovace.

AKTUALIZOVÁNO

Vražda důchodce: státní zástupkyně navrhla trojici obžalovaných výjimečný trest

Brno – Šli loupit, soudí je ale za vraždu. Trojice mužů se na podzim 2015 nejdříve vloupala do domu v Lysicích na Blanensku, kde svázala jeho majitele a odnesla si desítky tisíc korun. Jen několik měsíců potom, den před Štědrým dnem, se vloupali do dalšího domu, tentokrát v Ivančicích na Brněnsku. Devadesátiletý důchodce jejich řádění ale nepřežil.

Jak se chovat na hřbitově? Dětem to mají vysvětlit rodiče, říká farář z Oslavan

Oslavany /ROZHOVOR/ – Místo posledního odpočinku si spletli s hřištěm a nacvičovali tam parkour, tedy běh spojený s překonáváním překážek. Po sociálních sítích kolovalo video, na kterém tři školáci z Oslavan na Brněnsku řádili na místním hřbitově. Brněnský deník Rovnost o případu informoval v pondělí a nyní se zeptal na názor místního římskokatolického faráře Jaromíra Gargoše.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies