Raymond žil v letech 1888 až 1976 a navrhoval v Evropě, Americe i Asii. „Výstava v Galerii architektury představí na vybraných stavbách v Japonsku a na Filipínách jeho neuvěřitelně bohatý výrazový rejstřík, stejně tak seznamuje s Raymondovým bohatým 
a dobrodružným osudem," uvedla produkční výstavy Klára Pučerová.

Do USA Raymond odjel ještě v době studií architektury na pražské technice. Poté začal navrhovat v Japonsku. „V době první světové války byl důstojníkem zpravodajské služby, od roku 1926 působil také jako honorární konzul v Tokiu. V roce 1937 se vrátil do USA a cestou navštívil své sourozence v Československu. S nimi se viděl naposledy, židovská rodina Reimannových nepřežila holocaust," doplnila Pučerová.

základní informace
- 7× Antonín Raymond: výstava věnovaná slavnému architektovi českého původu, který získal světové uznání v Evropě, Americe a Asii. Výstavu pořádá Galerie architektury Brno a Galerie Jaroslava Fragnera.
- Místo: Galerie architektury Brno, Starobrněnská 18. Otevřeno je denně od 10.00 do 18.00 hodin, a to do 29. ledna 2016. Vstupné je dobrovolné.
- Výstavu dnes v 18.00 hodin zahájí David Vávra, Irena Veverková a Dan Merta, součástí vernisáže bude také křest nového katalogu.

V Japonsku je Raymond považovaný za zakladatele moderní architektury. „Svou kariéru začal v ateliéru Casse Gilberta během stavby prvního mrakodrapu v New Yorku, poté byl asistentem Franka Lloyda Wrighta v Tokiu při stavbě proslulého Imperial Hotelu. Tato slavná stavba odolala zničujícímu zemětřesení v roce 1923, čímž zajistila architektům věhlas – Raymond jako jeden z prvních stavěl ze železobetonu," uvedla kurátorka Irena Veverková.

Železobeton se podobně jako ocel stal moderním materiálem: výrazně ovlivňoval charakter, podobu i samotnou estetiku staveb 20. století.

Z nejvýznamnějších realizací českého architekta výstava poukazuje především na stavby z Tokia, Japonska, ale 
i Filipín: kostel svatého Anselma, manželi Raymondovými obývaný dům v Tokiu, který byl nedávno zbořen, či hudební hala Gunma Music Centrum.

Výtvarnice Noémi Raymondová byla svému muži celoživotní oporou. „Spolu s tvorbou pro vlastní ateliér navrhovala pro Raymonda interiéry," doplnila Pučerová a upozornila na její návrhy kozlíků do krbu či reliéf z kostela svatého Anselma, které výstava představuje.

Vlastní ateliér Raymond založil v roce 1921 a zajímavostí je, že kancelář stále projektuje: vede ji Raymondův žák Shigefumi R. Tsuchiya. „Spolupracoval rovněž s dalšími Čechy, kteří se vydali do Japonska – Bedřichem Feuersteinem či Janem Josefem Švagrem. V roce 1946 založil společnou kancelář s dalším Čechoslovákem, Ladislavem Lelandem Radem," připomněla Pučerová.

Raymondovy stavby si návštěvníci mohou prohlédnout na fotografiích, videu, plánech a modelu. „Instalaci doplňují originály i kopie plánů, kreseb, artefaktů a mobiliáře z interiérů Raymondových staveb podle návrhů obou manželů i architekta Bedřicha Feuersteina. O současné podobě a měřítku realizací si mohou návštěvníci udělat představu díky projekci několika dílů seriálu Šumné stopy Antonína Raymonda, Bedřicha Feuersteina, Jana Josefa Švagra a Raymondových následovníků," uvedl ředitel Galerie architektury Brno Gabriel Kurtis.

Vernisáže se spolu s Davidem Vávrou zúčastnili také kurátorka Irena Veverková a Dan Merta. Součástí zahájení výstavy byl křest nového katalogu, který si lze v galerii koupit za 390 korun. Výstava potrvá do 29. ledna.

Aktuální prezentace výstavy je brněnskou premiérou, první uvedení hostila Praha. „Poté se výstava stane základem stálé expozice v Raymondově rodném Kladně. V současnosti taktéž jednáme o repríze výstavy v Tokiu," doplnila Pučerová.