VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Galerie architektury vypráví příběhy z New Yorku i Brna

Brno – Na Union Square chodím každou sobotu, když jsem ve městě. Chodím tam na farmářské trhy. Líbí se mi ta barevnost a to, jak se to tu hemží lidmi. Mají tu nejlepší sendviče s krůtím masem. Také tato výpověď pětatřicetiletého Marka z USA provází výstavu, kterou zahájila Galerie architektury Brno. Má název Veřejné proStory – Příběhy z města a autorky ji aktuálně vztáhly také k Brnu.

12.2.2016
SDÍLEJ:

První oficiální oblast zlepšená obchodem, takzvaně Business Improvement Districts, se zformovala v roce 1984 kolem Union Square parku v New Yorku.Foto: Archiv Galerie Architektury

Expozici výstavy tvoří takzvané bannery, které lemují zdi galerie. „Vystavované práce vznikly jako součást specifického výzkumu Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně. Autorkami jsou Markéta Čermáková a Zdeňka Strašilová," uvedla mluvčí Galerie architektury Brno Martina Steinerová.

Téma výstavy představuje téma veřejných prostranství. „Výstava se zabývá problematikou veřejných prostorů a možností jejich financování ze soukromých zdrojů. Porovnává přístupy financování a srovnává přínosy těchto přístupů, jejich dopady a hledá odpovědi na otázku, zda jsou tyto principy vhodné i pro naše podmínky," uvedl ředitel galerie Gabriel Kurtis.

Veřejné proStory – příběhy z města
(POPS versus BID: veřejný prostor v soukromém vlastnictví)

- Místo: Galerie Architektury Brno ve Starobrněnské ulici 18, otevřeno je denně od 10.00 do 18.00 hodin. Výstavu si lze prohlédnout do 4. března 2016.
- Kurátoři výstavy: Gabriel Kurtis, Martin Enev.
- Autorský tým: Markéta Čermáková, Zdeňka Strašilová.

Myšlenka alternativního financování v Americe existuje již od šedesátých let, využívána je také v západní Evropě. „V New Yorku existují dva svébytné druhy veřejných prostranství, které jsou financovány ze zdrojů privátního sektoru. Jedná se o veřejná prostranství v soukromém vlastnictví, v angličtině takvané POPS, tedy Privately Owned Public Spaces, a oblasti zlepšené obchodem, v angličtině BID neboli Business Improvement Districts," popisují autorky v úvodu k výstavě.

Hlavním aktérem při vzniku veřejných prostranství typu POPS tedy není město, ale privátní subjekt – stavebník mrakodrapu. Na náklady nadnárodních korporací a na jejich pozemku tak vznikají nová veřejná prostranství. „POPS se nejlépe uplatní jako hustá síť míst pro rychlé spočinutí během shonu pracovního dne, plnohodnotný veřejný prostor ale nahradit nemohou a bylo by chybou to od nich požadovat," zdůrazňují autorky.

POPSy podle nich nejsou tvořeny komunitami, ale nařízeními „shora": Primárně žádné komunity nevytváří, ani to není jejich záměrem. „Jednotlivá místa jsou veřejnosti předkládána jako produkt, hotový a neměnný, připravený ke „konzumaci". Naopak BIDy jsou na komunitách postaveny," upřesňují autorky s tím, že jednotlivé skupiny obyvatel, které se starají o své okolí, vynakládají spoustu energie jen proto, že chtějí žít v hezčím prostředí.

Spolu s dvěma zmíněnými přístupy POPS a BID výstava vychází také z devíti tematických okruhů.

Výstavu si lze prohlédnout do 4. března, vstupné je dobrovolné. Otevřeno je denně od 10.00 do 18.00 hodin.

Autor: Markéta Stulírová

12.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Útočník brněnské Komety Jan Káňa.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení