VYBERTE SI REGION

Gershwin a Čajkovskij: Filharmonie Brno mile překvapila

Brno /RECENZE/ - Po mírném zklamání ze zahajovacího koncertu 13. ročníku Festivalu Špilberk mě tentokrát Filharmonie Brno překvapila veskrze mile. Pod taktovkou hostujícího Tomáše Netopila, šéfdirigenta orchestru pražského ND, předvedla v úterý 14. srpna suverénní interpretaci dvou dosti odlišných hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

16.8.2012 1
SDÍLEJ:

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Foto: Tomáš Hliva

To, co mají obě klasická díla společného, je interpretační obtížnost – u Gershwina daná hlavně nároky kladenými na přesné frázování a souhru klavíristy a orchestru, u Čajkovského pak zejména nutností vyjádřit velký patos a skrytý významový obsah (nejen v duchu tradičního „konečného vítězství") této pozdně romantické symfonie.

Concerto in F George Gershwina je jedním ze zásadních děl bouřlivých dvacátých let, zrozeným v prostředí fitzgeraldovského New Yorku. Kombinace klasické struktury a jazzových intonací dokáže ještě dnes oslovovat, i když její revoluční vůně už pochopitelně značně vyprchala. Především je však třeba tuto „vážnou" skladbu zahrát adekvátně „jazzově".

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Jazzový feeling, jehož nedostatek vadí na nahrávkách Kempffa, Richtera a některých jiných legendárních klavíristů, Karel Košárek rozhodně nepostrádá; snad za to mohou bohaté zkušenosti s dílem Bohuslava Martinů a Jaroslava Ježka – ostatně ani Gershwinův koncert nehrál poprvé. Košárkovo umění je skutečně veliké. Hrál stejně jistě a přesvědčivě, lehce a přitom pregnantně ostřejší jazzové pasáže i takřka debussyovské „zvukomalebné" rozklady a běhy; vše podpořil adekvátní pedalizací.

Ovšem orchestr brněnské filharmonie mu byl rovnocenným partnerem. V ne zrovna dokonalých akustických podmínkách velkého nádvoří Špilberku hrál od úvodního tympánového signálu velmi soustředěně, Netopil držel žestě na uzdě, jednotlivé nástrojové skupiny, celý orchestr a sólista si předávali štafetu hladce a nonšalantně; poněkud tenčí zvuk smyčců zde nebyl na překážku. Dvacáté století (hlavně jeho první polovinu) Filharmonie Brno prostě umí; kromě toho potvrdila, že české symfonické orchestry se už za ty roky naučily jazzově frázovat, hlavně hrát jazzové synkopy.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Čajkovského Symfonie č. 5 e moll, jedno ze skladatelových nejpopulárnějších děl, se pod Netopilovýma rukama proměnila v živé, snad stále trochu znepokojivé dílo. Zkušený dirigent dokázal dát logiku jednotlivým částem i celku rozsáhlé skladby. Souhra orchestru byla velmi solidní, vynikla barvitost partitury (pochvalu zaslouží zejména klarinety a flétny), síla pasáží v tutti, jakož i hornové sólo v pomalé větě.

Scherzo třetí věty bylo adekvátně, valčíkově lehké, závěrečně věta drtivě triumfální. Jediným nedostatkem byl tradičně příliš vystupující zvuk žesťů, konkrétně trombónů. Zejména smyčce však odvedly velkou práci.

Přiznám se, že ač jsem se snažil sebevíc, dramaturgickou koncepci večera jsem nepochopil. Ale snad právě maximální nesourodost obou skladeb je oním ozvláštňujícím momentem, schopným uvolňovat nové významy… Tak jako tak však buďme především za Gershwina rádi: díla tohoto klasika dvacátého století u nás nepatří k nejhranějším.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

MILOŠ ZAPLETAL (autor je hudební publicista)

Autor: Redakce

16.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies