VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gershwin a Čajkovskij: Filharmonie Brno mile překvapila

Brno /RECENZE/ - Po mírném zklamání ze zahajovacího koncertu 13. ročníku Festivalu Špilberk mě tentokrát Filharmonie Brno překvapila veskrze mile. Pod taktovkou hostujícího Tomáše Netopila, šéfdirigenta orchestru pražského ND, předvedla v úterý 14. srpna suverénní interpretaci dvou dosti odlišných hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

16.8.2012 1
SDÍLEJ:

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Foto: Tomáš Hliva

To, co mají obě klasická díla společného, je interpretační obtížnost – u Gershwina daná hlavně nároky kladenými na přesné frázování a souhru klavíristy a orchestru, u Čajkovského pak zejména nutností vyjádřit velký patos a skrytý významový obsah (nejen v duchu tradičního „konečného vítězství") této pozdně romantické symfonie.

Concerto in F George Gershwina je jedním ze zásadních děl bouřlivých dvacátých let, zrozeným v prostředí fitzgeraldovského New Yorku. Kombinace klasické struktury a jazzových intonací dokáže ještě dnes oslovovat, i když její revoluční vůně už pochopitelně značně vyprchala. Především je však třeba tuto „vážnou" skladbu zahrát adekvátně „jazzově".

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Jazzový feeling, jehož nedostatek vadí na nahrávkách Kempffa, Richtera a některých jiných legendárních klavíristů, Karel Košárek rozhodně nepostrádá; snad za to mohou bohaté zkušenosti s dílem Bohuslava Martinů a Jaroslava Ježka – ostatně ani Gershwinův koncert nehrál poprvé. Košárkovo umění je skutečně veliké. Hrál stejně jistě a přesvědčivě, lehce a přitom pregnantně ostřejší jazzové pasáže i takřka debussyovské „zvukomalebné" rozklady a běhy; vše podpořil adekvátní pedalizací.

Ovšem orchestr brněnské filharmonie mu byl rovnocenným partnerem. V ne zrovna dokonalých akustických podmínkách velkého nádvoří Špilberku hrál od úvodního tympánového signálu velmi soustředěně, Netopil držel žestě na uzdě, jednotlivé nástrojové skupiny, celý orchestr a sólista si předávali štafetu hladce a nonšalantně; poněkud tenčí zvuk smyčců zde nebyl na překážku. Dvacáté století (hlavně jeho první polovinu) Filharmonie Brno prostě umí; kromě toho potvrdila, že české symfonické orchestry se už za ty roky naučily jazzově frázovat, hlavně hrát jazzové synkopy.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.Čajkovského Symfonie č. 5 e moll, jedno ze skladatelových nejpopulárnějších děl, se pod Netopilovýma rukama proměnila v živé, snad stále trochu znepokojivé dílo. Zkušený dirigent dokázal dát logiku jednotlivým částem i celku rozsáhlé skladby. Souhra orchestru byla velmi solidní, vynikla barvitost partitury (pochvalu zaslouží zejména klarinety a flétny), síla pasáží v tutti, jakož i hornové sólo v pomalé větě.

Scherzo třetí věty bylo adekvátně, valčíkově lehké, závěrečně věta drtivě triumfální. Jediným nedostatkem byl tradičně příliš vystupující zvuk žesťů, konkrétně trombónů. Zejména smyčce však odvedly velkou práci.

Přiznám se, že ač jsem se snažil sebevíc, dramaturgickou koncepci večera jsem nepochopil. Ale snad právě maximální nesourodost obou skladeb je oním ozvláštňujícím momentem, schopným uvolňovat nové významy… Tak jako tak však buďme především za Gershwina rádi: díla tohoto klasika dvacátého století u nás nepatří k nejhranějším.

Filharmonie Brno předvedla interpretaci dvou hudebních světů – Gershwinova klavírního koncertu a Čajkovského páté symfonie.

MILOŠ ZAPLETAL (autor je hudební publicista)

Autor: Redakce

16.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vedoucí Modré linky důvěry Bohuslava Horská.

První sex, sebepoškozování, jmenuje nejčastější dotazy dětí vedoucí linky důvěry

Brněnská spalovna. Ilustrační foto.

V brněnské spalovně shoří odpad od tří milionů lidí. Po rozšíření o třetí kotel

AKTUALIZOVÁNO

Ve Francouzské ulici v noci hořela tři auta. Včetně mercedesu za milion

Brno - Brněnští hasiči museli v noci po třetí hodině likvidovat požár tří osobních aut ve Francouzské ulici. „Zcela shořel mercedes a Renault Scénic, oheň navíc poškodil ještě hyundai," informoval mluvčí jihomoravských hasičů Jan Dvořák.

Vodojemy v Brně se podobají oblíbené istanbulské památce, říká znalec podzemí Svoboda

Brno /FOTOGALERIE/ – Již zanedlouho se Brňané i přespolní vyřádí na adrenalinových prohlídkách brněnského podzemí. Lidé při nich vstoupí na dosud nepřístupná, ale zato zajímavá místa, jen s helmami a čelovkami. Úzkými štolami a žebříky do podzemí, které návštěvníci zakusí, již nespočetněkrát prošel znalec brněnského podzemí Aleš Svoboda. Právě on se velkou měrou na zpřístupnění nových tras podílí.

Přetížená řečkovická pošta dostane další klienty. Jehnice ztratí výdejní místo

Brno - Fronty na vyzvednutí zásilek se na poště v Řečkovicích od začátku března ještě prodlouží. Pro odložené zásilky si sem přijdou i lidé z Jehnic a Ořešína, kteří by jinak využili výdejní místo v jehnickém obchodě. Do konce února totiž obchod zavře a s ním skončí i výdejní místo.

Soupeř? Zmuchlané košile. Nejtěžší je vyžehlit manžety, říká účastnice soutěže

Brno – Že žehlení není ryze ženská záležitost přišli v sobotu dokázat muži na mistrovství v žehlení. Týmy i jednotlivci v Nákupním centru Královo Pole poměřili síly, když jim organizátoři přichystali zmuchlané košile.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies