VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Gilgameš v Brně: ve světové premiéře, až s přílišným respektem

Brno – Historicky poprvé měli diváci možnost zhlédnout Epos o Gilgamešovi v podobě, jakou si Bohuslav Martinů představoval. Tedy v originální anglické verzi, a navíc s částečnou scénickou akcí. Spojení Filharmonie Brno a Českého filharmonického sboru se sólisty doplnil vypravěč Brian Caspe, mim Lukáš Šimon, sopranistka Adriana Kohútková, tenorista Martin Šrejma, barytonista Jiří Hájek a basbarytonista Adam Plachetka. Vše pod taktovkou Aleksandara Markoviće a v režii Radima Vizváryho.

16.12.2014
SDÍLEJ:

Sopranistka Adriana Kohútková.Foto: Jan Cága

Gilgameš Bohuslava Martinů zpracovává vybrané pasáže ze stejnojmenného sumerského eposu. Typově se blíží opeře-oratoriu Igora Stravinského Oedipus rex, které – jak označení napovídá, není ani operou, ani oratoriem. Martinů si představoval tvar odlišný od kantáty i oratoria, zkrátka scénický epos. Z dochované korespondence víme, že jej od tohoto záměru všichni zrazovali, a také proto se tohoto provedení dočkáváme až nyní.

Pokud začneme s hodnocením scénické složky, rozdělí se náš dojem na dvě protichůdná stanoviska. Velmi dobře podle mého názoru fungovaly jemné pohybové akce ve sboru, který se vlnil, vytvářel strnulá uskupení nebo si zakrýval obličeje černými deskami na noty. Naopak přítomnost mima na forbíně i v orchestru na sebe strhávala zbytečně mnoho pozornosti a nahrazovala tak vlastní účinek hudby a textu. Navíc jeho oděv splýval s hráči orchestru, proto působil spíše rušivě.

Mim Lukáš Šimon, dirigent Aleksandar Marković a Adam Plachetka.

Výkon tradičně výborného sboru i výkon filharmonie byly podle všeho ovlivněny několika skutečnostmi, takže výsledek nebyl po hudební stránce tak strhující, jak bychom mohli očekávat.

Zejména hra orchestru působila poněkud opatrně. Domnívám se, že hlavní podíl na tom měla složitá souhra všech složek a také přítomnost kamer České televize. Výsledek působil rozpačitě: snaha o historicky „autentické" provedení byla v konečném důsledku ponížena jistou nepřesvědčivostí zvukového výsledku. Pouze okamžik vzývání a kříšení zesnulého Enkidua přinesl gradaci a očekávané hudební vzrušení. Dirigent Aleksandar Marković se celý aparát snažil vést pragmatickými a střízlivými gesty.

Ze sólistů mne nejvíce nadchl Adam Plachetka, a to svým vytříbeným hlasem a vyrovnaným výkonem. Posluchači v auditoriu akusticky nepříliš vhodného Janáčkova divadla byli provedením povětšinou nadšeni, což doložily i ovace vestoje.

Na závěr je třeba jen vyzdvihnout nápad dramaturgie zařadit v Roce české hudby do sezóny Filharmonie Brno pozdní dílo Bohuslava Martinů v podobě, o jaké snil. Nicméně, z očekávané senzace sezóny se stalo mírně opatrné provedení se snad až přílišnou dávkou respektu vůči velikosti partitury a obsazení.

Epos o Gilgamešovi Bohuslava Martinů uvedla Filharmonie Brno 11.a 12. prosince 2014 v Janáčkově divadle (Národní divadlo Brno), a to spolu s Českým filharmonickým sborem Brno.
Dílo skladatel Martinů vytvořil v roce 1955, tedy ve svém vrcholném exilovém období během pobytu na jihu Francie, pouhé čtyři roky před svou smrtí.

MARTIN FLAŠAR

Autor je muzikolog

Autor: Redakce

16.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
4

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Ilustrační foto.
2

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Jižní Morava - Nekvalitní voda a tisíce uhynulých ryb. To je bilance letošního léta v rybnících nejen na Brněnsku. Kromě extrémních veder a nedostatku vody bojovali rybáři se zamořením nádrží sinicemi.

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno /ANKETA/ – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení