VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havel napsal Husákovi. Pohyb a emoce zaplavily Redutu

Brno - Mladému divadelnímu kolektivu se podařilo zhmotnit abstraktní pocity. Do detailu.

13.1.2009
SDÍLEJ:

Pavel Gajdoš a Jan Grundman postupně rozehrávají na sklepní scéně drama Havlova dopisu.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Naplnit divadelní prkna pocitem beznaděje, zlosti a omezení z totalitního režimu znamená vždy pro autora hry tvrdý oříšek. Když ale jako předloha slouží třicetistránkový dopis a pocity v něm obsažené má do reality přenést beze slov pouze pohyb herců na scéně, je zapotřebí notná dávka invence. A to nejen u samotného režiséra, ale také u herců, a především diváků. Tohoto nelehkého úkolu se s odvahou zhostil mladý brněnský režisér Jiří Honzírek. Redutu ve čtvrtek večer naplnil Havel píšící Husákovi.

Honzírek, který se zabývá především tématem lidské identity, se v brněnské Redutě velmi dobře uvedl již hrou Osmdesátdevět. Nyní na ni navázal a vytvořil dílo zcela originální. Zpracoval dopis bývalého prezidenta Havla z osmého dubna roku 1975 tehdejší hlavě socialistického státu Gustávu Husákovi.

Svého úkolu se zhostil nejen s velkou pečlivostí, fantazií a citem, ale také s vtipem. Přesto hra nepůsobí komickým dojmem. Spíše tragikomickým či bizarním. Herci Pavel Gajdoš a Jan Grundman pod taktovkou scénografky Lucie Labajové předvádějí pohybem, tancem a skoky ve sklepních prostorách groteskno totalitního režimu.

Po úvodní hřmotné hudbě a vzdáleném dusotu koňského stáda herci rozehrávají kabaret, který svou fyzickou náročností vyžaduje téměř profesionální tanečníky. V černých kostýmech a s tmavým líčením předvádí pomalé ukolébání jednoduchostí. Po malých krůčcích, někdy spíše skocích, okouší chuť moci. Nejdříve jeden na druhém. Přestože autor slibuje výrazovou hru beze slov, několika zvoláním se herci neubrání. Zpočátku jejich výkřiky v italštině a scénky vystřižené jako z grotesky vyvolávají na tvářích úsměvy.

Později však přitančí na scénu figurína, dětská panenka, a přiklusá stádo kolotočových koní. S lehkostí vplynou do děje, postupně se seřadí do šiku a na očích se jim objeví pásky. S každým dalším výkřikem „Voilà!“ naplňují další z bodů Havlovy obžaloby a spadají tak do hlubších propastí lidské bezmoci a krutosti. Dopis je mezi jejich výstupy promítán na stěnu přímo před diváky.

Temno vystřídá veselá barevnost

Celou atmosféru hry bravurně doplňuje také prostota sklepní scény, kterou aktéři naplní až k prasknutí emocemi a cele ji využijí, a to i včetně stěn. S hustou temnotou kontrastují ostré odstíny červené a zelené. Plátno je využíváno nejen pro projekci Havlova textu, ale také pro pomalu a hrozivě se roztahující pěticípou hvězdu.

Gajdoš i Grundman dokázali svou energií divadlo zcela zaplnit a vtáhnout diváky do děje. Mladému týmu složenému z režiséra, scénografky a samotných aktérů se podařilo zhmotnit pocity z lhostejnosti, krutosti, bezpráví a touhy po moci a přenést je na své publikum.

Redutu naplnili beze zbytku. Někteří z obecenstva dobu, kdy Havel podepisoval svůj dopis, zažili, mnoho jich ale v té době bylo dětmi či se narodili teprve několik let před revolucí. Podle neutuchajícího závěrečného aplausu ale tento kolektiv třicetiletých umělců dokázal vrátit těm starším vzpomínky a těm mladším šel mráz po zádech.

Autor dostál svého záměru. Ukázal nejen dobu minulou, ale i současnost. Režisér právě spojením historie s mladými herci a tvůrčím zapálením strhává pásku z očí a nutí k zamyšlení nejen nad dobou předrevoluční. Po hře na slepou bábu náhle procitají. V pětačtyřice­timinutové inscenaci, kdy burácivá hudba přechází do tónů něžné ukolébavky a herci tiše broukají českou i slovenskou hymnu, násilné a vypjaté scény střídá radost, přátelství, a až milostné scény, shrnují šedesát let naší republiky.

Figurína dostává paruku a košili, stává se opět osobou. Koně znovu vidí a oběšenou panenku vyprostí éterická dívka, která se scénou jen mihne. Hře lze vytknout snad jediné. Poněkud rychlé promítání textu. Divák jej sice stihne přečíst, některá slova mu ale po emočním náporu z vystoupení mizí na stěnách.

Autor: Veronika Zabadalová

13.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Ilustrační foto.
5

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Kotzian: Výstava aut v centru Brna obrala město o miliony korun

Brno – Při konání červencové prodejní výstavy ojetých aut Mototechna mělo město přijít o peníze z místních poplatků. S takovou kritikou pořadatelů přišel ve středu Robert Kotzian ze spolku Brno+.

Slavnou Věstonickou venuši podle brněnských archeologů možná zdobilo ptačí peří

Brno - Hrábl vedle sebe a z kusu hlíny, který sebral, vytvořil sošku. Tak patrně vznikla jedna z nejznámějších paleolitických památek u nás. S novými objevy okolo Věstonické venuše teď přišli archeologové z Moravského zemského muzea.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení