VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havel napsal Husákovi. Pohyb a emoce zaplavily Redutu

Brno - Mladému divadelnímu kolektivu se podařilo zhmotnit abstraktní pocity. Do detailu.

13.1.2009
SDÍLEJ:

Pavel Gajdoš a Jan Grundman postupně rozehrávají na sklepní scéně drama Havlova dopisu.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Naplnit divadelní prkna pocitem beznaděje, zlosti a omezení z totalitního režimu znamená vždy pro autora hry tvrdý oříšek. Když ale jako předloha slouží třicetistránkový dopis a pocity v něm obsažené má do reality přenést beze slov pouze pohyb herců na scéně, je zapotřebí notná dávka invence. A to nejen u samotného režiséra, ale také u herců, a především diváků. Tohoto nelehkého úkolu se s odvahou zhostil mladý brněnský režisér Jiří Honzírek. Redutu ve čtvrtek večer naplnil Havel píšící Husákovi.

Honzírek, který se zabývá především tématem lidské identity, se v brněnské Redutě velmi dobře uvedl již hrou Osmdesátdevět. Nyní na ni navázal a vytvořil dílo zcela originální. Zpracoval dopis bývalého prezidenta Havla z osmého dubna roku 1975 tehdejší hlavě socialistického státu Gustávu Husákovi.

Svého úkolu se zhostil nejen s velkou pečlivostí, fantazií a citem, ale také s vtipem. Přesto hra nepůsobí komickým dojmem. Spíše tragikomickým či bizarním. Herci Pavel Gajdoš a Jan Grundman pod taktovkou scénografky Lucie Labajové předvádějí pohybem, tancem a skoky ve sklepních prostorách groteskno totalitního režimu.

Po úvodní hřmotné hudbě a vzdáleném dusotu koňského stáda herci rozehrávají kabaret, který svou fyzickou náročností vyžaduje téměř profesionální tanečníky. V černých kostýmech a s tmavým líčením předvádí pomalé ukolébání jednoduchostí. Po malých krůčcích, někdy spíše skocích, okouší chuť moci. Nejdříve jeden na druhém. Přestože autor slibuje výrazovou hru beze slov, několika zvoláním se herci neubrání. Zpočátku jejich výkřiky v italštině a scénky vystřižené jako z grotesky vyvolávají na tvářích úsměvy.

Později však přitančí na scénu figurína, dětská panenka, a přiklusá stádo kolotočových koní. S lehkostí vplynou do děje, postupně se seřadí do šiku a na očích se jim objeví pásky. S každým dalším výkřikem „Voilà!“ naplňují další z bodů Havlovy obžaloby a spadají tak do hlubších propastí lidské bezmoci a krutosti. Dopis je mezi jejich výstupy promítán na stěnu přímo před diváky.

Temno vystřídá veselá barevnost

Celou atmosféru hry bravurně doplňuje také prostota sklepní scény, kterou aktéři naplní až k prasknutí emocemi a cele ji využijí, a to i včetně stěn. S hustou temnotou kontrastují ostré odstíny červené a zelené. Plátno je využíváno nejen pro projekci Havlova textu, ale také pro pomalu a hrozivě se roztahující pěticípou hvězdu.

Gajdoš i Grundman dokázali svou energií divadlo zcela zaplnit a vtáhnout diváky do děje. Mladému týmu složenému z režiséra, scénografky a samotných aktérů se podařilo zhmotnit pocity z lhostejnosti, krutosti, bezpráví a touhy po moci a přenést je na své publikum.

Redutu naplnili beze zbytku. Někteří z obecenstva dobu, kdy Havel podepisoval svůj dopis, zažili, mnoho jich ale v té době bylo dětmi či se narodili teprve několik let před revolucí. Podle neutuchajícího závěrečného aplausu ale tento kolektiv třicetiletých umělců dokázal vrátit těm starším vzpomínky a těm mladším šel mráz po zádech.

Autor dostál svého záměru. Ukázal nejen dobu minulou, ale i současnost. Režisér právě spojením historie s mladými herci a tvůrčím zapálením strhává pásku z očí a nutí k zamyšlení nejen nad dobou předrevoluční. Po hře na slepou bábu náhle procitají. V pětačtyřice­timinutové inscenaci, kdy burácivá hudba přechází do tónů něžné ukolébavky a herci tiše broukají českou i slovenskou hymnu, násilné a vypjaté scény střídá radost, přátelství, a až milostné scény, shrnují šedesát let naší republiky.

Figurína dostává paruku a košili, stává se opět osobou. Koně znovu vidí a oběšenou panenku vyprostí éterická dívka, která se scénou jen mihne. Hře lze vytknout snad jediné. Poněkud rychlé promítání textu. Divák jej sice stihne přečíst, některá slova mu ale po emočním náporu z vystoupení mizí na stěnách.

Autor: Veronika Zabadalová

13.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaká je šance, že doteď zdravý člověk onemocní rakovinou krve, dokáží zjistit brněnští lékaři díky nejnovější metodě. Představili ji ve středu na konferenci výzkumného centra CEITEC Masarykovy univerzity.
7

Díky nové metodě vědci z Brna lépe rozpoznají leukémii

Ilustrační fotografie.

Pes pokousal dítě i matku. Skončily v nemocnici

Oprava za čtvrt miliardy. Výměna potrubí nebo kolejí na rok zavře Údolní ulici

Brno - Tramvaj číslo čtyři od konce letošního roku návštěvníky na hvězdárnu nepřiveze. Dělníci totiž budou přes rok opravovat Údolní ulici.

Unikát ve střední Evropě. Nový „zabijácký“ festival představí televizní seriály

Brno - Prvním v České republice, a dokonce i ve střední Evropě, se stane festival Serial Killer, který v květnu příštího roku představí na různých místech v Brně televizní seriálovou tvorbu.

Vařit můžete i pod širým nebem

Nemusíte vařit jen v domě. Můžete si pořídit kuchyň, která bude stát pod oblohou, nebo alespoň pod krytým přístřeškem na zahradě. A není to ani tak složité.

Nečas? Centr budoucnosti, věří u Hurricanes. Sezonu možná ještě stráví v Kometě

Raleigh, Brno – Z klubu v americkém státě Severní Karolina přicházely jen superlativy. Hokejová organizace ze slavné zámořské NHL Carolina Hurricanes si vybrala při víkendovém draftu nadějí z dvanáctého místa v prvním kole útočníka brněnské Komety Martina Nečase. „V predikcích před draftem jsme ho měli na vyšší pozici a potěšilo nás, že jsme ho získali," řekl spokojeně výkonný viceprezident a generální manažer Caroliny Ron Francis pro klubový web.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies