VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havel v zemi čeledínů: inscenace, která u diváků propadla

Brno /RECENZE/ – Vlažně oficiální a značně strohý potlesk, který se Mahenovým divadlem krátce rozlehl po premiéře hry Martina Františáka Havel v zemi čeledínů, výmluvně naznačil, že se nejnovější inscenace činoherního souboru Národního divadla Brno zcela minula účinkem. A to bývá premiérové publikum vůči novým inscenacím mnohem vstřícnější než diváci na reprízách.

9.3.2015 6
SDÍLEJ:

Adaptace autorské hry Martina Františáka Havel v zemi čeledínů. Foto: DENÍK/Attila Racek

S Martinem Františákem se vracíme do devadesátých let minulého století, tedy do období divokých privatizací, krvavého byznysu, rejdů tzv. bílých koní, afér spojených s ropnými topnými oleji a dalšími hrůznými anomáliemi tehdejších let.

Ale diváků jako by se to přesto ani v nejmenším netýkalo, ti spíše pokukují po hodinkách. Inscenace, pod níž je jako režisér podepsán Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno, dlouhá sice není, hraje se bez pauzy v rozpětí asi sto minut, přesto neúnosně zdlouhavě působí. Text hry postrádá jakýkoliv náznak dramatické gradace, navíc se s narůstajícími minutami do hlediště valí otázky, jak logicky zdůvodnit to či ono autorsko-režijní pojetí.

Už titulní protagonista Václav Havel „mezi čeledíny" předstupuje jako postava z jiné planety. Na scéně se objevuje jako první a jeho vstupní sólový výstup na forbíně signalizuje, že se k divákovým uším později donese alespoň špetka nějakého humornějšího moudra. Ale opak je pravdou.

Mladicky vyhlížejícímu Michalu Daleckému ani v dalším průběhu představení ke komické nadsázce nepomůže ani indiánský ohoz s nepřehlédnu­telnými péry. Takže Václav Havel prochází hrou, aniž by ji kamkoliv dále někam posunul a logicky dotvářel. Těžiště neradostného příběhu je situováno kamsi na Moravu, konkrétně do interiéru domu u štěrkového jezera a jeho nejbližšího okolí. Nahoře jeviště lze tušit cestu nebo molo, z něho vedoucí lomené schody se takřka svažují až k prahu zmíněného stavení. Jeho kostra, jeho dřevěná maketa je posuvná, takže ji lze bez problémů zasouvat nebo naopak vysouvat, aby šlo nahlédnout do jizby v příbytku nebo rozehrát prostor před ním.

Na nějaké výrazné rozehrávání však příležitostí mnoho není, i když výchozí situace slibovala ostřejší dramatické hrany: je po nečekané amnestii (Havlově nebo Klausově?), a tak se domů po výkonu trestu vrací Jura, syn. Čas rány nezacelil, otvírají se znovu, a to – jak by šlo předpokládat – s neztenčenou intenzitou. Tu však divák sotva pocítí.

Dramatické osudy protagonistů hry se sotva zadírají pod kůži, takže se lze ptát, kde se stala hlavní chyba, že „tento Havel" neoslovil. Nese vinu autor, režisér nebo dokonce herci? Z nich se do divákovy paměti zřejmě nejhlouběji vryje Marie Durnová jako Matka Švecová a Petr Halberstadt jako Jura.

Noblesně formulovaný závěrečný soud o této inscenaci by mohl znít v tom smyslu, že ta s divákovým vnímáním sotva bude rezonovat. Ostřejší hlasy by však se mohly rozeznít v tvrzení, že je to „vyhánění diváka z divadla". A leckdo si možná i přizná, že doufal, že takovýmto přívlastkům na adresu činoherních inscenací Národního divadla Brno bude s nástupem nového vedení definitivně odzvoněno.

Martin Františák: Havel v zemi čeledínůRežie: Martin Glaser, dramaturgie: Olga Šubrtová, scéna: Pavel Borák, kostýmy: Tomáš Kypta, světelný design: Martin Špetlík, pohybová spolupráce: Martin Pacek. Účinkují: Marie Durnová, Petr Halberstadt, Roman Nevěčný, Jiří Svoboda j. h., Dana Pešková j. h., Zdeněk Dvořák, Jan Grygar a další.
Premiéra: 27. února 2015

VLADIMÍR ČECH

Autor je divadelní kritik.

Autor: Redakce

9.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
2 9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO

Dálnice D1 na Brno byla zavřená kvůli nehodě

AKTUALIZOVÁNO

Plzeň lanaří Řezníčka. Zatím jsem nic nepodepsal, říká brněnský forvard

Brno – Dost reálně vypadá, že Zbrojovka půjde do příští sezony bez střelců víc než poloviny branek v letošním ročníku nejvyšší fotbalové soutěže. Po odchodu autora deseti podzimních tref Michala Škody do norského Lilleströmu na hostování s opcí se schyluje také k přestupu Jakuba Řezníčka. Sedmigólového střelce aktuálního prvoligového ročníku lanaří plzeňská Viktoria.

VIDEO: Kachna s mláďaty zastavila dopravu u nákupního centra

Brno – Osobní stráž dostala ve středu odpoledne kachní rodina, která se vydala na cestu přes královopolskou Drobného ulici až k mokřadu pod Svitavskou radiálou nedaleko Nákupního centra Královo Pole. „Kolemjdoucí, kteří viděli, jak kachna s mláďaty přechází přes rušnou silnici a pokračuje kolem bývalého stadionu k benzínce ve Sportovní ulici, zavolali strážníky," řekl mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Brňan v Manchesteru: City a United se spojily

Manchester, Brno - Když se dozvěděl o tragédii, která se odehrála jen kousek od něj, hned díky aplikaci na sociálních sítích oznámil, že je v pořádku. „Jen aby doma neměli strach. Musel jsem dát rodině vědět, že jsem v pořádku," vysvětluje pětadvacetiletý Jan Kabourek.

Proti kasinům jsme nebyli, tvrdí náměstek primátora Matěj Hollan

Brno /PANEL DENÍKU/ - Bez Onderky, bez korupce, bez hazardu. Trojice hesel, se kterými uspělo hnutí Žít Brno v komunálních volbách před třemi lety. Přitom i zastupitelé tohoto hnutí minulý týden schválili výjimku, která v Brně umožní fungování dvou kasin. „Bojovali jsme proti tvrdému hazardu, jako jsou automaty. Proti kasinům jsme nikdy nebyli," tvrdí náměstek primátora za Žít Brno Matěj Hollan.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies